23948sdkhjf

Unge er mere ligeglade med, om gågaden forsvinder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Undersøgelse viser, at især de ældre er villige til at betale ekstra for den gode oplevelse, men for unge betyder prisen mere.

Det er ikke kun i Danmark, at man finder mange ”til leje”-skilte i butiksvinduerne. I Storbritannien er tendensen den samme.

Læs også: Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

To ud af tre (67 pct.) britiske forbrugere tror ikke, at butiksstrøg vil eksistere i fremtiden i deres nuværende form.

Alligevel vil næsten ni ud af ti (87 pct.) ønske, at deres lokale butikker og gågader ikke forsvinder. Næsten to ud af tre (65 pct.) indrømmer imidlertid, at det beløb de bruger i gågaderne er det samme eller mindre end for fem år siden.

Det viser en ny undersøgelse af 2.000 britiske forbrugeres forhold til gågader og butikker, som betalingsløsningsfirmaet Valitor og branchebladet Retail Week står bag, fortæller Valitor i en pressemeddelelse.  

- Den traditionelle gågade med mange butikker er ved at uddø. Men det betyder ikke, at livet i vores byer også forsvinder. Hvis danske butikker tænker omnichannel-kundeoplevelser ind og tilbyder forbrugerne nye former for shopping-oplevelser på tværs af fysiske og digitale kanaler, er det muligt at vende udviklingen. Dette gælder ikke bare i Storbritannien, men i lige så høj grad her i Danmark, fortæller Bettina Thorkelin, der er regional director nordic, omnichannel hos Valitor.

Læs også: Kendt tøjkæde lukker ned for alle aktiviteter i Danmark

 Lyt til kundernes ønsker
Listen over årsager til, at briterne holder af deres lokale butikker og gågader, toppes af bekvemmelighed (63 pct.). Det gælder især for ældre forbrugere (69 pct.).

Pris er den næstvigtigste faktor (46 pct.). Her er det de unge, der med 58 pct. trækker tallet op, hvorimod prisen betyder noget mindre for de ældre (29 pct.).

Adspurgt om hvad der kunne lokke dem hen til strøgbutikker, henviser over halvdelen (55 pct.) til gode tilbud og kampagner.

- Det er nødvendigt at erkende, at strøggader ikke nødvendigvis tiltaler den yngre generation af forbrugere, så der er i dén grad behov for at skabe skarpe kundeoplevelser, man kan huske. Netop tilbud og kampagner kan forbedre købsoplevelsen, der helst skal starte før, man træder ind i butikken, forklarer Bettina Thorkelin.

Læs også: Topchef klar til at lukke Matas-butikker

Danske butikker har en fordel
Tre ud af fire danske byer vil miste deres brede butiksliv inden 2030, hvis halvdelen af vores forbrug flytter til nettet.

Det viser en kortlægning foretaget af Institut for Centerplanlægning. Men de danske retaileres tilstedeværelse i bybilledet kan være en konkurrencemæssig fordel i forhold til de digitale og ofte udenlandske konkurrenter.

- Kunder vil med tiden glemme prisen på varen – men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle. For danske retailere betyder det, at de skal tilbyde den samme følelse og oplevelse uanset om vedkommende er i en fysisk butik, i netbutikken eller vinduesshopper på sociale medier. Hvis danske butikker skal tage kampen op mod de globale udfordrere, er der ingen vej udenom omnichannel, siger Bettina Thorkelin.

Analysefirmaet Aberdeen Group vurderer, at butikker med en stærk omnichannel-strategi er 91 pct. bedre til at fastholde kunder end andre.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Lagkagehusets direktør stopper

Kvickly på vej mod historisk overskud

Løvbjerg i Odder har fået makeover

Bygma ansætter største antal elever nogensinde: Har brugt SoMe aktivt for at tiltrække de unge

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Ombygget Kvickly har succes med det nemme: Løfter salget med 50 pct

Nyhedsbrev

1

Færre tøjkøb sender detailsalget i bakgear

Børn og børnebørn bar Lars Larsens kiste ud af kirken

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

3 åbner ny butik i Esbjerg

Bestyrelsesformand åbner for salg af B&O

Intersport og The Athlete’s Foot åbner i Lyngby

RetailNews tester: Stor forskel i forventningerne til onlinesupermarkeder

En test af brugeroplevelsen på de fem største onlinesupermarkeder giver et meget lige resultat - men det dækker over store forskelle under overfladen, lyder konklusionen fra analysefirma.

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Ny herretøjsbutik åbner i Greve

Jysk uden dynekøbmanden: Skal åbne hundredevis af nye butikker

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding åbner torsdag egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i.

Bilfirma går til landsretten i opgør med Ai Weiwei

MobilePay lægger gebyr på nogle erhvervskunder

Tøjbutikker, blomsterhandlere og andre skal af med 588 kroner om året, hvis de vil bruge MobilePays Myshop-løsning.

Flere og flere bestiller dagligvarer og henter selv

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Ny magtfordeling: Unge løsarbejdere bestemmer mere i butikkerne

Det store udvalg af job gør, at unge deltidsansatte ikke er blege for at sige nej til vagter. Det stiller høje krav til butikscheferne.

Matas-topchef går ind i Gyldendals bestyrelse

Bolia åbner endnu et showroom

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Efter Dyne-Larsens død: Møbel-leverandør flager på halvt

Formland: Gæster møder talstærkt op trods trange tider

Telias danske direktør stopper efter 15 år hos selskabet

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

To kæder er blevet til én: Nu åbner bolighus under nyt navn

Flying Tiger lukker butikken i Middelfart

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løft dit convenience salg 20 %

PALOMAT® Forhandler 2019!

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Send til en kollega

0.185