23948sdkhjf

Danske retailere fejler i kampen mod Zalando og Amazon

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny undersøgelse viser, at danske netbutikker ikke møder kundernes forventninger.

Kvittering på e-mail, levering samme dag som bestilling og online-information om, hvilke varer der er på lager i den lokale butik, er bare noget af det, som kunderne efterspørger.

Læs også: Netbutik slår dørene op i Roskilde

Men det er også noget af det, som danske retailere ikke tilbyder kunderne - og det er et problem, hvis de vil have en reel chance i kampen om kundernes køb.

Det viser en ny rapport fra det digitale konsulenthus Impact, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Impact har undersøgt 111 store danske retaileres evne til at møde kundernes forventninger til gode købsoplevelser.

De 111 retailere fra 10 forskellige brancher er blevet målt på 42 parametre på tværs af kunderejsen, og der er lang vej for de danske retailere. Ud af en mulig score på 100 er gennemsnittet kun på 35.

Læs også: I Kolding kan kunderne selv låse sig ind om natten og handle

Kasper Holst, der er administrerende direktør i Impact, er overrasket over resultatet, da retailerne misser oplagte vækstmuligheder ved ikke at prioritere omnichannel højere.

- Internationale spillere som Zalando, Wish og Amazon har skærpet kampen om de danske forbrugere, så hvis danske retailere vil bevare og vinde markedsandele er de nødt til at indfri kundernes forventninger i højere grad. Og det starter med en bedre omnichannel-indsats, siger han.

Kløft mellem forventninger og virkelighed
Blandt de danske retailere halter det særligt med at binde den fysiske butik og online tæt sammen med digitale redskaber.

Kun hos 36 pct. af de undersøgte retailere kan kunderne se lagerstatus i de fysiske butikker online. Det er på trods af, at 70 pct. af forbrugerne ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) synes, det er vigtigt.

Læs også: Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

På samme måde tilbyder kun 18 pct. af retailerne kunderne muligheden for at reservere en vare online og hente den samme dag i den fysiske butik, selvom 50 pct. af forbrugerne gerne vil have den service ifølge FDIH.

- Danske retailere er generelt ikke gode nok til at implementere digitale løsninger, som ellers letter kundernes købsproces. Det går ud over den økonomiske indtjening og giver kunderne en dårligere købsoplevelse, siger Kasper Holst. 

- Kunderne glemmer med tiden prisen på en vare, men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle. Derfor er det vigtigt, at retailere opper sig for ikke at skuffe kunderne, siger han. 

Mere om: Impact | nethandel
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

JKE må se drømmen smuldre: Satser nu på sorte tal

Skarpe genstande fundet i pølser

EU-Domstolen nægter Adidas eneret til tre striber

Efter dundrende underskud: Dansk milliardær vil afvikle butikskæde

Fire 7-Eleven pop-up butikker skal servicere 25.000 metalfans

Jysk kæde køber Optimera fra fransk gigant

Med overtagelsen af Optimera bliver Davidsen Tømmerhandel fordoblet i størrelse og den 3. største kæde på det professionelle marked

Nyhedsbrev

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

Coop Sveriges opkøb af svenske Netto-butikker er godkendt

Dansk køkkenfirma vil plante flag i Sverige

Pandora-direktør: Vi har forsømt vores brand

- Hvis jeg havde købt aktier til kurs 1000, der kun er en femtedel værd i dag, ville jeg også være frustreret, siger Alexander Lacik.

Skagenfood: Ægtepar sælger endnu en bid

Ikea åbner showroom på Vesterbro

Åbningen bliver startskuddet til Ikeas indtog i København, der også omfatter et varehus på Kalvebod Brygge.

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Hæder til vestjysk køkkenbutik efter vellykket generationsskifte

Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Forbrugeradfærd: Dårlige butikker får halvanden chance

En fysisk butik eller webshop har i gennemsnit 1,65 chancer for at levere en god kundeoplevelse, inden kunden forsvinder.

Virksomheder aner ikke hvad de skal gøre ved forbruger-ratings

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl

Hvis kunderne oplever en prisfejl, får de 10 procent rabat på hele næste køb i butikken.

Design-gruppe skaber rum ved vandet til salg af møbler og kunst

Endnu et trecifret millionminus

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Send til en kollega

0.17