23948sdkhjf

PostNord vil gøre det nemmere at hente pakker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et netværk af 10.000 pakkebokse skal bringe pakker tættere på danskernes hjem, lyder det fra PostNord.

I løbet af de næste seks måneder vil PostNord sammen med partneren SwipBox og udbringningsfirmaet DHL høste erfaringer fra et pilotprojekt i Kolding med 200 pakkebokse, hvorfra man kan afhente pakker.

Læs også: Onlinesupermarked pønser på pakkepost

Projektet skal senere munde ud i et større landsdækkende netværk af bokse, som er døbt "Nærboks". Formålet er at få pakkerne så tæt på danskerne som muligt.

- Vi vil skabe et netværk for danskerne, hvor vi bor i et helt nyt niveau af tilgængelighed. 

- Nærboks kommer så tæt på, hvor du er. Det kan være hjemme eller på arbejde, men det føles mere eller mindre som en hjemmelevering, siger Peter Kjær Jensen, administrerende direktør i PostNord Danmark.

Hos SwipBox regner man med, at der ved udgangen af 2020 er opsat omkring 10.000 pakkebokse i hele landet. Det oplyser Allan Kaczmarek, administrerende direktør i SwipBox. 

Læs også: PostNord ruster op og åbner 500 nye pakkeudleveringer

- Vi vil gerne sætte det antal bokse op, som der er volumen til. Hvis der er volumen til mange pakker, så sætter vi mange bokse op. Hvis det bliver lidt færre, så justerer vi efter det, siger han og tilføjer, at det blandt andet er det, man skal lære fra pilotprojektet.

De nye bokse skal placeres hos grundejer- og boligforeninger, ved offentlig trafik og hos den lokale tankstation, og skal dække alle dele af landet – fra land til by. 

Allerede nu er der dog ikke langt fra hjemmet og hen til det nærmeste udleveringssted, hvis man bor i større byer.

I København kan man for eksempel hente sin pakke inden for relativ kort afstand fra hjemmet i en selvvalgt kiosk eller pakkeshop. Men PostNord mener bestemt, at Nærboks er konkurrencedygtigt. 

Læs også: Konkurser på stribe: Lyssky firmaer får pakken billigt frem

- PostNord har vel landets største netværk med 500 pakkebokse allerede. Selv om de står lige ved siden af eller inde i nogle af de her forskellige pakkeshops, så er der en klar præference på pakkeboksen.

- Vores problem er faktisk, at de altid er fyldte, siger Peter Kjær.

Det nye netværk drives som et åbent pakkenetværk af selskabet Nordic Infrastructure, som SwipBox og PostNord ejer i fællesskab. Det betyder, at alle pakkedistributører kan levere pakker i en Nærboks. 

Det står ikke klart, om de øvrige store spillere på markedet er interesserede i at anvende systemet. 

/ritzau/

Mere om: levering | pakker | Postnord
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

JKE må se drømmen smuldre: Satser nu på sorte tal

Skarpe genstande fundet i pølser

EU-Domstolen nægter Adidas eneret til tre striber

Efter dundrende underskud: Dansk milliardær vil afvikle butikskæde

Fire 7-Eleven pop-up butikker skal servicere 25.000 metalfans

Jysk kæde køber Optimera fra fransk gigant

Med overtagelsen af Optimera bliver Davidsen Tømmerhandel fordoblet i størrelse og den 3. største kæde på det professionelle marked

Nyhedsbrev

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

Coop Sveriges opkøb af svenske Netto-butikker er godkendt

Dansk køkkenfirma vil plante flag i Sverige

Pandora-direktør: Vi har forsømt vores brand

- Hvis jeg havde købt aktier til kurs 1000, der kun er en femtedel værd i dag, ville jeg også være frustreret, siger Alexander Lacik.

Skagenfood: Ægtepar sælger endnu en bid

Ikea åbner showroom på Vesterbro

Åbningen bliver startskuddet til Ikeas indtog i København, der også omfatter et varehus på Kalvebod Brygge.

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Hæder til vestjysk køkkenbutik efter vellykket generationsskifte

Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Forbrugeradfærd: Dårlige butikker får halvanden chance

En fysisk butik eller webshop har i gennemsnit 1,65 chancer for at levere en god kundeoplevelse, inden kunden forsvinder.

Virksomheder aner ikke hvad de skal gøre ved forbruger-ratings

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl

Hvis kunderne oplever en prisfejl, får de 10 procent rabat på hele næste køb i butikken.

Design-gruppe skaber rum ved vandet til salg af møbler og kunst

Endnu et trecifret millionminus

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Send til en kollega

0.174