23948sdkhjf

Unge er mere ligeglade med, om gågaden forsvinder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Undersøgelse viser, at især de ældre er villige til at betale ekstra for den gode oplevelse, men for unge betyder prisen mere.

Det er ikke kun i Danmark, at man finder mange ”til leje”-skilte i butiksvinduerne. I Storbritannien er tendensen den samme.

Læs også: Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

To ud af tre (67 pct.) britiske forbrugere tror ikke, at butiksstrøg vil eksistere i fremtiden i deres nuværende form.

Alligevel vil næsten ni ud af ti (87 pct.) ønske, at deres lokale butikker og gågader ikke forsvinder. Næsten to ud af tre (65 pct.) indrømmer imidlertid, at det beløb de bruger i gågaderne er det samme eller mindre end for fem år siden.

Det viser en ny undersøgelse af 2.000 britiske forbrugeres forhold til gågader og butikker, som betalingsløsningsfirmaet Valitor og branchebladet Retail Week står bag, fortæller Valitor i en pressemeddelelse.  

- Den traditionelle gågade med mange butikker er ved at uddø. Men det betyder ikke, at livet i vores byer også forsvinder. Hvis danske butikker tænker omnichannel-kundeoplevelser ind og tilbyder forbrugerne nye former for shopping-oplevelser på tværs af fysiske og digitale kanaler, er det muligt at vende udviklingen. Dette gælder ikke bare i Storbritannien, men i lige så høj grad her i Danmark, fortæller Bettina Thorkelin, der er regional director nordic, omnichannel hos Valitor.

Læs også: Håb for lukningstruet tegneseriebutik: Indsamling stikker helt af

 Lyt til kundernes ønsker
Listen over årsager til, at briterne holder af deres lokale butikker og gågader, toppes af bekvemmelighed (63 pct.). Det gælder især for ældre forbrugere (69 pct.).

Pris er den næstvigtigste faktor (46 pct.). Her er det de unge, der med 58 pct. trækker tallet op, hvorimod prisen betyder noget mindre for de ældre (29 pct.).

Adspurgt om hvad der kunne lokke dem hen til strøgbutikker, henviser over halvdelen (55 pct.) til gode tilbud og kampagner.

- Det er nødvendigt at erkende, at strøggader ikke nødvendigvis tiltaler den yngre generation af forbrugere, så der er i dén grad behov for at skabe skarpe kundeoplevelser, man kan huske. Netop tilbud og kampagner kan forbedre købsoplevelsen, der helst skal starte før, man træder ind i butikken, forklarer Bettina Thorkelin.

Læs også: 22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Danske butikker har en fordel
Tre ud af fire danske byer vil miste deres brede butiksliv inden 2030, hvis halvdelen af vores forbrug flytter til nettet.

Det viser en kortlægning foretaget af Institut for Centerplanlægning. Men de danske retaileres tilstedeværelse i bybilledet kan være en konkurrencemæssig fordel i forhold til de digitale og ofte udenlandske konkurrenter.

- Kunder vil med tiden glemme prisen på varen – men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle. For danske retailere betyder det, at de skal tilbyde den samme følelse og oplevelse uanset om vedkommende er i en fysisk butik, i netbutikken eller vinduesshopper på sociale medier. Hvis danske butikker skal tage kampen op mod de globale udfordrere, er der ingen vej udenom omnichannel, siger Bettina Thorkelin.

Analysefirmaet Aberdeen Group vurderer, at butikker med en stærk omnichannel-strategi er 91 pct. bedre til at fastholde kunder end andre.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Just-Eat går 12 millioner kroner frem

Jysk åbner første butik i Aserbajdsjan

Sofakompagniet går efter milliarden

S vil hæve afgifter på chokolade, te og kaffe

Som en del af Socialdemokratiets økonomiske 2025-udspil skal skattestoppet på punktafgifter skrottes. Det vil betyde afgiftsstigninger på bl.a. kaffe, te og chokolade.

Saxo.coms brug af ”forlagets pris” var vildledende markedsføring

22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Nyhedsbrev

Burger King lancerer helt ny type kødfri burger i Sverige

Flagene til tops for Jem & Fix nummer 121

Aldi Nord giver ny kæmpe kapitalindsprøjtning til Aldi Danmark

Vil du være købmand på en lille ø? Nu har du chancen

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Tyve jagtede cigaretter på Køge-egnen

Kageglade danskere trækker Lagekagehuset over milliarden

Efter milliardopkøb: Stark-boss har mod på mere

Rekordmange tilmeldte til Coops "Sol over Gudhjem"

Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

En af landets ældste tøjbutikker er dygtigst til at kombinere fysisk salg med netsalg.

Forbrugerne går optimistiske ind i sommermånederne

Ild i grillbar skabte kortvarigt panik i centrum af Helsingør

Der udbrød mandag brand i en grillbar i Brostræde i Helsingør. Flere opgange er blevet evakueret.

Chokoladefabrik blev narret af internetsvindler

Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

Gratis butikleje, håndværkerhælp, iværksætterrådgivning, bank og revisor - sågar bolig og socialt netværk. Det er nogle af de midler, der med succes bremser butiksdøden i Thy.

Modemilliardær og stifter vil købe tøjkoncern tilbage

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Elgiganten-chef fratræder øjeblikkeligt

Elgigantens chef for varehuset i Esbjerg er fratrådt med øjeblikkelig virkning. Ledelsen har ingen kommentarer.

Jem & fix åbner tre nye butikker

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Seminar: Sådan måler man madspild

Cigaretpriser skal ikke hæves for pengenes skyld

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Bryghus får gymnasiehjælp til at udvikle alkoholfri drikke

Flemming Quist Møller læser højt i Lyngby Storcenter

Svipser giver risiko for alt for gammel laks

Møbelklassikere sender Carl Hansen & Søn langt over den halve milliard

Billig slik og chokolade holder prisstigninger i ro

Netto åbner ny butik i Valby

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Brøndsholm´s naturtro, kunstige planter, holder hele året rundt uden så meg...

Matcher dine digitale produktdata emballagen?

Øg kapaciteten i pakkeriet - og spar en masse tid og penge

Virksomheder opnår bedre resultater med skræddersyet digital markedsføring

Send til en kollega

0.16