23948sdkhjf

Brillebranchens førstemand: Uden modet ender vi som alle de andre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Brillekæden Louis Nielsen blev ekskluderet fra branchen i 90’erne - men har i dag overhalet samtlige konkurrenter ved at gå nye veje.

En optiker ved navn Louis Nielsen forlod i 1994 et møde i Danmarks Optikerforening.

Læs også: Verdens bedste målmand bliver sundhedsambassadør for Louis Nielsen

Alle aalborgensiske optikere skulle fastlægge en fælles pris på, hvad det skulle koste kommunen at levere briller til særligt svagtseende borgere.

Han nægtede at rette ind og tilbød i stedet en billigere pris, der vandt ham udbuddet foran alle andre.

Aktionen endte i eksklusion fra foreningen, men blev startskuddet til en af Danmarks mest imponerende væksthistorier.

– Kunderne elskede os, og branchen hadede os. For eksempel ville vores mangeårige brilleleverandør ikke længere sælge os stel. Det fik Louis til at tage udlandet og købte direkte fra producenterne, så vi kunne sætte priserne endnu mere ned. Smædekampagner skræmte landets optikere fra at arbejde hos os, så vi måtte ansætte assistenter i stedet for optikere til almindeligt salg med det resultat, at vi igen kunne sænke priserne. I dag gør resten af branchen det samme, siger Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, og var virksomhedens første optikerlærling, i en pressemeddelelse.

Læs også: Farum får en flottere Louis Nielsen

To år efter eksklusionen fandt en journalist en brille i Louis Nielsens butik til 288 kroner med glas. Længere nede ad gaden fandt han den nøjagtig samme brille hos en konkurrent til 2989 kroner. Uden glas.

Kort efter historien ramte forsiden, blev der arrangeret busture fra hele Jylland til Louis Nielsens ene butik i Aalborg.

– Den hårde tid lærte os konstant at gå nye veje, og det har vi gjort lige siden, for uden modet ender vi som alle de andre. For nylig etablerede vi som de første og eneste i branchen et netværk af uafhængige øjenlæger fra universitetshospitaler, der hjælper os med at vurdere nethindefotos, tilføjer Mads Nygaard.

Vil sælge hver anden brille
I dag har kæden 75 butikker og sælger mere end 500.000 briller om året, hvilket svarer til 44 procent af det samlede brillesalg i Danmark.

Kæden sælger dermed flere briller end konkurrent nummer to, tre, fire, fem og seks tilsammen.

For Mads Nygaard er ambitionen dog stadig klar – at tage endnu flere markedsandele.

– Vi har det erklærede mål, at vi skal sælge 50 procent af alle briller ved udgangen af 2021. I de seneste ti måneder er vi gået fra 39 til 44 procent, så det er slet ikke umuligt. Da vi blev lukket ude af det gode selskab, skulle vi tænke nyt for at overleve. Det skabte en kultur om at droppe vanetænkning, og denne specielle Louis Nielsen-ånd gør os stærke, siger Mads Nygaard.

Målet skal nås ved at udvide og udvikle de eksisterende sundhedsydelser, der igennem årene reddet 30 menneskeliv og visiteret flere hundrede til videre udredning.

Billigere er ikke dårligere
Den vigtigste brik i vækststrategien er dog at fortsætte den prisstruktur, der har grundlagt Louis Nielsens succes.

– Vi vil altid have priser, hvor de andre simpelthen ikke kan være med. Der er stadig nogen, der fejlagtigt tror, at fordi vi er billigere, så sælger vi dårligere varer. Det er en misforståelse, som man kan få ryddet af vejen ved at gå ind i en hvilken som helst af vores butikker og se nogle af de store internationale brands, der designer stelserier i eksklusive samarbejder med Louis Nielsen. Derudover er det også et erklæret mål for os at have branchens bedste kundeservice, og spørger man kunderne, ligger vi da heldigvis også nummer et på service, siger Mads Nygaard.

Mere om: briller | Louis Nielsen
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

Kopivarer koster milliardtab i salg og 3800 danske job

Kendt tøjkæde lukker ned for alle aktiviteter i Danmark

Kriseramte Abercrombie & Fitch har lukket sin flagskibsbutik på Købmagergade i København.

2

Bestseller udskyder byggeriet af tårn på 320 meter

Tøjkoncernen Bestseller skruer ned for tempoet med byggeriet af 320 meter højt tårn i Brande.

Færre tøjkøb lægger dæmper på detailsalget i Danmark

Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Nyhedsbrev

Krise: Modegigant lukker alle butikker i i USA

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Skokæde øger omsætningen med 30 procent på et år

Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

En af landets ældste tøjbutikker er dygtigst til at kombinere fysisk salg med netsalg.

Modemilliardær og stifter vil købe tøjkoncern tilbage

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Hummel åbner 100 nye butikker i Asien

Efter mange års uafbrudt fremgang er omsætningen faldet for hummel. Men der er fremgang i resultatet og nye butikker på vej.

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Tøjsalget lider hos Tiger of Sweden

IC Group, der ejer Tiger of Sweden og By Malene Birger, har måttet se salget falde ni procent i år.

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Nye tal: Større konkurrence i tøjbranchen holder prisstigningerne nede

Dansk tøjfirma lukker efter tysk storkundes kollaps

Firmaet bag mærkerne Solid og Tailored & Originals må lukke, efter tysk storkunde er gået under.

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Pandora mister en tiendedel af salget fra starten af 2019

Smykkevirksomheden Pandora glæder sig over fremgang med spareplan, mens salget i gået i bakgear.

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Zalando starter 2019 med vækst

Dansk smykkefirma er begæret konkurs efter 29 år

Taskebutik i Kalundborg lukker og slukker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Nye efterårshold på Ejerlederuddannelsen

Send til en kollega

0.176