23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Danskerne er vilde med at anmelde produkter

Kunderne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Danske forbrugere er vilde med at give produkter ratings og bedømmelser på hjemmesider som fx Trustpilot og Tripadvisor.

76 pct. af de danske forbrugere har prøvet at bedømme et produkt eller en serviceydelse på nettet, og næsten 60 pct. har gjort det inden for den seneste måned.

Det viser den internationale undersøgelse Trend Radar 2019, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners netop har gennemført, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.  

Bedømmelserne får betydning både for forbrugernes adfærd og for deres tilbøjelighed til at købe de samme varemærker igen.

Forbrugerne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

- Undersøgelsen afslører ikke, hvorfor færre danske forbrugere end mange udenlandske finder ratings vigtige. Men en tese kunne være, at der i et lille land som Danmark er en høj grad af tillid mellem forbrugere og udbydere, siger partner og ekspert i forbrugeradfærd Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners.

Tilfredse forbrugere rater mest
Næsten halvdelen af deltagerne i undersøgelsen læser regelmæssigt ratings, før de køber noget.

Når det handler om at afgive ratings, er forbrugerne mere aktive, hvis de har haft en god købsoplevelse, end hvis de har haft en dårlig.

Omkring to tredjedele af forbrugerne har givet en negativ rating, når de i betydelig grad har været utilfredse med et køb, mens omkring tre fjerdedele har givet en positiv rating, når de i særlig grad har været tilfredse med et produkt.

- Tendensen til at man giver en rating, når man er tilfreds, viser, at butikker og webshops kan have fordel af at give forbrugerne mulighed for at afgive ratings. Den nye undersøgelse viser, at noget af det vigtigste er, at det er nemt at bedømme produkterne. Så hvis man er aktiv inden for detailhandel eller online-handel, skal man ikke lade sig friste til at indføre log-in-processer for kunderne eller stille dem for mange detaljerede spørgsmål, siger Nicolai Broby Eckert.

Magtbalancen skifter
I alt mener 51 pct. af undersøgelsens deltagere, at de opnår mere value for money i kraft af produktbedømmelser og ratings.

Forbrugerne føler sig ikke alene bedre informeret og gør færre dårlige køb. De svarer også, at de produkter, de modtager, er af en bedre kvalitet end tidligere.  

- Tidligere var forbrugerne i det store og hele magtesløse over for udbyderne, men takket være ratings på nettet er forbrugerne ved at få mere og mere magt. Ved at afgive ratings er de i stand til hurtigt at dele deres oplevelser med andre potentielle kunder, og på den måde får de væsentlig indflydelse på, hvilke produkter og firmaer der får succes. Forbrugere stoler mindre på reklamernes gyldne løfter. Magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne, siger Nicolai Broby Eckert. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094