23948sdkhjf

Landsret: Sag om underbetalt Ikea-chauffør skal føres i Danmark

Østre Landsret har afgjort, at en principiel sag med krav om millionerstatning til underbetalt Ikea-chauffør skal føres i Danmark og ikke i Slovakiet.

En principiel retssag om millionunderbetaling af en Ikea-lastbilchauffør, der kan bane vejen for lignende krav fra andre chauffører i EU, skal føres i Danmark efter dansk lov og ikke i Slovakiet. Det skriver Fagbladet 3F.

Sagen startede i retssystemet sidste år, hvor Københavns Byret afgjorde, at sagen om den rumænske langturschauffør Emilian Tudor Jetzi, der kørte Ikea-varer i Norden, skal føres i en dansk retssal.

Men det ville chaufførens slovakiske arbejdsgiver, Bring Trucking a.s., ikke finde sig i og krævede at få sagen flyttet til en slovakisk retssal.

Det krav har Østre Landsret nu taget stilling til og afvist med en stadfæstelse af byrettens afgørelse: Langturschaufførens jobmæssige tilknytning til Danmark er stor nok til, at sagen kan afgøres i retten i Danmark.

- Det har meget stor betydning for sagen, at den ikke flyttes til en slovakisk retssal, hvor der gælder helt andre regler, siger advokat Christian Riewe, der i samarbejde med 3F fører sagen på vegne af Emilian Tudor Jetzi med krav om dansk løn og lønefterbetaling på 1,8 millioner kroner.

Christian Riewe oplyser, at de love og regler, der bruges i retssager om løn og ansættelsesvilkår, hænger nøje sammen med, hvilket land sagen bliver ført i.

- Emilian Tudor Jetzi har været aflønnet efter slovakisk løn. Den er meget lavere end dansk løn, som vi kræver, fordi vi mener, at chaufførens base var i Danmark. Nu kommer sagen til at køre efter danske retsregler, som er anderledes end de slovakiske på området. Det styrker hans sag, siger Christian Riewe.

Efter landsrettens afgørelse, kan byretten i København endelig tage stilling til det, som sagen egentlig handler om:

Om firmaet Bring Trucking a.s, der kører møbler for Ikea i Norden, kan slippe afsted med at betale slovakisk løn til sine rumænske chauffører, selvom de kun kører i Danmark, Sverige, Norge og Finland og aldrig transporterer gods i Slovakiet eller Rumænien. 

Det er sådan, chaufførjobbet var skruet sammen, har Emilian Tudor Jetzi tidligere forklaret i Københavns Byret.

Christian Riewe pointerer, at at sagen kan få stor betydning for transportbranchen i Danmark og EU, hvis chaufføren vinder sagen.

- En sådan dom vil bane vejen for lang række lignende søgsmål fra andre østeuropæiske chauffører i Danmark og EU, siger han.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Bring Trucking a.s.’ danske advokat Thomas Ryhl, Njord Law Firm, København, der udtaler sig på firmaets vegne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109