23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Danskerne er vilde med at anmelde produkter

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kunderne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Danske forbrugere er vilde med at give produkter ratings og bedømmelser på hjemmesider som fx Trustpilot og Tripadvisor.

Læs også: Ekspert: Amazons indtog i Danmark vil koste arbejdspladser i Coop og Salling Group

76 pct. af de danske forbrugere har prøvet at bedømme et produkt eller en serviceydelse på nettet, og næsten 60 pct. har gjort det inden for den seneste måned.

Det viser den internationale undersøgelse Trend Radar 2019, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners netop har gennemført, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.  

Bedømmelserne får betydning både for forbrugernes adfærd og for deres tilbøjelighed til at købe de samme varemærker igen.

Forbrugerne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Læs også: Danske virksomheder sælger for få julegaver på nettet

- Undersøgelsen afslører ikke, hvorfor færre danske forbrugere end mange udenlandske finder ratings vigtige. Men en tese kunne være, at der i et lille land som Danmark er en høj grad af tillid mellem forbrugere og udbydere, siger partner og ekspert i forbrugeradfærd Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners.

Tilfredse forbrugere rater mest
Næsten halvdelen af deltagerne i undersøgelsen læser regelmæssigt ratings, før de køber noget.

Når det handler om at afgive ratings, er forbrugerne mere aktive, hvis de har haft en god købsoplevelse, end hvis de har haft en dårlig.

Omkring to tredjedele af forbrugerne har givet en negativ rating, når de i betydelig grad har været utilfredse med et køb, mens omkring tre fjerdedele har givet en positiv rating, når de i særlig grad har været tilfredse med et produkt.

Læs også: Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

- Tendensen til at man giver en rating, når man er tilfreds, viser, at butikker og webshops kan have fordel af at give forbrugerne mulighed for at afgive ratings. Den nye undersøgelse viser, at noget af det vigtigste er, at det er nemt at bedømme produkterne. Så hvis man er aktiv inden for detailhandel eller online-handel, skal man ikke lade sig friste til at indføre log-in-processer for kunderne eller stille dem for mange detaljerede spørgsmål, siger Nicolai Broby Eckert.

Magtbalancen skifter
I alt mener 51 pct. af undersøgelsens deltagere, at de opnår mere value for money i kraft af produktbedømmelser og ratings.

Forbrugerne føler sig ikke alene bedre informeret og gør færre dårlige køb. De svarer også, at de produkter, de modtager, er af en bedre kvalitet end tidligere.  

- Tidligere var forbrugerne i det store og hele magtesløse over for udbyderne, men takket være ratings på nettet er forbrugerne ved at få mere og mere magt. Ved at afgive ratings er de i stand til hurtigt at dele deres oplevelser med andre potentielle kunder, og på den måde får de væsentlig indflydelse på, hvilke produkter og firmaer der får succes. Forbrugere stoler mindre på reklamernes gyldne løfter. Magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne, siger Nicolai Broby Eckert. 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Bilka inviterer børn i trafikskole

Landmad.dk får comeback

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Nyhedsbrev

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Matas introducerer abonnement

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Mille Food på vej med tre nye produkter

Kunder evakueret i Ikea

Apoteker åbner "Løvens Hule" i Faaborg

Telenor tester selvbetjeningsbutik i Valby

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Denne dag bliver der handlet mest på DBA

Jeanette fra Allerød oplever, at hendes DBA-salg stiger til det dobbelte i påsken.

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Fødevarebanken deler 37.500 måltider ud fra lukkede Netto-butikker

Overskudsmaden køres ud til godt 25 væresteder, hvor de forvandles til påskefrokoster og hygge.

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

GLS massehyrer i det østjyske

Jysk åbner på Cypern

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.178