23948sdkhjf

EU-Domstolen nægter Adidas eneret til tre striber

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den store tyske sportsproducent kan ikke forhindre belgisk konkurrent i også at bruge tre parallelle striber

EU-Domstolen afviser, at Adidas har patent på tre striber.

Læs også: Adidas sætter turbo på netsalget og hiver flere penge hjem

Den tyske producent af sportssko, -tøj og -udstyr har i årevis kæmpet for at få varemærkebeskyttelse af tre sorte striber på hvid baggrund.

I 2014 gav EU's Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) Adidas medhold i, at de kunne beskytte logoet mod en belgisk konkurrent, Shoe Branding Europe, i hele EU.

Men i 2016 omgjorde EUIPO sin egen beslutning. Og det var korrekt, lyder onsdagens dom fra EU-Retten.

Domstolen afviser dermed blandt andet Adidas' påstand om, at de tre parallelle striber - uanset hvilken retning de måtte være anvendt - er et etableret varemærke. Det er ifølge dommerne blot et "almindeligt figurativt mærke".

Læs også: Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere af virksomhedens beviser bliver også afvist af domstolen. Det sker med den begrundelse, at der i en del af bevismaterialet bliver brugt andre farver eller den omvendte version - hvide striber på sort baggrund - af den, der først blev beskyttet.

Endelig godtager domstolen ikke Adidas' påstand om, at de skulle være etableret i hele EU med de tre striber.

Der er ifølge domstolen kun ført bevis for, at mærket er etableret i fem lande. Så på den baggrund kan de ikke kræve beskyttelse i hele EU.

Adidas har nu mulighed for at anke afgørelsen til domstolens højeste instans.

Læs også: Superstjernen Beyoncé skal lave sneakers og tøj med Adidas

Virksomheden siger ifølge nyhedsbureauet AP, at man er skuffet over dommen og nu overvejer næste skridt.

Adidas står i øvrigt fast på, at de tre striber anvendt i visse andre, specifikke situationer stadig er beskyttet. Det står ikke umiddelbart klart, hvilke versioner af striberne Adidas refererer til.

Belgiske Shoe Branding Europe, der altså nu har fået medhold ved EU-Domstolen, har i øvrigt selv sidste år tabt en sag ved samme domstol. Det var, da de forsøgte at få beskyttelse for deres eget logo med to parallelle striber.

Det udtryk var ifølge domstolen for tæt på Adidas' tre striber.

Læs også: Adidas løber fremgang hjem i Nordamerika og Kina

Advokat Geert Glas, der har specialiseret sig i intellektuel ejendomsret for advokatfirmaet Allen & Overy i Bruxelles, mener nok, at Adidas vil kunne føre bevis for deres sag i hele EU.

- Dommen er et nederlag for Adidas. Men det bør ikke betyde, at det er slut med deres trestribede varemærke, siger han til nyhedsbureauet Reuters.

/ritzau/

Mere om: Adidas
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Efter 11 år med underskud: Butikskæde skifter direktør og lukker butikker

Undertøjskæde skifter direktør og lukker butikker

Nyhedsbrev

Overskud falder i dansk modehus

Dansk skofirma taber sag om varemærkeret til Louis Vuitton

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Salg af Pandora-smykker i bedring efter reklame-fremstød

Løvens Hule fik skjortesalget til at eksplodere

Årets julesalg giver smykkegigant lys i øjnene

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Investorer føler sig ført bag lyset: Rebuybaby er gået konkurs

Bestseller-ejer må igen gribe ind over for underskud i Bianco

1

Salling evakueret på Black Friday

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Victoria's Secret aflyser årligt show med supermodeller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

Send til en kollega

0.141