23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Danskerne er vilde med at anmelde produkter

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kunderne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Danske forbrugere er vilde med at give produkter ratings og bedømmelser på hjemmesider som fx Trustpilot og Tripadvisor.

Læs også: Ekspert: Amazons indtog i Danmark vil koste arbejdspladser i Coop og Salling Group

76 pct. af de danske forbrugere har prøvet at bedømme et produkt eller en serviceydelse på nettet, og næsten 60 pct. har gjort det inden for den seneste måned.

Det viser den internationale undersøgelse Trend Radar 2019, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners netop har gennemført, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.  

Bedømmelserne får betydning både for forbrugernes adfærd og for deres tilbøjelighed til at købe de samme varemærker igen.

Forbrugerne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Læs også: Danske virksomheder sælger for få julegaver på nettet

- Undersøgelsen afslører ikke, hvorfor færre danske forbrugere end mange udenlandske finder ratings vigtige. Men en tese kunne være, at der i et lille land som Danmark er en høj grad af tillid mellem forbrugere og udbydere, siger partner og ekspert i forbrugeradfærd Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners.

Tilfredse forbrugere rater mest
Næsten halvdelen af deltagerne i undersøgelsen læser regelmæssigt ratings, før de køber noget.

Når det handler om at afgive ratings, er forbrugerne mere aktive, hvis de har haft en god købsoplevelse, end hvis de har haft en dårlig.

Omkring to tredjedele af forbrugerne har givet en negativ rating, når de i betydelig grad har været utilfredse med et køb, mens omkring tre fjerdedele har givet en positiv rating, når de i særlig grad har været tilfredse med et produkt.

Læs også: Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

- Tendensen til at man giver en rating, når man er tilfreds, viser, at butikker og webshops kan have fordel af at give forbrugerne mulighed for at afgive ratings. Den nye undersøgelse viser, at noget af det vigtigste er, at det er nemt at bedømme produkterne. Så hvis man er aktiv inden for detailhandel eller online-handel, skal man ikke lade sig friste til at indføre log-in-processer for kunderne eller stille dem for mange detaljerede spørgsmål, siger Nicolai Broby Eckert.

Magtbalancen skifter
I alt mener 51 pct. af undersøgelsens deltagere, at de opnår mere value for money i kraft af produktbedømmelser og ratings.

Forbrugerne føler sig ikke alene bedre informeret og gør færre dårlige køb. De svarer også, at de produkter, de modtager, er af en bedre kvalitet end tidligere.  

- Tidligere var forbrugerne i det store og hele magtesløse over for udbyderne, men takket være ratings på nettet er forbrugerne ved at få mere og mere magt. Ved at afgive ratings er de i stand til hurtigt at dele deres oplevelser med andre potentielle kunder, og på den måde får de væsentlig indflydelse på, hvilke produkter og firmaer der får succes. Forbrugere stoler mindre på reklamernes gyldne løfter. Magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne, siger Nicolai Broby Eckert. 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Netto åbner for nyt koncept i Gentofte og Virum

Torvehallerne til stadeholder: Stop med at sælge foie gras

Syge går forgæves efter medicin på apoteket

Norsk møbelkæde gør sit indtog i Danmark

Mistænkelige ejerforhold: Kendte caféer lukket ned af Fødevarestyrelsen

ReBuyBaby er flyttet i nye lokaler i Aalborg

Nyhedsbrev

Styrelse kræver skadeligt slimlegetøj tilbagekaldt

Stoffet bor bruges til konservering og at give en slimet konsistens. Det kan måske skade forplantningsevnen

Supermarkeder sælger mindre af stor klimasynder

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Fødevare mistænkes for at stå bag sjælden type salmonella

Erhvervskunder i fokus for ekspanderende vinhandler

Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Coop skyder en milliard i 500 butikker

Største overskud nogensinde hos Biltema

Sportmaster lukker seks butikker

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Indehaver gennem 15 år sælger sin forretning

Bertoni åbner outlet med tilknyttet skrædder i Ringsted

Stopper ikke ved robot-teknologi: Bygger drive-in-apotek  

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

Coop går over til flergangsplast

Ilse Jacobsen får millionunderskud efter vanskeligt år

Only åbner deres første danske outlet

Magasin fordobler websalget i Aalborg

30 Coop-butikker får solceller

Meny gemmer tobakken væk

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Ny Netto åbner i Thisted

Søstrene Grene går ind i Finland

Medie: Nets vil sælge Betalingsservice

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Daells Bolighus ramt af brand og vandskade

Næsten hver anden elev i 9. klasse i København har prøvet e-cigaretter

To teenagere sigtet for at sætte ild til børnehave og butik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Send til en kollega

0.179