23948sdkhjf

Gode råd og guidelines skal gøre forbrugere mere klimavenlige

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimaminister, detailhandlen og fødevarebranchen diskuterede klimamærkning. Men et klimamærkat udeblev.

Forbrugere skal fremover gøres mere opmærksom på, hvilken effekt en fødevare har på miljøet, og det skal være nemmere at træffe klimavenlige valg, når varerne til aftensmaden bliver købt.

Læs også: Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

Derfor er klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), detailhandlen og fødevarebranchen blevet enige om et partnerskab, der skal munde ud i mere oplysning til forbrugeren, fortæller ministeren.

- Det er med det formål at give forbrugerne guidelines, når man står og handler i supermarkedet eller ved købmanden, siger Lars Christian Lilleholt. 

Disse guidelines skal indeholde gode råd. De konkrete råd er ikke udformet endnu. Men når de bliver, skal de ifølge ministeren gøre forbrugeren bevidst om mere end pris og kalorieindhold.

- Der skal også fokus på, hvad det betyder i forhold til klimaet. Hvordan kan jeg foretage mit indkøb på en måde, der er så klimarigtigt som overhovedet muligt, siger ministeren.

Læs også: H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Til mødet deltog blandt andet repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, der er koncernen bag blandt andet Meny og Spar. Også Danish Crown og Årstiderne var mødt op.

Der var også deltagelse fra organisationerne Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer, Forbrugerrådet Tænk og Økologisk Landsforening.

Det er organisationer med mange forskellige interesser, men ministeren er ikke nervøs for konflikter. 

- Det er helt klart min oplevelse, at når det handler om at sikre en mere klimavenlig adfærd, så er en række af kæderne opmærksomme på, at vi er nødt til at skubbe konkurrencen til side, siger Lars Christian Lilleholt.

Læs også: Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Regeringen bebudede i 2018 et mærkat, der skal afsløre fødevarers klimabelastning. Til trods for at mærkatet udeblev, så er ministeren fortrøstningsfuld. 

Han kalder det "historisk", at hele detailbranchen er samlet i et bredt partnerskab.

Det er uvist, hvornår partnerskabet munder ud i noget konkret.

Men ministeren regner med, at aktørerne meget snart skal samles igen, sådan de i fællesskab kan komme videre med en konkret handlingsplan.

Det er Lilleholts håb, at både sundhedsområdet og miljø- og klimaområdet kan inddrages i arbejdet.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

Vil du være købmand på en lille ø? Nu har du chancen

22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Just-Eat går 12 millioner kroner frem

Aldi Nord giver ny kæmpe kapitalindsprøjtning til Aldi Danmark

S vil hæve afgifter på chokolade, te og kaffe

Som en del af Socialdemokratiets økonomiske 2025-udspil skal skattestoppet på punktafgifter skrottes. Det vil betyde afgiftsstigninger på bl.a. kaffe, te og chokolade.

Nyhedsbrev

Burger King lancerer helt ny type kødfri burger i Sverige

Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

Gratis butikleje, håndværkerhælp, iværksætterrådgivning, bank og revisor - sågar bolig og socialt netværk. Det er nogle af de midler, der med succes bremser butiksdøden i Thy.

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Tyve jagtede cigaretter på Køge-egnen

Rekordmange tilmeldte til Coops "Sol over Gudhjem"

Kageglade danskere trækker Lagekagehuset over milliarden

Chokoladefabrik blev narret af internetsvindler

Valgkamp ikke velkommen foran Aldi og Lidl

Svensk tobakslov forbyder e-cigaretter ved udeserveringer

Målet om et såkaldt røgfrit Sverige er sat til 2025. Omfattende udendørs rygeforbud er et skridt på vejen.

Mette Frederiksen overvejer at hæve cigaretpriser for unge

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Aggressiv butikstyv viste sig at være eftersøgt gaderøver

Østjyllands Politi har bedt om hjælp til at finde mand, der har brugt kniv ved røverier mod tilfældige.

"Ta' mig jeg er single": Dagligvarebutik redder 18.000 bananer fra skraldespanden

Nudging guider kunderne til bæredygtig adfærd med ’kærlige skub’.

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle

Efter tragisk dødsfald: Fiskefirma præsenterer topregnskab

Uno-X er ny storsponsor i dansk cykelsport

Aftalen er en af de største Danmarks Cykle Union har indgået gennem de seneste tre årtier.

Seminar: Sådan måler man madspild

Cigaretpriser skal ikke hæves for pengenes skyld

Bryghus får gymnasiehjælp til at udvikle alkoholfri drikke

Svipser giver risiko for alt for gammel laks

Billig slik og chokolade holder prisstigninger i ro

Netto åbner ny butik i Valby

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

To ofre mistede Rolex-ur og guldsmykker ved røveri på tankstation

Rekordmange flasker og dåser gik gennem pantsystemet i 2018

Risiko for blåt plast i hakket oksekød

Flere danskere styrer mod økologi i grøntafdelingen

Fakta klar igen i Agerbæk

Rapport frikender fødevarer i Danmark for pesticidfare

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Brøndsholm´s naturtro, kunstige planter, holder hele året rundt uden så meg...

Matcher dine digitale produktdata emballagen?

Øg kapaciteten i pakkeriet - og spar en masse tid og penge

Virksomheder opnår bedre resultater med skræddersyet digital markedsføring

Send til en kollega

0.2