23948sdkhjf

Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert råder detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de markedsfører produkter til Valentinsdag.

Mange mennesker ser den 14. februar som den perfekte lejlighed til at købe en gave til deres kæreste eller ægtefælle – og det skal helst være en gave, som ens kære vil blive ubetinget glad for.

Læs også: Efter kritik: Victoria's Secret bruger første plus size-model

Ifølge en ny undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners er der dog nogle gennemgående kriterier for, hvorvidt en gave vil blive godt modtaget eller ej.

- Hvor højt en modtager værdsætter en gave afhænger dels af, hvor meget modtageren tror, gaven har kostet, dels af gavens symbolværdi. Og gavens symbolværdi er vigtigere end prisen, siger Nicolai Broby Eckert, ekspert i forbrugeradfærd og partner hos Simon-Kucher.

Dyre gaver givet med kærlighed er bedre end billige og overfladiske
I undersøgelsen rangerer deltagerne dyre gaver og gaver givet med kærlighed højest, eftersom sådanne gaver viser, at giveren har tænkt særligt på modtageren og gjort sig umage.

Desuden så deltagerne dyre og betydningsfulde gaver som en investering i forholdet.

Læs også: Kvinder dikterer mænds tøjstil: Hver tredje kunde i herretøjsbutik er kvinde

Ikke overraskende blev lavprisgaver uden nogen som helst form for personlig betydning rangeret lavest. Men billige gaver med betydning er ifølge undersøgelsen mere populære end dyre gaver uden symbolsk værdi.

- Dette viser, at det er tanken og symbolikken ved en gave, der gør den værdifuld. Hvor mange penge gavegiveren betaler for gaven er mindre vigtigt. Når en gave har en følelsesmæssig betydning, er modtageren mindre prisbevidst, siger Nicolai Broby Eckert.

Personlige gaver er en vinder
Med afsæt i undersøgelsens resultater råder Nicolai Broby Eckert detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de i forbindelse med de kommende års Valentine’s Days markedsfører og fremviser deres produkter.

- I stedet bør man fokusere på gavens potentielle betydning for modtageren. Hvis man kan få sine kunder til at forstå, hvilket budskab de kan give til deres kærester eller ægtefæller gennem gaven, så stiger gavens oplevede værdi. Selv dyre gaver kan blive endnu mere attraktive, siger Nicolai Broby Eckert.

Læs også: Stor metroeffekt for butikker tæt på stationer

En mulighed er eksempelvis, at produkter kan personliggøres. Det kan være smykker med indgraveret navn eller en personlig hilsen, personlige gavekort, krus med printede fotos eller tøj, der er særligt designet til modtageren.

Takket være ny teknologi som fx 3D-print er der i realiteten ingen grænser for, hvilke materialer, farver og former kunder kan vælge til deres gaver.

År for år bliver det mere og mere populært at give noget unikt og personligt. Inden for detailhandelen kan man bygge videre på denne udvikling ved at investere i teknologi, der gør det muligt for kunderne at se, hvordan de personliggjorte produkter vil komme til at se ud, før de bliver færdiggjort.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Driftsdirektør forlader Netto: Pressechef afviser konspiration

Pizzakæde lukkede i Danmark: Nu står flere lande for tur

46 mejerier kontrolleres efter beslaglæggelse af 400 paller mælkepulver

Jysk åbner første butik med nyt koncept

Orkla satser på nye investeringer og ændrer i topledelsen

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Nyhedsbrev

Dansk køkkenkæde åbner tredje butik på et år i Norge

Ordnede forhold på vej til madbude

3F og Dansk Erhverv er på trapperne med den første overenskomst for bude, der bringer mad ud.

Telia taber danske mobilkunder i konkurrencepræget marked

Selv om Telia Danmark har oplevet et mindre fald i antallet af mobilkunder, bekymrer det ikke topchefen.

Falske topchefer narrer danske virksomheder for millioner

Politiet modtager 1-2 henvendelser dagligt fra virksomheder, der er blevet kontaktet af falske topchefer.

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Midtjysk møbelbutik i stor udvidelse

Holstebro: To Matas-butikker bliver slået sammen

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Konkurs afværget – 50 arbejdspladser reddet

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Ilva-butik tilbage på oprindelige hænder

De fleste virksomheder fejler i skatteregler

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Mille Food fyrer ledelsen

Stor handelsgade bliver ensrettet: Nu trækker de handlende i protesttøjet

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

1

Mand stjal nødder i Netto

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

En stribe af butikker lukker i gågade

Hammeren er faldet: Lidl brød markedsføringsloven

Svaneke Is' regnskab smelter ned

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Netto åbner butik i Sønderborg

Næste Playstation-konsol lanceres op til julen 2020

Landsret stadfæstede dom for apoteks-underslæb

Flere og flere seniorer springer ud som iværksættere

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Se videoen og kig indenfor i fremtidens butik

3 tips til miljørigtig emballage uden meromkostninger

Send til en kollega

0.168