23948sdkhjf

Modejournalist: Lagerfeld arbejdede til det sidste

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Karl Lagerfeld revolutionerede modehuse i 1980'erne og formåede at holde sig relevant indtil sin død i 2019.

Modeverdenen tabte en af sine helt store ikoner tirsdag, da Karl Lagerfeld afgik ved døden på et hospital i Paris i en alder af 85 år.

Læs også: Peter Skak Olufsen favnede bredt og kontant

Designere, modebosser, filmstjerner og mange andres kondolencer og mindeord er strømmet ind på sociale medier. 

Og det er med god grund. 

Ifølge modejournalist og vært på DR K Chris Pedersen er der få mennesker, måske ingen, der før har formået, hvad Lagerfeld gjorde i sine mere end 50 år i modebranchen.

- Da han kom til Chanel i 1983, forstod han allerede, hvad der skulle til for at holde de gamle modehuse i live, når deres hoveddesignere døde, siger Chris Pedersen.

Læs også: Jem & Fix-chef skaffede 90 fakler til Kim Larsen-optog

Chanel var ramt af kreativ tomgang og faldende salg i starten af 1980'erne.

Lagerfelds strategi var at genskabe og modernisere Chanel-designet, men uden at tabe modehusets design-"koder", som Chris Pedersen kalder dem:

- Han evnede at registrere og bevare de ting, der gør Chanel til Chanel - navnlig tweed, quiltet læder, kamelia-blomsten og de to CC'er. Med dem som fundament skabte han nye, provokerende kollektioner sæson efter sæson, siger han.

På den måde adskilte han Chanel fra andre modehuse i folks øjne.

Læs også: Møbelgiganten Ikeas grundlægger Ingvar Kamprad er død - 91 år

Ifølge Chris Pedersen er det den måde alle store modehuse bibeholder deres popularitet på i dag.

Lagerfelds excentriske og kompromisløse person var også med til at cementere hans status som et ikon i og uden for modeverdenen.

- Han har leveret ekstremt mange 'one-liners', som også har skabt kontroverser fra tid til anden, siger Chris Pedersen.

Blandt andet kaldte han i 2012 den britiske sangstjerne Adele for "lidt for tyk" ifølge The Guardian.

Læs også: Stædig Ikea-grundlægger med glimt i øjet mindes af ansatte

Ud over at have arbejdet utrætteligt til den dag han døde, holdte Lagerfeld sig relevant i den hurtige og benhårde modebranche gennem sin store interesse for musik og populærkultur.

- Han så ikke tv, men har været enormt god til at fange unge og populære skuespillere og modeller og gøre dem til ambassadører for sine brands.

Og så har hans karakteristiske look med hvidt hår i pisk, mørkt jakkesæt, solbriller og læderhandsker formentligt hjulpet til at gøre ham kendt for de yngre generationer.

- I den fotofikserede tid med sociale medier, hvor unge konstant finder og fejrer figurer, har hans look jo virket helt genialt, siger Chris Pedersen. 

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Modemilliardær og stifter vil købe tøjkoncern tilbage

Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

En af landets ældste tøjbutikker er dygtigst til at kombinere fysisk salg med netsalg.

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Hummel åbner 100 nye butikker i Asien

Efter mange års uafbrudt fremgang er omsætningen faldet for hummel. Men der er fremgang i resultatet og nye butikker på vej.

Nyhedsbrev

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Tøjsalget lider hos Tiger of Sweden

IC Group, der ejer Tiger of Sweden og By Malene Birger, har måttet se salget falde ni procent i år.

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Nye tal: Større konkurrence i tøjbranchen holder prisstigningerne nede

Dansk tøjfirma lukker efter tysk storkundes kollaps

Firmaet bag mærkerne Solid og Tailored & Originals må lukke, efter tysk storkunde er gået under.

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Pandora mister en tiendedel af salget fra starten af 2019

Smykkevirksomheden Pandora glæder sig over fremgang med spareplan, mens salget i gået i bakgear.

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Zalando starter 2019 med vækst

Dansk smykkefirma er begæret konkurs efter 29 år

Dansk pelshus fyrer hver fjerde efter prisfald på skind

Taskebutik i Kalundborg lukker og slukker

Frygt for svagt salg præger Pandora-direktørs første dag

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Matas introducerer abonnement

Tårnet i Brande vækker forbløffelse og latter i udlandet

'Saurons øje' eller udtryk for det danske krigstraume fra 1864? Buddene er mange i udenlandske medier.

Giftige fluorstoffer i kosmetik

Erfarne optikere åbner Nyt Syn i Vejle

Stærkt tøjsalg øger detailhandlen i februar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Giv dit produkt blikfang...

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Brøndsholm´s naturtro, kunstige planter, holder hele året rundt uden så meg...

Matcher dine digitale produktdata emballagen?

Send til en kollega

0.157