23948sdkhjf

Danske retailere fejler i kampen mod Zalando og Amazon

Ny undersøgelse viser, at danske netbutikker ikke møder kundernes forventninger.

Kvittering på e-mail, levering samme dag som bestilling og online-information om, hvilke varer der er på lager i den lokale butik, er bare noget af det, som kunderne efterspørger.

Men det er også noget af det, som danske retailere ikke tilbyder kunderne - og det er et problem, hvis de vil have en reel chance i kampen om kundernes køb.

Det viser en ny rapport fra det digitale konsulenthus Impact, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Impact har undersøgt 111 store danske retaileres evne til at møde kundernes forventninger til gode købsoplevelser.

De 111 retailere fra 10 forskellige brancher er blevet målt på 42 parametre på tværs af kunderejsen, og der er lang vej for de danske retailere. Ud af en mulig score på 100 er gennemsnittet kun på 35.

Kasper Holst, der er administrerende direktør i Impact, er overrasket over resultatet, da retailerne misser oplagte vækstmuligheder ved ikke at prioritere omnichannel højere.

- Internationale spillere som Zalando, Wish og Amazon har skærpet kampen om de danske forbrugere, så hvis danske retailere vil bevare og vinde markedsandele er de nødt til at indfri kundernes forventninger i højere grad. Og det starter med en bedre omnichannel-indsats, siger han.

Kløft mellem forventninger og virkelighed
Blandt de danske retailere halter det særligt med at binde den fysiske butik og online tæt sammen med digitale redskaber.

Kun hos 36 pct. af de undersøgte retailere kan kunderne se lagerstatus i de fysiske butikker online. Det er på trods af, at 70 pct. af forbrugerne ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) synes, det er vigtigt.

På samme måde tilbyder kun 18 pct. af retailerne kunderne muligheden for at reservere en vare online og hente den samme dag i den fysiske butik, selvom 50 pct. af forbrugerne gerne vil have den service ifølge FDIH.

- Danske retailere er generelt ikke gode nok til at implementere digitale løsninger, som ellers letter kundernes købsproces. Det går ud over den økonomiske indtjening og giver kunderne en dårligere købsoplevelse, siger Kasper Holst. 

- Kunderne glemmer med tiden prisen på en vare, men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle. Derfor er det vigtigt, at retailere opper sig for ikke at skuffe kunderne, siger han. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126