23948sdkhjf

Brillebranchens førstemand: Uden modet ender vi som alle de andre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Brillekæden Louis Nielsen blev ekskluderet fra branchen i 90’erne - men har i dag overhalet samtlige konkurrenter ved at gå nye veje.

En optiker ved navn Louis Nielsen forlod i 1994 et møde i Danmarks Optikerforening.

Læs også: Verdens bedste målmand bliver sundhedsambassadør for Louis Nielsen

Alle aalborgensiske optikere skulle fastlægge en fælles pris på, hvad det skulle koste kommunen at levere briller til særligt svagtseende borgere.

Han nægtede at rette ind og tilbød i stedet en billigere pris, der vandt ham udbuddet foran alle andre.

Aktionen endte i eksklusion fra foreningen, men blev startskuddet til en af Danmarks mest imponerende væksthistorier.

– Kunderne elskede os, og branchen hadede os. For eksempel ville vores mangeårige brilleleverandør ikke længere sælge os stel. Det fik Louis til at tage udlandet og købte direkte fra producenterne, så vi kunne sætte priserne endnu mere ned. Smædekampagner skræmte landets optikere fra at arbejde hos os, så vi måtte ansætte assistenter i stedet for optikere til almindeligt salg med det resultat, at vi igen kunne sænke priserne. I dag gør resten af branchen det samme, siger Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, og var virksomhedens første optikerlærling, i en pressemeddelelse.

Læs også: Farum får en flottere Louis Nielsen

To år efter eksklusionen fandt en journalist en brille i Louis Nielsens butik til 288 kroner med glas. Længere nede ad gaden fandt han den nøjagtig samme brille hos en konkurrent til 2989 kroner. Uden glas.

Kort efter historien ramte forsiden, blev der arrangeret busture fra hele Jylland til Louis Nielsens ene butik i Aalborg.

– Den hårde tid lærte os konstant at gå nye veje, og det har vi gjort lige siden, for uden modet ender vi som alle de andre. For nylig etablerede vi som de første og eneste i branchen et netværk af uafhængige øjenlæger fra universitetshospitaler, der hjælper os med at vurdere nethindefotos, tilføjer Mads Nygaard.

Vil sælge hver anden brille
I dag har kæden 75 butikker og sælger mere end 500.000 briller om året, hvilket svarer til 44 procent af det samlede brillesalg i Danmark.

Kæden sælger dermed flere briller end konkurrent nummer to, tre, fire, fem og seks tilsammen.

For Mads Nygaard er ambitionen dog stadig klar – at tage endnu flere markedsandele.

– Vi har det erklærede mål, at vi skal sælge 50 procent af alle briller ved udgangen af 2021. I de seneste ti måneder er vi gået fra 39 til 44 procent, så det er slet ikke umuligt. Da vi blev lukket ude af det gode selskab, skulle vi tænke nyt for at overleve. Det skabte en kultur om at droppe vanetænkning, og denne specielle Louis Nielsen-ånd gør os stærke, siger Mads Nygaard.

Målet skal nås ved at udvide og udvikle de eksisterende sundhedsydelser, der igennem årene reddet 30 menneskeliv og visiteret flere hundrede til videre udredning.

Billigere er ikke dårligere
Den vigtigste brik i vækststrategien er dog at fortsætte den prisstruktur, der har grundlagt Louis Nielsens succes.

– Vi vil altid have priser, hvor de andre simpelthen ikke kan være med. Der er stadig nogen, der fejlagtigt tror, at fordi vi er billigere, så sælger vi dårligere varer. Det er en misforståelse, som man kan få ryddet af vejen ved at gå ind i en hvilken som helst af vores butikker og se nogle af de store internationale brands, der designer stelserier i eksklusive samarbejder med Louis Nielsen. Derudover er det også et erklæret mål for os at have branchens bedste kundeservice, og spørger man kunderne, ligger vi da heldigvis også nummer et på service, siger Mads Nygaard.

Mere om: briller | Louis Nielsen
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Matas introducerer abonnement

Tårnet i Brande vækker forbløffelse og latter i udlandet

'Saurons øje' eller udtryk for det danske krigstraume fra 1864? Buddene er mange i udenlandske medier.

Giftige fluorstoffer i kosmetik

Simpel knap på Miinto.dk samler 700.000 kr. ind årligt: Kan din webshop gøre det samme?

Derfor var der demonstranter foran ny Uniqlo-butik i København

Ikke alle var glade, da den hypede japanske tøjkæde Uniqlo åbnede sin første danske butik i sidste uge.

Nyhedsbrev

Magasin du Nords britiske ejer overgiver sig til kreditorer

Kreditorerne i britiske Debenhams sætter selskabet under administration og til salg i håb om at få penge hjem.

Politiet måtte løslade butikstyv: Kunne ikke skaffe tolk

I sidste uge trådte ny tolkeordning i kraft. Mandag blev en butikstyv løsladt, da man ikke kunne skaffe tolk.

Superstjernen Beyoncé skal lave sneakers og tøj med Adidas

Bestseller-højhus: Opfordrer til nye regler

Bestsellers kommende højhus i Ikast-Brande Kommune blev godkendt for nemt, mener den statslige rådgiver Akademirådet.

Stærkt regnskab: Trendsales og Tradono bliver nu til én stor markedsplads

Pandoras driftsdirektør fratræder med det samme

Driftsdirektør Jeremy Schwartz har sammen med finansdirektør Anders Boyer stået for ledelsen af Pandora.

Pilgrim vil rejse sig igen

Får Erhvervsprisen for tøjbutik i vækst

Erfarne optikere åbner Nyt Syn i Vejle

Storcenter-administrator løfter omsætningen

Deas-koncernen driver blandt andet Friis Shoppingcenter og Frederiksberg Centret.

Sådan undgår du skadelige kopivarer

Det gælder om at kigge på pris, hjemmeside og læse det med småt, hvis du vil undgå at købe skadelige kopivarer på nettet.

Bulgarsk ord for prostitueret spændte ben for dansk webshop

Da webshoppen Curvii skulle varemærkeregistreres, opstod der uventede problemer.

Stærkt tøjsalg øger detailhandlen i februar

Vestager straffer Nike for at styre salg af fodboldtrøjer

Drenge fra Hjørring gør op med dumme alarmer

Magasins ejer er i knibe - får købstilbud på danske centre

Tendens: Loppevirksomheder går konkurs på stribe

Dårlig økonomi præger mange danske loppesupermarkeder, og i flere tilfælde er ejerne blevet politianmeldt.

Skoringen står bag populær tradition hos børnefamilierne

Monki genåbner i Friis Shoppingcenter

Tøjgigant lukker vigtig butik i Kolding

Adidas løber fremgang hjem i Nordamerika og Kina

Optiker på Fisketorvet hyldet for voldsom vækst

Sportsfirmaet bag Forza og Kilmanock er gået konkurs

Nu går Ilse Jacobsen til Højesteret

Noa Noa vil sælge sit domicil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.164