23948sdkhjf

Klima ved køledisken: Sociologistuderende skal undersøge danskernes indkøbsvaner

Hvad afgør, hvilke varer der ender i danskernes indkøbsnet? Det spørgsmål stiller en gruppe studerende nu i samarbejde med Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet for at finde ud af, hvordan et nyt klimamærke bedst kan indrettes.

Det kan virke som et af hverdagens rutinegøremål at gå ned ad supermarkedernes gange for at købe ind til ugens måltider, men der er en hel del sociologi forbundet med de valg, vi træffer ved køledisken.

Præcis hvilke adfærdsmekanismer, der er på spil på indkøbsturen, skal en gruppe sociologistuderende fra Københavns Universitet nu hjælpe Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet med at blive klogere på, fortæller ministeriet i en pressemeddelelse. 

Som led i Klima- og luftudspillet har regeringen besluttet at udvikle et klimamærke, så de danske forbrugere lettere kan foretage klimarigtige indkøb, og her skal de studerende hjælpe til.

- Mange danskere vil gerne handle mere klimavenligt, men man har sjældent tid til at undersøge en vares klimapåvirkning, når man står nede i supermarkedet. Klimamærket skal derfor være en hjælpende hånd til dem, der gerne vil tage det klimarigtige valg, og jeg er overbevist om, at de studerende kan give uvurderlige inputs, så vi kan indrette klimamærket bedst muligt, siger energi-, forsynings og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Helt konkret har ministeriet indledt et samarbejde med Sociologisk Institut på Københavns Universitet, hvor 45 bachelorstuderende på faget Applied Case Study Analysis skal undersøge, hvordan danskernes madvaner kan ændres gennem adfærdstiltag som klimamærket.

I løbet af deres kursus skal de studerende undersøge, hvad forbrugere ved - og tror de ved - om klimavenlige fødevarer, hvad der styrer deres valg ved køledisken, og hvad der kan få dem til at ændre adfærd.

Alt dette skal bruges til at tegne et billede af, hvad der skal til for at få den klimavenlige - orbruger frem i danskerne.

"Anvendelsen af sociologien på 'real life'-problemer er et vigtigt aspekt for sociologistuderende, og samarbejdet med ministeriet er derfor et spændende initiativ, som vi hilser velkommen, siger underviser på kurset, professor Claire Maxwell, Sociologisk Institut, Københavns Universitet

Over de næste fire år har regeringen afsat 24 mio. kr. til en målrettet indsats, som skal gøre det nemmere at træffe klimavenlige valg - herunder ved vores forbrug af fødevarer.

FAKTA

  • Samarbejdet er mellem Energi-, Forsynings-, og Klimaministeriet på den ene side og kursusdeltagere på sidste semester af den treårige bacheloruddannelse på Sociologisk Institut på den anden.
  • 45 studerende skal arbejde sammen med ministeriet.
  • Samarbejdet med de studerende løber indtil juni 2019.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093