23948sdkhjf

Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert råder detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de markedsfører produkter til Valentinsdag.

Mange mennesker ser den 14. februar som den perfekte lejlighed til at købe en gave til deres kæreste eller ægtefælle – og det skal helst være en gave, som ens kære vil blive ubetinget glad for.

Læs også: Danskerne køber mere brugt: Her er de populære varer

Ifølge en ny undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners er der dog nogle gennemgående kriterier for, hvorvidt en gave vil blive godt modtaget eller ej.

- Hvor højt en modtager værdsætter en gave afhænger dels af, hvor meget modtageren tror, gaven har kostet, dels af gavens symbolværdi. Og gavens symbolværdi er vigtigere end prisen, siger Nicolai Broby Eckert, ekspert i forbrugeradfærd og partner hos Simon-Kucher.

Dyre gaver givet med kærlighed er bedre end billige og overfladiske
I undersøgelsen rangerer deltagerne dyre gaver og gaver givet med kærlighed højest, eftersom sådanne gaver viser, at giveren har tænkt særligt på modtageren og gjort sig umage.

Desuden så deltagerne dyre og betydningsfulde gaver som en investering i forholdet.

Læs også: Saxo.coms brug af ”forlagets pris” var vildledende markedsføring

Ikke overraskende blev lavprisgaver uden nogen som helst form for personlig betydning rangeret lavest. Men billige gaver med betydning er ifølge undersøgelsen mere populære end dyre gaver uden symbolsk værdi.

- Dette viser, at det er tanken og symbolikken ved en gave, der gør den værdifuld. Hvor mange penge gavegiveren betaler for gaven er mindre vigtigt. Når en gave har en følelsesmæssig betydning, er modtageren mindre prisbevidst, siger Nicolai Broby Eckert.

Personlige gaver er en vinder
Med afsæt i undersøgelsens resultater råder Nicolai Broby Eckert detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de i forbindelse med de kommende års Valentine’s Days markedsfører og fremviser deres produkter.

- I stedet bør man fokusere på gavens potentielle betydning for modtageren. Hvis man kan få sine kunder til at forstå, hvilket budskab de kan give til deres kærester eller ægtefæller gennem gaven, så stiger gavens oplevede værdi. Selv dyre gaver kan blive endnu mere attraktive, siger Nicolai Broby Eckert.

Læs også: 22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

En mulighed er eksempelvis, at produkter kan personliggøres. Det kan være smykker med indgraveret navn eller en personlig hilsen, personlige gavekort, krus med printede fotos eller tøj, der er særligt designet til modtageren.

Takket være ny teknologi som fx 3D-print er der i realiteten ingen grænser for, hvilke materialer, farver og former kunder kan vælge til deres gaver.

År for år bliver det mere og mere populært at give noget unikt og personligt. Inden for detailhandelen kan man bygge videre på denne udvikling ved at investere i teknologi, der gør det muligt for kunderne at se, hvordan de personliggjorte produkter vil komme til at se ud, før de bliver færdiggjort.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Endnu et streetfood-marked drejer nøglen om

Gert åbner en Boligland mere

International byggemarkedskæde har kig på Silkeborg

Netto åbner for nyt koncept i Gentofte og Virum

Syge går forgæves efter medicin på apoteket

Torvehallerne til stadeholder: Stop med at sælge foie gras

Nyhedsbrev

Norsk møbelkæde gør sit indtog i Danmark

Mistænkelige ejerforhold: Kendte caféer lukket ned af Fødevarestyrelsen

ReBuyBaby er flyttet i nye lokaler i Aalborg

Styrelse kræver skadeligt slimlegetøj tilbagekaldt

Stoffet bor bruges til konservering og at give en slimet konsistens. Det kan måske skade forplantningsevnen

Supermarkeder sælger mindre af stor klimasynder

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Erhvervskunder i fokus for ekspanderende vinhandler

Fødevare mistænkes for at stå bag sjælden type salmonella

Coop skyder en milliard i 500 butikker

Største overskud nogensinde hos Biltema

Sportmaster lukker seks butikker

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Bertoni åbner outlet med tilknyttet skrædder i Ringsted

Stopper ikke ved robot-teknologi: Bygger drive-in-apotek  

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Indehaver gennem 15 år sælger sin forretning

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

Ilse Jacobsen får millionunderskud efter vanskeligt år

Only åbner deres første danske outlet

Magasin fordobler websalget i Aalborg

30 Coop-butikker får solceller

Meny gemmer tobakken væk

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Søstrene Grene går ind i Finland

Ny Netto åbner i Thisted

Medie: Nets vil sælge Betalingsservice

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Daells Bolighus ramt af brand og vandskade

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Send til en kollega

0.176