23948sdkhjf

Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert råder detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de markedsfører produkter til Valentinsdag.

Mange mennesker ser den 14. februar som den perfekte lejlighed til at købe en gave til deres kæreste eller ægtefælle – og det skal helst være en gave, som ens kære vil blive ubetinget glad for.

Læs også: Laveste antal butikselever i mange år

Ifølge en ny undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners er der dog nogle gennemgående kriterier for, hvorvidt en gave vil blive godt modtaget eller ej.

- Hvor højt en modtager værdsætter en gave afhænger dels af, hvor meget modtageren tror, gaven har kostet, dels af gavens symbolværdi. Og gavens symbolværdi er vigtigere end prisen, siger Nicolai Broby Eckert, ekspert i forbrugeradfærd og partner hos Simon-Kucher.

Dyre gaver givet med kærlighed er bedre end billige og overfladiske
I undersøgelsen rangerer deltagerne dyre gaver og gaver givet med kærlighed højest, eftersom sådanne gaver viser, at giveren har tænkt særligt på modtageren og gjort sig umage.

Desuden så deltagerne dyre og betydningsfulde gaver som en investering i forholdet.

Læs også: Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Ikke overraskende blev lavprisgaver uden nogen som helst form for personlig betydning rangeret lavest. Men billige gaver med betydning er ifølge undersøgelsen mere populære end dyre gaver uden symbolsk værdi.

- Dette viser, at det er tanken og symbolikken ved en gave, der gør den værdifuld. Hvor mange penge gavegiveren betaler for gaven er mindre vigtigt. Når en gave har en følelsesmæssig betydning, er modtageren mindre prisbevidst, siger Nicolai Broby Eckert.

Personlige gaver er en vinder
Med afsæt i undersøgelsens resultater råder Nicolai Broby Eckert detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de i forbindelse med de kommende års Valentine’s Days markedsfører og fremviser deres produkter.

- I stedet bør man fokusere på gavens potentielle betydning for modtageren. Hvis man kan få sine kunder til at forstå, hvilket budskab de kan give til deres kærester eller ægtefæller gennem gaven, så stiger gavens oplevede værdi. Selv dyre gaver kan blive endnu mere attraktive, siger Nicolai Broby Eckert.

Læs også: Vi spørger i butikken, men køber på nettet

En mulighed er eksempelvis, at produkter kan personliggøres. Det kan være smykker med indgraveret navn eller en personlig hilsen, personlige gavekort, krus med printede fotos eller tøj, der er særligt designet til modtageren.

Takket være ny teknologi som fx 3D-print er der i realiteten ingen grænser for, hvilke materialer, farver og former kunder kan vælge til deres gaver.

År for år bliver det mere og mere populært at give noget unikt og personligt. Inden for detailhandelen kan man bygge videre på denne udvikling ved at investere i teknologi, der gør det muligt for kunderne at se, hvordan de personliggjorte produkter vil komme til at se ud, før de bliver færdiggjort.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

25.000 ansatte ærer Lars Larsen med et minuts stilhed

Danskerne går i en bue uden om facere

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Fotoforhandlere får millionbøde for at aftale priser

Forening bag 50 fotoforhandlere instruerede medlemmer i at koordinere priser og får bøde på 1,3 millioner.

Nyhedsbrev

1

Louise Gade ny HR-direktør i Salling Group

Det er en særdeles erfaren leder, der senere på året bliver budt velkommen af 48.000 kolleger.

Fiskemand erkender kun papirsjusk

Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage

Mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges.

Efter Dyne-Larsens død: Møbel-leverandør flager på halvt

Formland: Gæster møder talstærkt op trods trange tider

Chef ved et tilfælde: Langer 400 plankeborde over disken om måneden

Bytorv Horsens er solgt

De nye ejere vil gennemføre en omfattende modernisering og gøre centret til midtpunkt i byen.

RetailNews tester: Stor forskel i forventningerne til onlinesupermarkeder

En test af brugeroplevelsen på de fem største onlinesupermarkeder giver et meget lige resultat - men det dækker over store forskelle under overfladen, lyder konklusionen fra analysefirma.

Coop udvider onlineforretningen

Spar åbner flagskibsbutik i Sydhavnen

Ikea er blandt verdens mest populære brands

Techgiganter dominerer den globale liste. I Danmark vinder Rema 1000 igen imagekapløbet blandt supermarkederne.

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Telias danske direktør stopper efter 15 år hos selskabet

Chefredaktør: Lars Larsen drev virksomhed på følelser

Ved at drive virksomhed på følelser og rose den danske model vandt han ifølge Niels Lunde sympati blandt folk.

Miljøstyrelsen finder igen legetøjsslim med skadelig kemi

Sexchikane: Salgsassistent får godtgørelse på 50.000 kroner

En kvinde har fået en godtgørelse på 50.000 kroner efter verbal og fysisk chikane. Det er et tegn på forandring i retspraksis, mener eksperter.

Pandoras salg går tilbage i det meste af verden

Smykkeselskabet Pandora kæmper med salget. Stor spareplan spiser samtidig af overskuddet her og nu.

Ikea klar med største tiltag siden børnemøblerne

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

To kæder er blevet til én: Nu åbner bolighus under nyt navn

Flying Tiger lukker butikken i Middelfart

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Flere forbrugere og virksomheder fik ny bil i juli

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Norsk forbrugsudlåner fordobler overskuddet i Danmark

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Send til en kollega

0.162