23948sdkhjf

Tyske Lidl vil åbne over 100 nye butikker i Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over de næste år vil den tyske supermarkedskæde Lidl næste fordoble antallet af butikker i Danmark.

Den tyske supermarkedskæde Lidl har planer om de næste år at åbne 103 nye butikker i Danmark. Det fortæller Lidls direktør i Danmark Dirk Fust til FødevareWatch.

Læs også: Åbning af ny Lidl nærmer sig

Kæden satser på at åbne 10-15 nye butikker om året, siger Fust, og det kommer i 2019 til at betyde en investering på en milliard kroner i Danmark.,

Lidl hører til i den internationale superliga på detailmarkedet. Den tyske discountkæde har over 10.000 butikker i 30 lande og har i dag 117 butikker i Danmark.

- Vi har vores største fokus på Aarhus og København, siger Dirk Fust til FødevareWatch.

- Vi har kun 5 butikker i Aarhus og 20 i København. Jeg tror, der er plads til 60-80 Lidl-butikker i hovedstadsområdet. Det er en stor udfordring, og det koster mange penge at udvikle en butik i København, så det tager tid.

Læs også: Gardinkæde lancerer stor vækstplan med webshop og nyt domicil

Dermed lægger Lidl op til kamp med de andre discountkæder i de største danske byer, herunder Netto der har over 100 butikker i København og mere end 500 i hele landet.

Lidl kom til Danmark i 2005. Dirk Fust fortæller, at Lidl i 2016 åbnede et ejendomskontor i København, der har til formål at identificere de helt rigtige lokationer til de nye butikker.

Siden da har Lidls internationale hovedorganisation fået en dansker i spidsen i form af Jesper Højer.

- Vi har gode butikker i Jylland og på Fyn, men vi er underrepræsenteret i København, siger han til FødevareWatch.

Læs også: Argurke-krise: Konflikt rammer stort gartneri

Lidl åbnede for første gang i Tyskland i 1973, da den første butik slog dørene op i Ludwigshafen syd for Frankfurt.

Efter et par årtiers udbredelse i Tyskland blev Lidl i 1990'erne internationale og åbnede butikker overalt i Europa.

I 2017 tog den tyske kæde rejsen over Atlanterhavet og åbnede for første gang på det amerikanske marked.

Ifølge Lars Esbjerg, der er lektor på Aarhus Universitet, er Lidl blot den seneste kæde, der ruster op til kampen om discountkunderne.

Læs også: Lidl fordobler lagerkapacitet i Køge: første spadestik er taget

- Alle discountkæder på det danske marked vil gerne udvide, siger han.

- Det er ikke sådan, at der et hul i markedet, som Lidl kan gå ind og udfylde. De skal tage det fra de andre og de små købmænd.

For forbrugerne kan discountkampen ifølge Lars Esbjerg betyde mere end blot lave priser.

- Vi kan se frem til skarpe priser, når vi handler ind. Men vi kan også se frem til, at discountbutikker begynder at have fokus på andre ting end priser: At have produkter af højere kvalitet og dyrevelfærd eksempelvis, siger han.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Netto åbner ny butik i Helsingør

Ny chef i Føtex i Middelfart vil kontroversielle samarbejder

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Ny uddeler på plads hos Brugsen i Mønsted

Overskudsmad går som ”varmt brød”

2

Cigaretsalget styrtdykker til laveste niveau siden 1961

Nyhedsbrev

Vil navngive sted efter Fleggaard

Problematisk for Coop: Får ikke solgt og udlejet butikker

Åbning af ny Lidl nærmer sig

Introducerer eldrevne varevogne

Som det første online supermarked i Danmark introducerer nemlig.com nu levering med 100 procent eldrevne varevogne. Det er første skridt i retningen mod en udskiftning af samtlige varevogne, der kører på fossile brændstoffer.

Byråd nedlægger forbud mod ny Netto i Farsø

Mørke skyer fra udlandet dæmper ikke forbrugeroptimisme

Købmænd vil presse Nets på dankortgebyr efter milliardordning

Ny Netto på ’Bryggen’

Irma indfører nyt våben mod prisfejl

Skarpe genstande fundet i pølser

Fire 7-Eleven pop-up butikker skal servicere 25.000 metalfans

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

Skagenfood: Ægtepar sælger endnu en bid

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Coop Sveriges opkøb af svenske Netto-butikker er godkendt

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

CO2 neutralt website

Dennis scorer 12-taller – og er nu udlært elektriker hos EL:CON

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i s...

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Send til en kollega

0.233