23948sdkhjf

Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra YouTube

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Spies Rejser, YouSee og Coop afbryder samarbejde med YouTube efter mistanke om pædofiles misbrug af tjenesten.

Flere danske virksomheder - Spies Rejser, TDC Group og Coop - har valgt at sætte deres annoncering på videotjenesten YouTube på pause.

Læs også: Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Det sker, efter at YouTube er kommet under anklage for at kunne misbruges af pædofile netværk.

- Det viser sig, at der er en stor mistanke om, at der kører nogle film, som er populære i pædofile kredse, hvor vores annoncer popper op ved siden af. Det ønsker vi ikke, siger Lisbeth Nedergaard, som er kommunikationschef i Spies Rejser.

Hun erkender, at selskabet indtil videre ikke har dokumentation for pædofiles misbrug af videotjenesten.

- Indtil videre baserer det sig på en stærk mistanke, men vi ved ikke til bunds, hvad det handler om. Indtil vi er klar over, hvad der er i det, så stopper vi annonceringen, siger Lisbeth Nedergaard.

Læs også: YouTube lukker for kommentarer til videoer med børn

Forudsætningen for, at Spies igen vender tilbage som annoncør, er ifølge kommunikationschefen, at der "kommer klarhed over, at det ikke vil gentage sig".

Også TDC Group, der blandt andet står bag selskabet YouSee, har som følge af sagen indstillet annonceringen.

- Vi er i dialog med Google (der ejer YouTube, red.), og jeg ved, at de arbejder på højtryk for at løse dette alvorlige problem. Indtil vi ved mere om sagen og kan være sikre på, at vores indhold ikke linkes til pædofile netværk, fastholder vi dog pausen i vores YouTube-annoncering, siger marketingdirektør Mikkel Lind, TDC Group, i en skriftlig kommentar.

Alle detailkæder i Coop trækker ligeledes deres annoncer fra YouTube, indtil de kan få en garanti for, at de ikke optræder i videoer af den beskrevne karakter. Det oplyser kommunikationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Læs også: Saxo.coms brug af ”forlagets pris” var vildledende markedsføring

Det er mistanken om, at videoer med mindreårige i stor stil deles i pædofile kredse, der har fået danske og udenlandske annoncører til at sætte annonceringen i bero.

Internationale selskaber som McDonald's, Nestlé og Epic Games, der står bag spillet Fortnite, har ifølge Politiken også valgt at droppe samarbejdet med YouTube.

Reaktionen kommer, efter at youtuberen Matt Watson i en video har påpeget, hvordan brugere i videoernes kommentarfelt deler kontaktinformationer og links til børneporno.

Derudover efterlader brugerne kommentarer om, hvornår i videoerne de mindreårige optræder i bestemte stillinger.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Bilforhandler overså Ai Weiwei-kunstværk på foto af bil

Kunsthaldirektør: Weiwei-sag handler om ophavsret

10-4 til omsætningen i byggekæde

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Elgiganten-chef fratræder øjeblikkeligt

Elgigantens chef for varehuset i Esbjerg er fratrådt med øjeblikkelig virkning. Ledelsen har ingen kommentarer.

Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Nyhedsbrev

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Power-åbning tiltrak endnu engang massive køer

Det overgik alle forventninger, da Power åbnede i Køge, fortæller direktør.

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Elektronikgigant åbner 1000 kvadratmeter i Køge

Apples salg af iPhones fortsætter med at falde

Telenor varsler offensiv efter tab af 36.000 kunder

Lego topper listen for godt omdømme - igen

1

B&O sætter salgspris på hovedsæde

1

Bilforhandler får forhøjet bøde i sag om kontante betalinger

Kontante betalinger på 50.000 kroner og derover er forbudt. Østjysk forhandler overtrådte hvidvask-loven 28 gange.

Ny Samsung-telefon hentes tilbage efter skærmproblemer

DR-program advarer om livsfarlige mobilopladere

Trods CE-mærke lever mange uoriginale opladere solgt i danske butikker ikke op til sikkerhedskrav.

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Telenor tester selvbetjeningsbutik i Valby

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Lamper med lyd i: Ikea og Sonos får et kærlighedsbarn

Møbelgiganten Ikea samarbejder med lydfirmaet Sonos om at skabe interiør med højttalere i. De første er klar.

Shell-tankstationer går sammen med Børneulykkesfonden

1

Bang & Olufsen ramt af markant tilbagegang i Europa og USA

Bauhaus åbner 12.500 m2 byggevarehus i Gladsaxe

Den billige elcykel kan blive dyr på sigt

Huawei leverer kæmpeoverskud trods modvind

Honda tilbagekalder 3600 biler med airbagproblemer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

“Sammen opnår vi topresultater”

Test dig selv: Hvor meget ved du om plast og bæredygtighed?

Giv dit produkt blikfang...

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Send til en kollega

0.156