23948sdkhjf

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimaministeren erkender, at der ikke er opbakning til mærket fra erhvervslivet men har ikke afskrevet muligheden på sigt.

Regeringens ambition om at indføre en frivillig klimamærkningsordning, der viser et produkts belastning på klimaet, er droppet.

Læs også: Q8 vil være klimaneutrale i 2030

Det skriver FødevareWatch.

Det sker, efter at en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen mandag formiddag var samlet til et møde hos klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) om fødevarers klimabelastning.

- Jeg har ikke afskrevet muligheden for et klimamærke på den længere bane, men jeg lytter til, hvad branchen siger. Den fortæller, at et klimamærke er forbundet med mange vanskeligheder, og jeg arbejder ikke med noget, der ligger så langt ude i fremtiden, siger Lars Christian Lilleholt til FødevareWatch.

Til mødet deltog blandt andet repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, mens også virksomheder som Danish Crown og Aarstiderne var mødt op.

Læs også: H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Den brede vifte af aktører er i stedet blevet enige om at arbejde hurtigt for at lave en række gode råd og oplysninger til forbrugerne om, hvordan man handler dagligvarer med mindst mulig skade for klimaet.

De forventes at blive præsenteret i løbet af et par måneder, og regeringen har afsat 24 mio. kr. over de kommende fire år til forbrugeroplysning.

- Det afgørende for mig er, at vi får lavet de rigtige guidelines til forbrugerne. Nu sætter vi os ned og kigger på alle de muligheder, der er, siger Lars Christian Lilleholt.

Regeringens ønske om at lave et klimamærke blev lanceret i oktober 2018 som en del af udspillet "Sammen om en grønnere fremtid."

Læs også: Coop skruer op for den grønne omstilling

Her stod der:

"Regeringen vil igangsætte en kampagne, der skal gøre det lettere at vælge klimaet til, selv i en travl hverdag. Med udgangspunkt i et klimamærke skal kampagnen gøre det lettere for danskerne at træffe grønne valg."

Stort set ingen opbakning
Til stede på mødet var også Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening. Han fortæller, at klimamærket blev diskuteret, men at det manglede tilslutning.

- Der var stort set ingen opbakning til klimamærket i dag. Det blev lagt i graven, fortæller han.

Han siger, at han er er overbevist om, at arbejdet med at tage ansvar i fødevare- og detailbranchen ikke stopper med fem gode råd til forbrugerne.

- Alle koncerner arbejder med deres egen klimaomstilling, men fokus her var, hvad vi kan gøre for, at forbrugerne bliver en drivkraft, siger han.

Læs også: Irma og Anders Morgenthaler vil lære københavnerne at leve mere klimavenligt

Den britiske detailkæde Tesco forsøgte helt tilbage i 2007 at indføre et klimamærke, men de opgav ideen få år senere. Den erfaring har været med til at få de danske detailkæder til at sige nej tak til et dansk klimamærke.

- Vi er ikke interesserede i at lave en klimamærkning, hverken på den ene eller anden måde, siger CSR-direktør i Dagrofa, Mogens Werge.

Mere positiv er man hos Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka. Koncernen er egentlig lun på et klimamærke, men det bliver dog ikke til noget lige foreløbig. Det erkender CSR-chef i koncernen, Annette Juhler Kjær.

- Det vil være uendeligt komplekst at lave et klimamærke, fordi det går dybt ud i produktionsleddet og på tværs af landegrænser. Det kan vi ikke objektivt lave i dag, og derfor er vi glade for, at ministeren inviterer til et bredt samarbejde om kloge klimaråd. Men vi skal være ambitiøse og åbne, når det gælder klimaet, og på sigt kan det jo være, at dygtige eksperter udtænker en model for, hvordan vi kan måle en fødevarers klimabelastning på en troværdig måde, siger hun.

Arbejdet med at reducere danskernes klimabelastning, som stammer fra fødevarer, kommer til at foregå på tværs af Klimaministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet og Sundhedsministeriet.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mørke skyer fra udlandet dæmper ikke forbrugeroptimisme

Ny Netto på ’Bryggen’

Købmænd vil presse Nets på dankortgebyr efter milliardordning

Irma indfører nyt våben mod prisfejl

Skarpe genstande fundet i pølser

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

Nyhedsbrev

Fire 7-Eleven pop-up butikker skal servicere 25.000 metalfans

Coop Sveriges opkøb af svenske Netto-butikker er godkendt

Skagenfood: Ægtepar sælger endnu en bid

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl

Hvis kunderne oplever en prisfejl, får de 10 procent rabat på hele næste køb i butikken.

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Ukronet konge af grænsehandel er død

En stolt og beskeden købmand byggede videre på sin fars kolonialhandel og skabte en institution ved grænsen.

Forbrugerrådet Tænk slår fast: Lidl er billigst på økovarer

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Slagtere droppede fire-dages arbejdsuge: "Fridagen blev fjollet væk"

Netto lancerer "deleposer" på Bornholm

Glemsomme kunder skal hjælpe hinanden i et nyt forsøg.

Investerer millioner i nyt kyllingeslagteri

Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Bomberyddere tilkaldt: Håndgranat fundet på taget af dagligvarebutik

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

5,8 mio. kr. fra Salling Fondene til gavn for hjertepatienter og pårørende

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Send til en kollega

0.185