23948sdkhjf

Brillebranchens førstemand: Uden modet ender vi som alle de andre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Brillekæden Louis Nielsen blev ekskluderet fra branchen i 90’erne - men har i dag overhalet samtlige konkurrenter ved at gå nye veje.

En optiker ved navn Louis Nielsen forlod i 1994 et møde i Danmarks Optikerforening.

Læs også: Verdens bedste målmand bliver sundhedsambassadør for Louis Nielsen

Alle aalborgensiske optikere skulle fastlægge en fælles pris på, hvad det skulle koste kommunen at levere briller til særligt svagtseende borgere.

Han nægtede at rette ind og tilbød i stedet en billigere pris, der vandt ham udbuddet foran alle andre.

Aktionen endte i eksklusion fra foreningen, men blev startskuddet til en af Danmarks mest imponerende væksthistorier.

– Kunderne elskede os, og branchen hadede os. For eksempel ville vores mangeårige brilleleverandør ikke længere sælge os stel. Det fik Louis til at tage udlandet og købte direkte fra producenterne, så vi kunne sætte priserne endnu mere ned. Smædekampagner skræmte landets optikere fra at arbejde hos os, så vi måtte ansætte assistenter i stedet for optikere til almindeligt salg med det resultat, at vi igen kunne sænke priserne. I dag gør resten af branchen det samme, siger Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, og var virksomhedens første optikerlærling, i en pressemeddelelse.

Læs også: Farum får en flottere Louis Nielsen

To år efter eksklusionen fandt en journalist en brille i Louis Nielsens butik til 288 kroner med glas. Længere nede ad gaden fandt han den nøjagtig samme brille hos en konkurrent til 2989 kroner. Uden glas.

Kort efter historien ramte forsiden, blev der arrangeret busture fra hele Jylland til Louis Nielsens ene butik i Aalborg.

– Den hårde tid lærte os konstant at gå nye veje, og det har vi gjort lige siden, for uden modet ender vi som alle de andre. For nylig etablerede vi som de første og eneste i branchen et netværk af uafhængige øjenlæger fra universitetshospitaler, der hjælper os med at vurdere nethindefotos, tilføjer Mads Nygaard.

Vil sælge hver anden brille
I dag har kæden 75 butikker og sælger mere end 500.000 briller om året, hvilket svarer til 44 procent af det samlede brillesalg i Danmark.

Kæden sælger dermed flere briller end konkurrent nummer to, tre, fire, fem og seks tilsammen.

For Mads Nygaard er ambitionen dog stadig klar – at tage endnu flere markedsandele.

– Vi har det erklærede mål, at vi skal sælge 50 procent af alle briller ved udgangen af 2021. I de seneste ti måneder er vi gået fra 39 til 44 procent, så det er slet ikke umuligt. Da vi blev lukket ude af det gode selskab, skulle vi tænke nyt for at overleve. Det skabte en kultur om at droppe vanetænkning, og denne specielle Louis Nielsen-ånd gør os stærke, siger Mads Nygaard.

Målet skal nås ved at udvide og udvikle de eksisterende sundhedsydelser, der igennem årene reddet 30 menneskeliv og visiteret flere hundrede til videre udredning.

Billigere er ikke dårligere
Den vigtigste brik i vækststrategien er dog at fortsætte den prisstruktur, der har grundlagt Louis Nielsens succes.

– Vi vil altid have priser, hvor de andre simpelthen ikke kan være med. Der er stadig nogen, der fejlagtigt tror, at fordi vi er billigere, så sælger vi dårligere varer. Det er en misforståelse, som man kan få ryddet af vejen ved at gå ind i en hvilken som helst af vores butikker og se nogle af de store internationale brands, der designer stelserier i eksklusive samarbejder med Louis Nielsen. Derudover er det også et erklæret mål for os at have branchens bedste kundeservice, og spørger man kunderne, ligger vi da heldigvis også nummer et på service, siger Mads Nygaard.

Mere om: briller | Louis Nielsen
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tøjgigant lukker vigtig butik i Kolding

Tøjmand belønnet for en god gerning

Tøjkoncern er gået konkurs

Adidas løber fremgang hjem i Nordamerika og Kina

Bestseller om ja til kæmpetårn: 'Vi er vitterligt positivt overraskede'

Chilener dømt for ni år gammelt røveri mod guldsmed

Groft røveri mod guldsmed på Amager endte med at koste en røver livet. Tirsdag er endnu en mand dømt i sagen.

Nyhedsbrev

Borgmester ser frem til højhusturister i Brande

Nu er bolden hos Bestseller, lyder det fra tilfreds borgmester, der ikke har mødt lokal modstand mod højhus.

Tøjmærkerne FZ Forza og Color Kids lever videre med nye ejere

Lokalplan baner vej for højhus på 320 meter i Brande

Hvis udrejse-ø bliver en realitet, stiger butikkernes forsikringer i Stege

Optiker på Fisketorvet hyldet for voldsom vækst

Falske Matas-sms'er er usædvanligt velformulerede

Falske sms'er og mails på korrekt dansk, der ser ud til at komme fra rigtige afsendere, rammer i øjeblikket mange danskere, siger it-sikkerhedseksperter.

Pandora-boss: Vores nedtur er selvforskyldt

Pandoras midlertidige topchef håber, at smykkeselskabet kan komme på ret køl i løbet af få kvartaler

1

Ejer af tøjbutik: 500 kvinders smædekampagne kostede 10 arbejdspladser

Sportsfirmaet bag Forza og Kilmanock er gået konkurs

1

Nu vil Zalando konkurrere med Matas i Danmark

1

Føtex og Bilka tilbagekalder hjemmesko med kaninpels

Dyreværnsorganisationen Anima har gjort Salling Group opmærksom på, at der er brugt ægte kaninpels i skoen.

Zalando præsenterer overbevisende fremgang

Zalando endte helt i top i det europæiske aktiemarked efter et overbevisende regnskab.

Folkekirkens Nødhjælp bag stort klimamarked

Japansk tøjkæde åbner butik i København 5. april

Politiet opsporer tyv og kostbare diamantsmykker på få timer

En ung mand er onsdag blevet anholdt for tyveri af smykker for over 100.000 kroner fra forretning i Hellerup.

Brande er et skridt nærmere 320 meter højt tårn

Teknik- og miljøudvalget i Ikast-Brande Kommune giver grønt lys til opførelsen af Bestseller-tårn og ny bydel.

Lauritz.com-ejer pantsætter vinslot for økonomisk redningspakke

Auktionshuset Lauritz.com er igen i økonomisk knibe, men har nu lavet ny aftale med kreditorer.

Kasi-Jesper vil sælge smykker på abonnement

Kasi-Jesper har allieret sig med berygtet marketingmand og øjner guld ved salg af abonnementssmykker.

Nu går Ilse Jacobsen til Højesteret

Noa Noa vil sælge sit domicil

Masai åbner på Fisketorvet

216.000 kr. fra Skoringens butikker til Støt Brysterne

Dansk firma beholder Ronaldo som undertøjsmodel trods dom

Danskerne skal kunne styre uden om farlige kopivarer

Sportskæde flytter tættere på shoppingcenter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Færre sygedage pr. medarbejder

For blot kr. 26 om dagen undgår du kassedifferencer og minimere risikoen for tyveri

JEROS A/S udråbt som Årets virksomhed 2018 i Faaborg Midtfyn kommune

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Julen varer lige til påske..tra la la!

Kompromisløst sortiment

Undgå den onde, digitale tvilling

Gratis webinar: Digitaliser forsyningskæderne i transporten og opnå en højere effektivitet

FKM uden kompromis

Udlært hos EL:CON - Jonas er elektriker med stort gå-på-mod

Genbrug er fremtiden, og vi er selvfølgelig hoppet med på bølgen!

DT Rullecontainer arbejder til stadighed med sikkerhed og ergonomi

Tæt samarbejde mellem universiteter og GTS-institutter

Thorsman kabeltromle vinder international designpris

Nyhed! Siegling Prolink - Plastmodulbånd Serie 15

Erhvervsministeren lyttede til argumenter for fair betalingsfrister

Kom indenfor og backstage!

Adrian er udlært elektriker hos EL:CON og vil arbejde med projekter

Nye tavlekomponenter til mindre og mellemstore bygninger

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

To nye medarbejdere hos SSI SCHÄFER A/S

Gratis seminar: Customer Engagement & Loyalty med Microsoft Dynamics 365

Mød Kalu på Mad & Glæde i Forum 2.-3. marts

Auf Wiedersehen LogiMAT 2019

Send til en kollega

0.163