23948sdkhjf

Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert råder detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de markedsfører produkter til Valentinsdag.

Mange mennesker ser den 14. februar som den perfekte lejlighed til at købe en gave til deres kæreste eller ægtefælle – og det skal helst være en gave, som ens kære vil blive ubetinget glad for.

Læs også: Ny rapport: Coronakrisen rykker butikslukninger 10 år tættere på

Ifølge en ny undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners er der dog nogle gennemgående kriterier for, hvorvidt en gave vil blive godt modtaget eller ej.

- Hvor højt en modtager værdsætter en gave afhænger dels af, hvor meget modtageren tror, gaven har kostet, dels af gavens symbolværdi. Og gavens symbolværdi er vigtigere end prisen, siger Nicolai Broby Eckert, ekspert i forbrugeradfærd og partner hos Simon-Kucher.

Dyre gaver givet med kærlighed er bedre end billige og overfladiske
I undersøgelsen rangerer deltagerne dyre gaver og gaver givet med kærlighed højest, eftersom sådanne gaver viser, at giveren har tænkt særligt på modtageren og gjort sig umage.

Desuden så deltagerne dyre og betydningsfulde gaver som en investering i forholdet.

Læs også: Aftalepartier vil undersøge ordningen Ja tak til reklamer

Ikke overraskende blev lavprisgaver uden nogen som helst form for personlig betydning rangeret lavest. Men billige gaver med betydning er ifølge undersøgelsen mere populære end dyre gaver uden symbolsk værdi.

- Dette viser, at det er tanken og symbolikken ved en gave, der gør den værdifuld. Hvor mange penge gavegiveren betaler for gaven er mindre vigtigt. Når en gave har en følelsesmæssig betydning, er modtageren mindre prisbevidst, siger Nicolai Broby Eckert.

Personlige gaver er en vinder
Med afsæt i undersøgelsens resultater råder Nicolai Broby Eckert detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de i forbindelse med de kommende års Valentine’s Days markedsfører og fremviser deres produkter.

- I stedet bør man fokusere på gavens potentielle betydning for modtageren. Hvis man kan få sine kunder til at forstå, hvilket budskab de kan give til deres kærester eller ægtefæller gennem gaven, så stiger gavens oplevede værdi. Selv dyre gaver kan blive endnu mere attraktive, siger Nicolai Broby Eckert.

Læs også: Fødevarestyrelsen slår ned på flere ulovlige coronareklamer

En mulighed er eksempelvis, at produkter kan personliggøres. Det kan være smykker med indgraveret navn eller en personlig hilsen, personlige gavekort, krus med printede fotos eller tøj, der er særligt designet til modtageren.

Takket være ny teknologi som fx 3D-print er der i realiteten ingen grænser for, hvilke materialer, farver og former kunder kan vælge til deres gaver.

År for år bliver det mere og mere populært at give noget unikt og personligt. Inden for detailhandelen kan man bygge videre på denne udvikling ved at investere i teknologi, der gør det muligt for kunderne at se, hvordan de personliggjorte produkter vil komme til at se ud, før de bliver færdiggjort.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hurtigtvoksende isenkræmmer åbner igen ny butik

Undersøgelse: Respekten for de butiksansatte er steget

Elektronik- og tøjkøb sender juliforbrug på normalt niveau

Danmarks sødeste kassedame er blevet fyret

H&M-salg dykkede igen i butikkerne

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Nyhedsbrev

13.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Salling Group vil åbne flere legetøjsbutikker

Flere Coop-lagre mærker stress og overvågning

Nyt brev til Coops ledelse beskriver “overvågning” og “straf” på koncernens store lager i Odense, efter at kritikken af arbejdsforhold i Aarhus har raset de seneste uger.

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Nyt butik-koncept testes af i Vestjylland

Med få måneders mellemrum har Vestjylland fået to nye butikker, der kan være med til at definere fremtiden for salg af forbrugerelektronik.

Webshop: Sådan overholder du Sveriges nye kreditlov

Sverige har indført nye regler, som gælder alle webshops. Få tre gode råd til at overholde dem.

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Nyt fra branchens bestyrelser

Nu virker Nets-betalinger igen efter netværksfejl

Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Fakta-butikker ved grænsen giver momsgevinst videre til kunden. Fleggaard overvejer endnu

Hovedstaden sætter ny rekord i tomme butikker

Kolding Storcenter kæmper med tomme lokaler

Volvo tilbagekalder mere end 14.000 biler i Danmark

Bestseller-leverandører fyrer fagligt aktive under coronakrisen

Bestseller har iværksat en undersøgelse af sagen

Global transportvirksomhed får bøde for levering af kopimøbler

Møbelkoncern fyrer 45: Frygter ny corona-bølge

Ny lov skal sikre forbrugerne mod farlige produkter

Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Chokolade-konkurs med til at skabe massive problemer for Wholi

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Koldskålssalget når nye højder i sommervarmen

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Dansk legetøjsfirma laver store millionoverskud

Lidl, Netto og Bilka er billigst med økologiske kolonialvarer

Thisted oplever mindre boom: 3 nye butikker åbner inden september

Kæmpe Power-butik på vej i Kolding

Fiskevirksomhed tilbagekalder kogte rejer

Danskernes forbrug stiger igen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Columbus først med ny Verifone betalingsløsning

Send til en kollega

0.257