23948sdkhjf

Kommentar: Sådan undgår I Domino's-effekten

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert i krisekommunikation giver sine bedste råd til, hvordan man håndterer dårlig omtale som den, Domino's blev ramt af efter kritisk tv-program.

Domino’s Pizza er gået konkurs, og butikkerne står nu tomme og forladte.

Læs også: Tøjkoncern er gået konkurs

Kædens håndtering af den mediekrise, der for alvor eskalerede i september 2018, er en stor del af årsagen.

Siden Operation X på TV2 afslørede Domino’s i dårlig hygiejne og fusk med datomærkning, har pizzakæden slice efter slice fejlet med krisekommunikationen i en sådan grad, at det her til sidst var svært at se, hvordan Domino’s Pizza skulle kunne vinde kunderne tilbage.

Og det lykkedes som bekendt heller ikke.

Men hvordan undgår din virksomhed at blive ramt af Domino’s-effekten? 

Læs også: Ny ejer måske på vej til Domino's

En af de vigtigste veje til en sund, stabil og levedygtig virksomhed går via et godt omdømme, og det kommer ikke af sig selv.

Kommunikationsrådgiver Claus Jørgsensen fra bureauet Renommé Kommunikation beskæftiger sig blandt andet med krisekommunikation, og han giver her sine syv bedste råd til, hvordan man undgår at ende som Domino's. 

1. Lad være med at fuske. I opnår ikke et bedre omdømme end det, jeres handlinger berettiger jer til. Lad være med at tro, at det nok aldrig kommer frem i offentligheden, hvis I fx bøjer nogle retningslinjer lidt eller presser jeres medarbejdere til at gøre ting, som ikke helt tåler dagens lys. Ting har det med at blive opdaget. Medierne er gode til at opsnappe rygter. Og det er ikke usædvanligt, at journalister bliver hjulpet på vej af anløbne virksomheders tidligere medarbejdere, som har svært ved at se sig selv i spejlet.

2. Sørg for at hygiejnen er i orden. Især hvis I på nogen måde har at gøre med fødevarer, sundhed eller sygdom. Kritiske mediehistorier om dårlig hygiejne er ofte de potentielt værste, som virksomheder og institutioner kan udsætte sig selv for. Og det gælder uanset om man driver et pizzeria med spor af rotter i baglokalet eller en svømmehal med bakterier fra afføring i børnebassinet.

Læs også: Dansk tøjfirma lukker efter tysk storkundes kollaps

3. Sørg for at der er tydelig sammenhæng mellem det billede, I vil vise af jer selv, og jeres ageren i dagligdagen. Hvis I eksempelvis beskriver jer selv som en bæredygtig virksomhed, der bekymrer sig om klima og miljø, skal I også lade denne tilgang komme til udtryk i jeres affaldshåndtering, rejseaktivitet, valg af biler etc.

4. Hvis I bliver ramt af kritisk mediedækning, så lad være med at forsøge at bortforklare sagen. Lad være med at bagatellisere problemet, og lad være med at henvise til, at I har så og så mange tilfredse kunder. I skal favne de utilfredse kunders utilfredshed. Hvis I har begået en fejl, er det en fejl for meget. Erkend at I har fejlet, lær af fejlen og kom videre.

5. Lad være med at sparke nedad. Hvis du er direktør eller formand, er det dig, der har ansvaret. Tag ansvaret på dig i stedet for at hænge dine medarbejdere til tørre i medierne. Tag dialogen med medarbejderne internt. Du høster meget større respekt ved at påtage dig ansvaret end ved at skubbe det fra dig.

6. Hvis I siger, at I vil gøre ting anderledes belært af en møgsag i medierne, så skal I også gøre det. Og I skal gøre det helhjertet. Den kritiske journalist vender nemlig tilbage og tjekker, om tingene er bragt i orden. Eller også gør hans kollega. Og det er ikke en løsning fx at få skjult sure smileys ved at genstarte dele af virksomheden under nye CVR-numre. Den slags fusk bliver opdaget.

7. Fortæl løbende offentligheden de gode historier om jeres virksomhed. Byg et godt forhold til relevante journalister op i fredstid og vær til stede på sociale medier. Men der er forskel på journalistik og reklame. Og husk frem for alt, at når det handler om jeres omdømme, så er jeres troværdighed det vigtigste aktiv.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl

Hvis kunderne oplever en prisfejl, får de 10 procent rabat på hele næste køb i butikken.

Netto lancerer "deleposer" på Bornholm

Glemsomme kunder skal hjælpe hinanden i et nyt forsøg.

Nyhedsbrev

Forbrugerrådet Tænk slår fast: Lidl er billigst på økovarer

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Slagtere droppede fire-dages arbejdsuge: "Fridagen blev fjollet væk"

Nyt kyllingeslagteri er "bestemt ikke" halal

Ukronet konge af grænsehandel er død

En stolt og beskeden købmand byggede videre på sin fars kolonialhandel og skabte en institution ved grænsen.

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Hard Rock hårdt ramt på pengekassen

Bomberyddere tilkaldt: Håndgranat fundet på taget af dagligvarebutik

Norsk eksplosion lukker samtlige brinttankstationer i Danmark

Se videoen: Mandag eksploderede en ny brint-tankstation i Sandvika nær Oslo. Årsagen er endnu ikke kendt, men alle danske brinttankstationer er lukket over det seneste døgn.

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Argurke-krise: Konflikt rammer stort gartneri

Rema 1000 og Lidl kan blive ramt efter, at 3F har iværksat en faglig konflikt mod Greengrow IVS.

Kødfri måltidskasser giver tocifret millionunderskud

55 millioner kødbakker bliver miljøvenlige

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

5,8 mio. kr. fra Salling Fondene til gavn for hjertepatienter og pårørende

Coop skruer op for den grønne omstilling

Q8 vil være klimaneutrale i 2030

Venstre vil pille logo og flotte farver af smøger

Socialdemokrater vil hæve cigaretpriser til 60 kroner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Send til en kollega

0.312