23948sdkhjf

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ifølge en pressemeddelelse solgte Arla produkter for 10,4 milliarder euro i 2018. Det var en lille stigning.

Trods tørke og virak på de globale markeder øgede Arla i 2018 sit salg en smule. Samtidig nåede selskabet - det medlemsejede mejeri - sit strategiske mål om at egne brands skal stå for over 45 procent af salget.

Læs også: Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

- Tidligt i 2018 handlede vi ved at øge hastigheden i vores transformationsprogram Calcium, og jeg er meget glad for at kunne sige, at hele organisationen har omfavnet den rejse.

- Som et resultat har vi forbedret vores forretning og går ind i 2019 i en betydeligt bedre position end sidste år, skriver administrerende direktør Peder Tuborgh i meddelelsen.

Arla øgede sit salg marginalt til 10,4 milliarder euro - 77,6 milliarder kroner - i 2018 mod 10,3 milliarder euro i 2017. Stigningen var drevet af det strategiske fokusområde inden for egne brands.

Læs også: Fortsat fremgang hos Nobia

De specialiserede brands giver et større overskud for Arla, og derfor er det fordelagtigt at fokusere på dem. Salget af egne brands steg med 3,1 procent i 2018 og stod dermed for 45,2 procent.

I kategorien er smørret Lurpak, som solgte for 561 millioner euro og Puck, et osteprodukt der er meget efterspurgt i Mellemøsten og Nordafrika, solgte for 352 millioner euro. For begges vedkommende er der tale om en pæn stigning.

Salget af osten Castello faldt marginalt hovedsageligt på grund af valutaeffekter, hvor det britisk pund stadig spiller ind.

Storbritannien er generelt et fokusområde, da unionens kommende farvel til EU kan få en stor effekt for Arla, der sælger ganske meget til området.

Læs også: Mattels overskud overrasker trods juleproblemer for Barbie

- Arla overvåger og vurderer situationen løbende for at sikre, at forretningen er forberedt på de forskellige scenarier. Arlas holdning er fortsat, at der skal være fri bevægelighed hen over grænser for varer og medarbejdere, skriver Arla.

For hele 2019 forventer Arla en omsætning på 10,2 til 10,6 milliarder euro.

Arla er et andelsselskab, der er ejer af omkring 12.000 landmænd fordelt på syv lande.

/ritzau/

Mere om: Arla | Regnskab
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Pizzakæde vil åbne 50 nye steder

Jysk kæde åbner første butik på Sjælland

Coop vil hjælpe grønne fødevareproducenter

Købmænd spiller ud med lovpakke mod butikstyveri og hæleri

Torsdag debatterer Folketinget øget indsats mod butikstyveri og hæleri.

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Nyhedsbrev

1

Fiskehandlere må trods bøder og krav selv løse bøvlede EU-regler

Award-klar: Her er årets innovative ildsjæle i fødevarebranchen

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

Stadeholdere kritiserer ledelsen i Boltens Food Court: "Amatøragtige, inkompetente og manipulerende"

Ny indkøbsdirektør til Lidl Danmark

Irma begynder at dyrke krydderurter i 35 butikker

Københavnerne vilde med krydderurter dyrket i butikken.

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Alchemist brager ind med to Michelinstjerner

Michelin-restauranters bundlinjer på markant optur

Valentinsblomsterne fik selskab af chokolade i år

Interflora melder om mersalg i forbindelse med salget af årets valentinsblomster.

Musik er en pengemaskine for supermarkeder

Netto satser på musik i alle renoverede butikker.

Danske madoplevelser skal tiltrække flere tyske turister

En stigende andel af turisterne kommer til Danmark for madoplevelsernes skyld.

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Sukkerfri sodavand er på hastig fremmarch

To Løver sætter tænderne i succesrig online-slagter

Mattels overskud overrasker trods juleproblemer for Barbie

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Nu sælger kød-kæde overskuddet fra alle restauranterne

Randers Street Food forsinket igen

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Alle Legos klodser skal være grønne inden for ti år

Tusinder ville have billige Kims-produkter på åbningsdag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Send til en kollega

0.156