23948sdkhjf

Kommentar: Sådan undgår I Domino's-effekten

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert i krisekommunikation giver sine bedste råd til, hvordan man håndterer dårlig omtale som den, Domino's blev ramt af efter kritisk tv-program.

Domino’s Pizza er gået konkurs, og butikkerne står nu tomme og forladte.

Læs også: Dansk tøjmærke konkurs: Fire butikker lukker

Kædens håndtering af den mediekrise, der for alvor eskalerede i september 2018, er en stor del af årsagen.

Siden Operation X på TV2 afslørede Domino’s i dårlig hygiejne og fusk med datomærkning, har pizzakæden slice efter slice fejlet med krisekommunikationen i en sådan grad, at det her til sidst var svært at se, hvordan Domino’s Pizza skulle kunne vinde kunderne tilbage.

Og det lykkedes som bekendt heller ikke.

Men hvordan undgår din virksomhed at blive ramt af Domino’s-effekten? 

Læs også: Strid efter Fætter BR-konkurs: Sag om bonus til medarbejdere skal i retten

En af de vigtigste veje til en sund, stabil og levedygtig virksomhed går via et godt omdømme, og det kommer ikke af sig selv.

Kommunikationsrådgiver Claus Jørgsensen fra bureauet Renommé Kommunikation beskæftiger sig blandt andet med krisekommunikation, og han giver her sine syv bedste råd til, hvordan man undgår at ende som Domino's. 

1. Lad være med at fuske. I opnår ikke et bedre omdømme end det, jeres handlinger berettiger jer til. Lad være med at tro, at det nok aldrig kommer frem i offentligheden, hvis I fx bøjer nogle retningslinjer lidt eller presser jeres medarbejdere til at gøre ting, som ikke helt tåler dagens lys. Ting har det med at blive opdaget. Medierne er gode til at opsnappe rygter. Og det er ikke usædvanligt, at journalister bliver hjulpet på vej af anløbne virksomheders tidligere medarbejdere, som har svært ved at se sig selv i spejlet.

2. Sørg for at hygiejnen er i orden. Især hvis I på nogen måde har at gøre med fødevarer, sundhed eller sygdom. Kritiske mediehistorier om dårlig hygiejne er ofte de potentielt værste, som virksomheder og institutioner kan udsætte sig selv for. Og det gælder uanset om man driver et pizzeria med spor af rotter i baglokalet eller en svømmehal med bakterier fra afføring i børnebassinet.

Læs også: Firmaet bag kæden Madrassnedkeren er gået konkurs

3. Sørg for at der er tydelig sammenhæng mellem det billede, I vil vise af jer selv, og jeres ageren i dagligdagen. Hvis I eksempelvis beskriver jer selv som en bæredygtig virksomhed, der bekymrer sig om klima og miljø, skal I også lade denne tilgang komme til udtryk i jeres affaldshåndtering, rejseaktivitet, valg af biler etc.

4. Hvis I bliver ramt af kritisk mediedækning, så lad være med at forsøge at bortforklare sagen. Lad være med at bagatellisere problemet, og lad være med at henvise til, at I har så og så mange tilfredse kunder. I skal favne de utilfredse kunders utilfredshed. Hvis I har begået en fejl, er det en fejl for meget. Erkend at I har fejlet, lær af fejlen og kom videre.

5. Lad være med at sparke nedad. Hvis du er direktør eller formand, er det dig, der har ansvaret. Tag ansvaret på dig i stedet for at hænge dine medarbejdere til tørre i medierne. Tag dialogen med medarbejderne internt. Du høster meget større respekt ved at påtage dig ansvaret end ved at skubbe det fra dig.

6. Hvis I siger, at I vil gøre ting anderledes belært af en møgsag i medierne, så skal I også gøre det. Og I skal gøre det helhjertet. Den kritiske journalist vender nemlig tilbage og tjekker, om tingene er bragt i orden. Eller også gør hans kollega. Og det er ikke en løsning fx at få skjult sure smileys ved at genstarte dele af virksomheden under nye CVR-numre. Den slags fusk bliver opdaget.

7. Fortæl løbende offentligheden de gode historier om jeres virksomhed. Byg et godt forhold til relevante journalister op i fredstid og vær til stede på sociale medier. Men der er forskel på journalistik og reklame. Og husk frem for alt, at når det handler om jeres omdømme, så er jeres troværdighed det vigtigste aktiv.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Rema og Coop vil lave brugte kødbakker til nye

En grøn æra slutter: Ikonisk mælkekasse skifter farve

To nye Netto’er slår dørene op

Nu får Min Købmand for første gang en kædestrategi

"Vi har ikke været gode nok," erkender kædedirektør.

Købmændene: Her er vejen til en grønnere dagligvarehandel

De Samvirkende Købmænd har ti forslag til fremme af en grønnere dagligvarehandel

McDonald’s i Danmark får ny administrerende direktør

Nyhedsbrev

1

Restaurantejer slipper ustraffet fra lussing mod tjener

Socialt udsatte: Sæt både cigaretpris og ydelser op

Cofoco-ejer køber sig ind i kendt kaffekæde

Dansk veganerkasse satser formue i USA

Regeringen vil sætte prisen på en cigaretpakke til 50 kroner

Dyrere cigaretter skal afholde unge fra at ryge. En pakke skal koste 50 kroner, mener regeringen.

Meny iværksætter banebrydende klimaindsats

Fødevarefirma afsløret i millionsnyd med moms

Kød med kødklister kan sælges lovligt i Danmark trods forbud

Tilsætningsstoffet thrombin blev forbudt i 2010, men kan alligevel tilsættes i kød og sælges i danske supermarkeder.

Politiet undersøger eksplosion på pizzeria i Vanløse

Tankstationer holder igen med dyrere benzin og diesel

Q8 og Circle K justerer tirsdag ikke deres priser på benzin og diesel. Det kan i stedet ske senere på ugen.

SF: Unge skal ikke kunne købe stærkere alkohol end øl

Tyv brugte tegneserietrick til at snyde pantmaskinen

Løgismose og Netto udvider samarbejdet

Parløbet mellem Netto og Løgismose har været en kæmpe succes for begge parter.

Tankstationer hæver priserne efter angreb i Saudi-Arabien

Spiritusbranche: Forbyd al salg af alkohol til mindreårige

Politikerne bør vedtage totalforbud for salg af al slags alkohol til unge under 18 år, mener spiritusbranchen.

Ny app nedsætter madspild betydeligt i Meny-butikker

Whywaste skal efter overbevisende test udrulles i alle landets Meny-butikker.

Coop vil give strategisk rådgivning til små fødevarevirksomheder

Efter 110 år: Tulip skifter navn

Benzinpriser kan stige efter droneangreb i Saudi-Arabien

3F: Tivoli Food Hall-forhandlinger brudt sammen

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Lars Seier har købt en kendt café

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

Slagteri-udvidelse afslørede ældgammel gravhøj

Nyt nationalt partnerskab skal styrke fiskerierhvervet

Flere spiser mere fuldkorn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CTcoin deltager på BagerGruppens leverandørmesse den 11/11-2019

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige priser.

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

BioSan Nordic er hovedsponsor for Dansk Rengøringsmesse 2019

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Se videoen og mød os i vores univers af kreative specialdesignede salgsdisplays

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaski...

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknolo...

Send til en kollega

0.208