23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Danskerne er vilde med at anmelde produkter

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kunderne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Danske forbrugere er vilde med at give produkter ratings og bedømmelser på hjemmesider som fx Trustpilot og Tripadvisor.

Læs også: Ekspert: Amazons indtog i Danmark vil koste arbejdspladser i Coop og Salling Group

76 pct. af de danske forbrugere har prøvet at bedømme et produkt eller en serviceydelse på nettet, og næsten 60 pct. har gjort det inden for den seneste måned.

Det viser den internationale undersøgelse Trend Radar 2019, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners netop har gennemført, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.  

Bedømmelserne får betydning både for forbrugernes adfærd og for deres tilbøjelighed til at købe de samme varemærker igen.

Forbrugerne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Læs også: Danske virksomheder sælger for få julegaver på nettet

- Undersøgelsen afslører ikke, hvorfor færre danske forbrugere end mange udenlandske finder ratings vigtige. Men en tese kunne være, at der i et lille land som Danmark er en høj grad af tillid mellem forbrugere og udbydere, siger partner og ekspert i forbrugeradfærd Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners.

Tilfredse forbrugere rater mest
Næsten halvdelen af deltagerne i undersøgelsen læser regelmæssigt ratings, før de køber noget.

Når det handler om at afgive ratings, er forbrugerne mere aktive, hvis de har haft en god købsoplevelse, end hvis de har haft en dårlig.

Omkring to tredjedele af forbrugerne har givet en negativ rating, når de i betydelig grad har været utilfredse med et køb, mens omkring tre fjerdedele har givet en positiv rating, når de i særlig grad har været tilfredse med et produkt.

Læs også: Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

- Tendensen til at man giver en rating, når man er tilfreds, viser, at butikker og webshops kan have fordel af at give forbrugerne mulighed for at afgive ratings. Den nye undersøgelse viser, at noget af det vigtigste er, at det er nemt at bedømme produkterne. Så hvis man er aktiv inden for detailhandel eller online-handel, skal man ikke lade sig friste til at indføre log-in-processer for kunderne eller stille dem for mange detaljerede spørgsmål, siger Nicolai Broby Eckert.

Magtbalancen skifter
I alt mener 51 pct. af undersøgelsens deltagere, at de opnår mere value for money i kraft af produktbedømmelser og ratings.

Forbrugerne føler sig ikke alene bedre informeret og gør færre dårlige køb. De svarer også, at de produkter, de modtager, er af en bedre kvalitet end tidligere.  

- Tidligere var forbrugerne i det store og hele magtesløse over for udbyderne, men takket være ratings på nettet er forbrugerne ved at få mere og mere magt. Ved at afgive ratings er de i stand til hurtigt at dele deres oplevelser med andre potentielle kunder, og på den måde får de væsentlig indflydelse på, hvilke produkter og firmaer der får succes. Forbrugere stoler mindre på reklamernes gyldne løfter. Magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne, siger Nicolai Broby Eckert. 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

JKE må se drømmen smuldre: Satser nu på sorte tal

Efter dundrende underskud: Dansk milliardær vil afvikle butikskæde

Skarpe genstande fundet i pølser

EU-Domstolen nægter Adidas eneret til tre striber

Fire 7-Eleven pop-up butikker skal servicere 25.000 metalfans

Jysk kæde køber Optimera fra fransk gigant

Med overtagelsen af Optimera bliver Davidsen Tømmerhandel fordoblet i størrelse og den 3. største kæde på det professionelle marked

Nyhedsbrev

Coop Sveriges opkøb af svenske Netto-butikker er godkendt

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

Dansk køkkenfirma vil plante flag i Sverige

Skagenfood: Ægtepar sælger endnu en bid

Pandora-direktør: Vi har forsømt vores brand

- Hvis jeg havde købt aktier til kurs 1000, der kun er en femtedel værd i dag, ville jeg også være frustreret, siger Alexander Lacik.

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Ikea åbner showroom på Vesterbro

Åbningen bliver startskuddet til Ikeas indtog i København, der også omfatter et varehus på Kalvebod Brygge.

Hæder til vestjysk køkkenbutik efter vellykket generationsskifte

Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Forbrugeradfærd: Dårlige butikker får halvanden chance

En fysisk butik eller webshop har i gennemsnit 1,65 chancer for at levere en god kundeoplevelse, inden kunden forsvinder.

Virksomheder aner ikke hvad de skal gøre ved forbruger-ratings

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl

Hvis kunderne oplever en prisfejl, får de 10 procent rabat på hele næste køb i butikken.

Design-gruppe skaber rum ved vandet til salg af møbler og kunst

Endnu et trecifret millionminus

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Send til en kollega

0.171