23948sdkhjf

Bulgarsk ord for prostitueret spændte ben for dansk webshop

Da webshoppen Curvii skulle varemærkeregistreres, opstod der uventede problemer.

Da den danske webshop Curvii, der sælger dametøj i store størrelser, for nyligt ansøgte om et europæisk varemærke, endte processen med at blive en del mere besværlig end forventet - og af en temmelig speciel grund. 

Ifølge de bulgarske myndigheder minder ordet "Curvii" nemlig for meget om det bulgarske ord "kurvi", der direkte oversat betyder prostituerede og findes i forskellige variationer, der alle er nedladende ord for kvinder.

Og da et varemærke ikke må være stødende, kom der en indsigelse fra de bulgarske myndigheder på varemærkeansøgningen fra den danske webshop med base i Ikast, fortæller Curvii i en pressemeddelelse. 

- Vi tog kontakt til vores private netværk i Bulgarien. Meldingen var, at vi lige så godt kunne glemme det, da de er meget krakilske med den slags i Bulgarien, hvis der bare er den mindste antydning af et eller andet, fortæller Kent Medom.

Curvii eller curvy
I bestræbelserne på at få registreret Curvii som et varemærke i hele EU havde Curvii allieret sig med et patentbureau, der skulle hjælpe med at få processen til at glide smertefrit.

- Patentbureauet var lidt skeptiske i starten, fordi Curvii, som vi staver med to i’er, lægger sig lidt op ad det engelske ord curvy, som betyder at have kurver. Vi troede derfor, at det kunne være lidt svært at få varemærkeregistrering på baggrund af det, men vi gav det en chance, fortæller indehaver af Curvii, Kent Medom.

- Men indsigelsen kom ikke fra de britiske myndigheder. I stedet kom den bulgarske myndighed med en indsigelse, hvilket vi slet ikke havde forestillet os, fortæller Kent Medom og fortsætter:

- Patentbureauet vidste ikke, om de skulle grine og græde, da de fortalte os det. Det viste sig nemlig, at Curvii minder om en variation af det bulgarske ord for prostitueret, forklarer han. 

Forsøger at beskytte egen identitet
Grunden til at Curvii valgte at søge EU-varemærkeregistreringen er, at Curvii-brandet blev forsøgt kopieret flere steder.

- Efterhånden som vi voksede, fandt vi ud af, at det blev vigtigere for os, at vi sikrede vores rettigheder, fordi folk var begyndt at kopiere os og stjæle vores produkter, billeder og domænenavne, der lyder lidt som vores. Der blev fundet på mange kreative ting, fortæller Kent Medom.

I stedet for en fælles varemærkeregistrering, der dækker hele EU, skal Curvii.dk nu ansøge om varemærkeregistreringerne individuelt i de ønskede landet. Her er den danske varemærkeregistrering kommet, mens den er under behandling i Norge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109