23948sdkhjf

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

I 2019 skal virksomheder være holdningsstærke frontløbere. I en forbrugercentrisk tidsalder er det derfor afgørende, at du følger med dine forbrugere – og lige nu går de forrest.

Læs også: Måling: 72 procent af de unge vil spise mindre kød

Vi har udvalgt tre forbrugertrends fra trendstudiet Pulse19 fra bureaugruppen Dentsu Aegis Network.

Et studie, der peger på, at den mest afgørende trend for 2019 netop er, at virksomheder tør vise deres holdninger og meninger til det samfund, de indgår i, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

1. Den aktivistiske forbruger
Igennem det seneste år har vi i højere grad stiftet bekendtskab med en mere aktivistisk forbruger, der kræver handling på samfundsproblematikker.

Faktisk mener knap 60 procent af de unge forbrugere, at de kan gøre en forskel i verden, viser undersøgelsen.

Sociale medier fjernet barrieren mellem afsender og modtager, så alle nu kan komme igennem med deres budskaber på en nem og tilgængelig måde.

Den udvikling har samtidig skabt en forventning til at brands også bidrager til at løse samfundets udfordringer.

Læs også: Fremtidsforsker: Kød forsvinder ikke helt fra middagsbordene

Opgaven for brands i 2019 er derfor at opfylde det aktivistiske behov hos forbrugeren ved at turde provokere og vække stærke følelser om emner, der har betydning for målgruppen.

Devisen ’hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen’ synes mere aktuel end nogensinde. Og derfor skal du ikke være bange for at tage stilling – også selvom det kan betyde, at du deler vandene i bestræbelsen på at aktivere dine vigtigste støtter. Fremtidens forbrugere forventer - og har tillid til, at dit brand tager stilling.

2. Den klimabevidste forbruger 
En anden forbrugertrend, der kan ses i naturlig forlængelse af den aktivistiske forbruger, er den miljøbevidste forbruger, der har en stigende interesse for klimadebatten.

Over en tredjedel af de danske forbrugere mener, at det primære ansvar for miljøet ligger hos dem selv, men forbrugerne mangler overblik over, hvordan de skal gribe den bæredygtige levevis an, og mere end halvdelen af danskerne har svært ved at gennemskue om et produkt er bæredygtigt.

Det betyder, at brands skal tilbyde forbrugerne hjælp og gennemsigtighed til et mere bæredygtigt liv.

Det er dog vigtigt, at man som virksomhed er transparent over for sine forbrugere i forhold til, hvor langt man er i klimaomstillingen – for ellers kan det give bagslag, når forbrugerne finder ud af, at du ikke lever op til dine egne krav. 

3. Den tidsbevidste forbruger 
Forbrugerne er i højere grad end tidligere har tillid til at outsource dagligdagens gøremål til teknologien.

Vi mangler tid i hverdagen og stræber efter flere convinience produkter og services, der kan gøre hverdagen lidt lettere, og derfor er vi begyndt at outsource flere af hverdagens sure pligter i håbet om at vinde tid.

Dermed har brands en gylden mulighed for at blive en del af forbrugernes liv ved at tilpasse produkter og services til en outsourcing virkelighed, hvor forbrugerne har tillid til, at teknologi og virksomheder kan hjælpe dem med at gøre hverdagspligter hurtigere og bedre, end de selv kan.

Brands kan derfor med fordel tænke i at hjælpe forbrugerne med at eje mere af deres egen tid for at få succes i fremtiden. 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sukkerfri drikke får Cola-regnskab til at bruse over forventning

Måling: 72 procent af de unge vil spise mindre kød

Europas bedste whisky er kåret - og den er nordjysk

Vi køber langt flere cigaretter og mere alkohol end lige efter 2. Verdenskrig

150.000 danske skoleelever går i køkkenet for klimaet

Coop vil gøre børn til klima-ambassadører og bedre til at lave mad end deres forældre.

Nu skal Danmarks bedste gårdbutik kåres

Lokale fødevarer er en stor forbrugstrend, og nu vil app'en Goforlocal kåre årets bedste gårdbutik.

Nyhedsbrev

Fremtidsforsker: Kød forsvinder ikke helt fra middagsbordene

Trods faldende salg af fersk kød vil bøfferne ifølge fremtidsforsker stadig have en plads på tallerknerne.

1

Salling Group ligger i bunden på service og tillid

En storstilet imagekampagne har ikke båret frugt, og Føtex, Bilka og Netto ligger alle under middel i nyt brancheindeks.

1

Ekspert: Føtex skal passe på troværdigheden

Antallet af bettingreklamer er næsten tredoblet på syv år

Center for Ludomani ønsker forbud i stil med reklamer for alkohol og tobak.

Supermarkeder sælger mindre kød og mere plantefars

Trump spænder ben for Thises populære Vesterhavsost

1

Driftsdirektør forlader Netto: Pressechef afviser konspiration

Pizzakæde lukkede i Danmark: Nu står flere lande for tur

46 mejerier kontrolleres efter beslaglæggelse af 400 paller mælkepulver

Ordnede forhold på vej til madbude

3F og Dansk Erhverv er på trapperne med den første overenskomst for bude, der bringer mad ud.

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Orkla satser på nye investeringer og ændrer i topledelsen

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Holstebro: To Matas-butikker bliver slået sammen

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

1

Mand stjal nødder i Netto

Mille Food fyrer ledelsen

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

Netto åbner butik i Sønderborg

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Røvere truer tankpasser til at udlevere penge og smøger

Deli Drengene-pølser tilbagekaldt efter fund af listeria

Udenrigsminister: USA's handelsangreb skader dansk handel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Find den rigtige balance i din jobsøgning

Har du styr på dit GTIN-varenummer?

Bliv klar til Halloween med gratis skabeloner fra Avery!

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

Send til en kollega

0.174