23948sdkhjf

Brillebranchens førstemand: Uden modet ender vi som alle de andre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Brillekæden Louis Nielsen blev ekskluderet fra branchen i 90’erne - men har i dag overhalet samtlige konkurrenter ved at gå nye veje.

En optiker ved navn Louis Nielsen forlod i 1994 et møde i Danmarks Optikerforening.

Læs også: Brillekæde vil skabe "Netflix for briller"

Alle aalborgensiske optikere skulle fastlægge en fælles pris på, hvad det skulle koste kommunen at levere briller til særligt svagtseende borgere.

Han nægtede at rette ind og tilbød i stedet en billigere pris, der vandt ham udbuddet foran alle andre.

Aktionen endte i eksklusion fra foreningen, men blev startskuddet til en af Danmarks mest imponerende væksthistorier.

– Kunderne elskede os, og branchen hadede os. For eksempel ville vores mangeårige brilleleverandør ikke længere sælge os stel. Det fik Louis til at tage udlandet og købte direkte fra producenterne, så vi kunne sætte priserne endnu mere ned. Smædekampagner skræmte landets optikere fra at arbejde hos os, så vi måtte ansætte assistenter i stedet for optikere til almindeligt salg med det resultat, at vi igen kunne sænke priserne. I dag gør resten af branchen det samme, siger Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, og var virksomhedens første optikerlærling, i en pressemeddelelse.

Læs også: Professionelle tyve går efter dyrt optiker-udstyr

To år efter eksklusionen fandt en journalist en brille i Louis Nielsens butik til 288 kroner med glas. Længere nede ad gaden fandt han den nøjagtig samme brille hos en konkurrent til 2989 kroner. Uden glas.

Kort efter historien ramte forsiden, blev der arrangeret busture fra hele Jylland til Louis Nielsens ene butik i Aalborg.

– Den hårde tid lærte os konstant at gå nye veje, og det har vi gjort lige siden, for uden modet ender vi som alle de andre. For nylig etablerede vi som de første og eneste i branchen et netværk af uafhængige øjenlæger fra universitetshospitaler, der hjælper os med at vurdere nethindefotos, tilføjer Mads Nygaard.

Vil sælge hver anden brille
I dag har kæden 75 butikker og sælger mere end 500.000 briller om året, hvilket svarer til 44 procent af det samlede brillesalg i Danmark.

Kæden sælger dermed flere briller end konkurrent nummer to, tre, fire, fem og seks tilsammen.

For Mads Nygaard er ambitionen dog stadig klar – at tage endnu flere markedsandele.

– Vi har det erklærede mål, at vi skal sælge 50 procent af alle briller ved udgangen af 2021. I de seneste ti måneder er vi gået fra 39 til 44 procent, så det er slet ikke umuligt. Da vi blev lukket ude af det gode selskab, skulle vi tænke nyt for at overleve. Det skabte en kultur om at droppe vanetænkning, og denne specielle Louis Nielsen-ånd gør os stærke, siger Mads Nygaard.

Målet skal nås ved at udvide og udvikle de eksisterende sundhedsydelser, der igennem årene reddet 30 menneskeliv og visiteret flere hundrede til videre udredning.

Billigere er ikke dårligere
Den vigtigste brik i vækststrategien er dog at fortsætte den prisstruktur, der har grundlagt Louis Nielsens succes.

– Vi vil altid have priser, hvor de andre simpelthen ikke kan være med. Der er stadig nogen, der fejlagtigt tror, at fordi vi er billigere, så sælger vi dårligere varer. Det er en misforståelse, som man kan få ryddet af vejen ved at gå ind i en hvilken som helst af vores butikker og se nogle af de store internationale brands, der designer stelserier i eksklusive samarbejder med Louis Nielsen. Derudover er det også et erklæret mål for os at have branchens bedste kundeservice, og spørger man kunderne, ligger vi da heldigvis også nummer et på service, siger Mads Nygaard.

Mere om: briller | Louis Nielsen
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Investorer føler sig ført bag lyset: Rebuybaby er gået konkurs

Bestseller-ejer må igen gribe ind over for underskud i Bianco

1

Salling evakueret på Black Friday

Sendte ni ordrer retur på et år – nu er Anne Marie bandlyst fra Boozt

Black friday: Hvert fjerde tilbud er falsk

Der snydes især med kogeplader og grilltilbehør. Se Pricerunners statistikker for black friday indtil videre.

Nyhedsbrev

Kendte mærker hitter: Bestseller sælger som aldrig før

Coop køber kæmpe logistik-center til over en halv milliard

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Årets medarbejder fik en tur i klassisk amerikanerbil

Efter tyveri: Nu vil butikschef lænke udendørs-varer fast

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

1

Butikker laver særligt tiltag uden for almindelig åbningstid

Brillekæde vil skabe "Netflix for briller"

Få glitrende briller nytårsaften og røde briller til jul. Landsdækkende optikerkæde introducerer nu Netflix for briller.

Victoria's Secret aflyser årligt show med supermodeller

Bestseller-ejer skyder igen millioner ind i dansk modeportal

Byggemarked knopskyder: Åbner tøjbutik med fodboldunivers

Genbrugsbutikker i hele Danmark vender black friday på hovedet

Søstrene Grene vinder regional pris

Kgl. Hofleverandør nyskaber sit brand

Influencere og Instagram får aalborgensisk butik på verdenskortet

Instagram lokker kunder fra Asien til nordjysk modebutik.

Pandora taber penge midt i sin store rebranding

Smykkeselskabet Pandora vil nulstille sig selv for at øge salget. Det sker dog ikke uden omkostninger.

Skadelige stoffer fundet i smykker fra danske forhandlere

Kasi-Jespers smykkefirma har underskud og bryder selskabsloven

Revisorer fremhæver flere lovbrud hos Amazing Jewelry, der er ejet af Jesper "Kasi" Nielsens far.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Læder produktionsvirksomhed søger distrubutør i Norden!

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få din hurtigport klar igen med lamelreparationssæt

Opskriften på succes: Optimalt bæger til Optimel salat

Undgå uheld på læsserampe med automatisk fastholdelsessystem

Og vinderen er...

Kollaborative robotter og Deep Learning viser potentiale

Forhandler søger salgsagent i Norden!

HCS tilbyder investering i miljø- og transportbranchen

Polsk virksomhed tilbyder partner aftale til det maritime.

6 techdrevne måder din fysiske butik kan erobre Black Friday

Selvstendig med revolutionerende kosmetik/hudplejekoncept?

GET READY FOR JAPAN - to ugers træningsprogram i Japan

Nørd eller nysgerrig? Deltag i et af vores IHC-webinarer

Kom godt igang med din næste messestand

NY BROCHURE - effektiv palletering

Skal din hverdag som restaurant ejer være nemmere?

Højteknologisk produktionsløsning forude!

Karrieresparring med en Headhunter kan være guld værd

Danish IP Fair 2020 i københavn

Når du rigtigt skal hygge…

Spangsberg Chokolade: Det søde logistikliv

CTcoin kontantløsning i Fiskebilen, Hirtshals

Har du erfaring med "micro-irrigation system"?

Send til en kollega

0.153