23948sdkhjf

Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mange butikker er begyndt at slå ekstraordinære tilbud op på Facebook.

- Hvis man sparer nogle penge som kunde, så er det godt.

Læs også: LokalBrugsen lukker og overgår til Dagli’Brugsen

Det mener Dorthe Kirstejn Nielsen fra Strib om de mange Facebook-tilbud, som hun ofte siger ja tak til. Hun følger de lokale forretninger på Facebook og får derfor de forskellige tilbud direkte i sit Facebook-feed.

Butikken lægger et billede af en vare op på sin Facebook-profil, og så kan kunderne kommentere med et 'ja, tak' og efterfølgende hente varen i butikken dagen efter.

Alt fra babygrej til oksemørbrad
Ifølge både detailvirksomhederne Coop og Dagrofa, som står bag flere danske supermarkeder, er mange butikker begyndt at slå forskellige slagtilbud op på Facebook. Det kan være alt fra vådservietter til et godt stykke kød.

Tilbuddene varierer fra butik til butik, og de er derfor målrettet de kunder i området, som følger den lokale købmandsforretnings Facebook-profil.

- Facebook-tilbuddene er blevet enormt populære for vores varehuse, og derfor er de begyndt at spille en markant og væsentlig rolle, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop til DR Fyn.

Han forklarer, at det er en ny måde at nå kunderne på. Førhen indrykkede supermarkeder annoncer i den lokale avis for at lokke kunderne ned i butikken.

Læs også: 700 Coop-butikker holder åben hele påsken

- Men nu er Facebook blevet vigtigere, og derfor vil vi gerne have flere til at bruge Facebook, hvor butikken kan kommunikere direkte med kunderne, siger Jens Juul Nielsen til DR Fyn.

Mange kunder bakker op om den nye måde at få tilbud på. Det gælder også hos Kvickly i Middelfart, hvor Søren Brinckmand Jensen er slagtermester.

- Det er meget populært, fortæller han og mindes en gang, hvor kunderne var særligt ivrige.

- Jeg tror, vi solgte 700 oksemørbrader. Det var helt vanvittigt.

Forbrugerrådet Tænk: Vær opmærksom
Ifølge Forbrugerombudsmanden er der endnu ingen særskilte regler for de mange 'ja, tak-tilbud' på Facebook.

- Det er almindelige regler, der gælder for reklame, køb og salg, som er på spil her. Det bliver ikke anderledes af, at det foregår på Facebook, forklarer Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk til DR Fyn.

Læs også: Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

Forbrugerrådet Tænk anbefaler derfor, at man som kunde er ekstra opmærksom, når man skriver 'ja, tak' til et tilbud på Facebook.

- Der kan være brug for at skærpe folks opmærksomhed på, at Facebook ikke er en hyggesnak. Det kan også være et sted, hvor virksomhederne vil sælge ting til os. Og så skal man være klar over, at det er formel aftaleindgåelse, siger Vagn Jelsøe til DR Fyn.

Tilbud er en bindende aftale
Indgår man en aftale – enten mundtligt eller skriftligt – er den bindende.

- Hvis jeg ikke kommer ned i butikken den fredag eftermiddag, hvor jeg skulle hente mine to pakker oksekød, så er butikken i sin gode ret til at sige, at man alligevel skal betale, forklarer Vagn Jelsøe til DR Fyn.

Men han tror dog ikke, at butikkerne vil gå så langt.

- Jeg håber og gætter på, at realiteterne er nogle andre.

Læs også: Coop: Skjulte smøger sender salget til andre kæder

Forbrugerrådet Tænk savner dog, at de butikker, der skriver, at et 'ja tak' er bindende, vælger en mere præcis formulering.

- For hvad sker der, hvis jeg bliver forhindret i at hente varen? Hvordan kommer butikken efter mig? Har jeg mulighed for at ringe og afbestille? Det havde være ønskeligt, at butikkerne er mere præcise, når de bevæger sig ud i, at en aftale er bindende, mener Vagn Jelsøe til DR Fyn.

Coop vil ikke tvinge folk til at betale
Hos Coops butikker er 'ja tak' på Facebook ikke bindende, og det er derfor muligt at fortryde, selvom man har bestilt en vare.

- Vi kan selvfølgelig ikke tvinge folk til at komme og hente dem, men erfaringerne er, at folk føler sig forpligtet og henter varerne, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen til DR Fyn.

Der har endnu ikke været nogen klager til Forbrugerombudsmanden i forbindelse med 'ja, tak-tilbuddene' på Facebook.

Mere om: Coop | Dagrofa | tilbud
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Matas introducerer abonnement

Nyhedsbrev

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Mille Food på vej med tre nye produkter

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Fødevarebanken deler 37.500 måltider ud fra lukkede Netto-butikker

Overskudsmaden køres ud til godt 25 væresteder, hvor de forvandles til påskefrokoster og hygge.

Hov - der var gluten i glutenfri fisk

LokalBrugsen lukker og overgår til Dagli’Brugsen

Store handelsdage i vente: Så meget handler danskerne for i påsken

Tirsdag og onsdag før påske er de suverænt travleste handelsdage i nogle butikker.

Coop: Skjulte smøger sender salget til andre kæder

Salget af tobak er steget med tre procent i de første måneder hos Coop, der efterlyser politisk handling på området.

Giftige fluorstoffer i kosmetik

Stryhns debuterer som øko-producent

Kølevirksomhed investerer millioner i ny branche-webshop

Virksomheden "vil gå mod alle traditioner i branchen og etablere en åben webshop"

Årets første danske jordbær i Irma i dag

Styrelse advarer gravide mod ingefær: Kan føre til abort

Nye undersøgelser tyder på, at et stort indtag af ingefær hos gravide kan øge risikoen for abort.

Dansk pølsemageri er Europas bedste

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Ukogte kæmperejer tilbagekaldt: Kunder kan få maveonde

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Sandwich i Netto tilbagekaldes grundet manglende mærkning

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Økologiske marker fylder snart lige så meget som Fyn

Stor brandbil stjålet i nat: Kørt ind i mur ved Fakta

Ris med risiko for insekter

Tysk domstol frifinder Carlsberg i kartelsag

Umulig Whopper uden kød på vej

Irma-bananer forvandler madspild til softice

Makroner fra Coop tilbagekaldes efter forkert mærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.228