23948sdkhjf

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fortællingen om bæredygtigt tøj hjælper modeindustrien med at bilde forbrugerne ind, at de kan shoppe løs uden at skade klimaet og miljøet, mener en stribe danske og udenlandske forskere.

Flere forskere kritiserer det netop afholdte Copenhagen Fashion Summit for at være ’greenwashing’. 

Læs også: Købmændene: Her er vejen til en grønnere dagligvarehandel

Modens klimatopmøde har ellers netop holdt ti års jubilæum med et rekordhøjt antal virksomheder, som forpligter sig til at satse på genanvendelse og cirkulær økonomi.

Den agenda har over 12 procent af den globale modebranche nu tilsluttet sig, oplyser Global Fashion Agenda, der står bag Copenhagen Fashion Summit.

Men i de ti år modebranchen har talt om bæredygtighed, er udledningerne af drivhusgasser fra tøjindustrien kun fortsat opad, og branchens salg af bæredygtigt tøj har ikke haft noget mærkbar effekt på klimaet, siger forskerne.

Det fortæller Mandag Morgen

Læs også: Bolia går grønt med Porche-læder

De mener derfor, at det ’grønne’ tøj mere skal ses som en markedsføringsindsats af god samvittighed, end som noget, der for alvor tager fat om problemerne, i en industri, der belaster klimaet med mere CO2 end flytrafikken og shipping tilsammen.

- Der er helt sikkert i dag flere spillere og flere organisationer, flere spektakler og fejringer, men ikke reelle fremskridt i økologisk forstand. Hidtil har missionen været en komplet fiasko, og alle små og trinvise ændringer er blevet druknet af en eksplosiv økonomi, lyder kritikken i en samlet bekymringsskrivelse fra en gruppe danske og internationale forskere der kalder sig ’Union of Concerned Researchers in Fashion’.

Professor Ingun Klepp, som forsker i bæredygtighed i tøjindustrien ved Forbrugsinstituttet SIFO på det norske universitet OsloMet har et konkret forslag til branchen:

- I stedet for at diskutere, hvordan man kan recirkulere tøj, burde man diskutere, hvordan jeans kan holde i fem år i stedet for kun ét år, siger hun til Mandag Morgen.

Læs også: Ovenpå nyt rekordår: Den danske modebranche står midt i en brydningstid

Forskerne tvivler på, at modeindustrien kan blive bæredygtig uden simpelthen at producere færre stykker tøj af bedre kvalitet.

Men det er ikke en dagsorden, der var velkommen på modebranchens klimatopmøde, Copenhagen Fashion Summit, fortæller Kate Fletcher, som forsker i mode og bæredygtighed ved Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, og som er forfatter til fagbøger inden for feltet.

- Vi har brug for en helt ærlig samtale om en reelt afgørende forandring. For øjeblikket virker det, som om Copenhagen Fashion Summit undgår det som pesten, siger Kate Fletcher til Mandag Morgen.

Baggrunden for forskernes bekymring er blandt andet fremskrivninger, der viser, at tøjindustrien i 2050 vil udgøre 26 procent af verdens samlede udledning af drivhusgasser, fordi forbruget stiger i takt med at flere får råd til modetøj verden over.

Læs også: Coop skruer op for den grønne omstilling

Det voksende forbrug mere end udligner de minimale gevinster, der er ved genanvendelse af en lille del af de 150 milliarder stykker tøj, der sælges årligt, forklarer forskerne.

Samtidig kan kun 10-15 procent af fibrene genbruges i det tøj, der samles ind, mens resten af fibrene bliver til affald.

Ingun Klepp mener, at det må være en bevidst strategi at aflede opmærksomheden med greenwashing.

- Jo mere opmærksomhed, som rettes mod recirkulering, jo længere kan de fortsætte med det, de tjener allerflest penge på, nemlig at sælge en masse dårligt tøj, siger hun.

Læs også: Ikea laver guide til junglen af grønne materialer

Også Ph.d. Else Skjold, som er lektor ved Designskolen Kolding, hvor hun forsker i bæredygtighed i tøjindustrien, er kritisk overfor branchens egne rapporter.

- Jeg må virkelig komplimentere for evnen til at have cementeret en platform som noget, man skal forholde sig til globalt i branchen. Men det er synd, at de anbefalinger, de kommer med, ikke medtager den forskning, der er på området. Som forsker synes jeg, at det er brandærgerligt, siger Else Skjold.

Global Fashion Agenda udgiver hvert år rapporten ’Pulse of the Fashion Industry’ i samarbejde med Boston Consulting Group og Sustainable Apparel Coalition, og den bruges flittigt af branchen, både til at dokumentere branchens udfordringer og fremskridt.

Men rapporterne giver ikke noget retvisende billede, mener den norske etnolog professor Ingun Klepp:

- Rapporterne er svært problematiske, da de på den ene side ikke er forskningsrapporter, men på den anden side udgiver sig for at være pålidelig viden. Selvfølgelig er der pointer, som er rigtige, men også masser, som er vældig problematiske og decideret forkerte. Det er markedsføringsprodukter, som er lettilgængelige, og det er problematisk, fordi de, som læser det, ikke nødvendigvis opfatter det som markedsføring, siger hun til Mandag Morgen.

Kritikken afvises dog pure af Copenhagen Fashion Agenda, som mener, at det er ’verdens bedste’, der har skrevet rapporterne. 

- Jeg synes nok, at et af de store problemer er, at rigtig mange virksomheder gør rigtig meget, de slet ikke tør kommunikere om. I dag hører du kun om de mest kendte brands, og om hvad de gør, og der sker typisk det, at en journalist finder hullerne i osten. Mange brands holder derfor lidt igen. Det synes jeg er synd, siger Morten Lehmann, som er Global Fashion Agendas chief sustainability officer i organisationen.

Siden år 2000 er danskernes tøjforbrug steget med 20 procent. I alt køber danske husstande 75.000 tons tekstiler om året eller 13,2 kilo tøj per person.

Og Morten Lehmann tror ikke på, at en kulturændring hos forbrugerne, hvor bæredygtighed er vigtigste kriterie for at købe tøj, er lige rundt om hjørnet.

- Kun syv procent siger, at bæredygtighed er nummer ét kriterium for at købe tøj, og jeg tror ikke, at vi kommer derhen, hvor det nogensinde bliver nummer ét. Tøj skal først og fremmest være supercool og fedt, men også gerne bæredygtigt. Det er trods alt mode og ikke mælk, siger han.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Turn around godt i vej hos Profil Optik

Nu åbner H&M op for at sælge andres tøj

21-årige Karl har lavet en forretning ud af at male på sneakers

I dag har den 21-årige gut en butik i København, og butikkens dyreste sneakers koster 40.000 kr.

Professionelle tyve går efter dyrt optiker-udstyr

To gange på to døgn slår kriminelle til i Vestjylland med kostbar optiker-udstyr som mål.

Stjålet rullende brillebutik fundet efterladt på parkeringsplads

Rezet Sneaker Store flytter indenfor i Magasin Du Nord

Nyhedsbrev

Smykkekæde sælger færre Pandora-smykker i USA

Selv om amerikanske Signet har solgt færre Pandora-smykker, er aktiemarkedet begejstret for de to selskaber.

Efter Løvens Hule: Shaping New Tomorrow buldrer frem med millionsalg og nye butikker

Historiske priser: Er det nu arveguldet skal sælges?

Guldpriser på historisk højt niveau.

Tidligere fodboldspillere står bag succes med at forvandle vandrør til tøjstativer

Medier: Tøjgigant tæt på konkurs

Danskerne er vilde med at købe på abonnement

I dag kan man abonnere på alt fra barbergrej til sexlegetøj, og trenden ser kun ud til at blive større.

Intersport og The Athlete’s Foot åbner i Lyngby

Ny herretøjsbutik åbner i Greve

Pandoras salg går tilbage i det meste af verden

Smykkeselskabet Pandora kæmper med salget. Stor spareplan spiser samtidig af overskuddet her og nu.

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

Pandora vil sælge Harry Potter-smykker

Konstante udsalg presser modebranchen på indtjening og bæredygtighed

Kasi-selskab går konkurs efter millionbøde

Jesper Nielsen siger til Børsen, at hans selskab er konkurs efter bøde på fem millioner fra voldgiftssag.

ByBiehl slår dørene op for nummer to flagskibsbutik

Adidas sætter turbo på netsalget og hiver flere penge hjem

Tyske Adidas har øget sit salg med omkring fem procent det seneste år med fremgang i Asien og USA.

1

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Hver sjette danske møbel- og beklædningsvirksomhed er blevet kopieret

Ovenpå nyt rekordår: Den danske modebranche står midt i en brydningstid

Nyt tøj til sommergarderoben trækker detailsalget i vejret

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CTcoin deltager på BagerGruppens leverandørmesse den 11/11-2019

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige priser.

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

BioSan Nordic er hovedsponsor for Dansk Rengøringsmesse 2019

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Se videoen og mød os i vores univers af kreative specialdesignede salgsdisplays

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaski...

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknolo...

Send til en kollega

0.227