23948sdkhjf

Forbrugerombudsmand: Power skal betale spam-bøde

I maj meddelte Forbrugerombudsmanden Power A/S, at virksomheden efter dennes opfattelse havde overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam ved at sende 21 mails uden samtykke fra modtagerne.

Virksomheden har nu vedtaget en administrativ bøde på 10.000 kroner for overtrædelserne, og det er første gang, at en sag om overtrædelse af markedsføringsloven afgøres med en administrativ bøde, fortæller Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Power A/S har overtrådt markedsføringslovens § 10 ved at sende 21 mails til 13 forbrugere med reklamer og tilbud uden at kunne dokumentere, at forbrugerne havde givet samtykke til at modtage markedsføring fra virksomheden.

Ifølge 11 af forbrugerne har de givet deres mailadresse til en medarbejder i butikken, men udelukkende for at kunne modtage fakturaen for deres køb elektronisk.

Forbrugerne er ikke enige i Powers påstand om, at de har givet mundtligt samtykke til, at Power kunne sende dem markedsføring, og Power kunne ikke dokumentere, at forbrugerne havde givet mundtligt samtykke.

Det er ulovligt for virksomheder at sende reklamer og anden markedsføring til forbrugere, hvis ikke forbrugeren har givet tydeligt samtykke til det.

Det er virksomheden, der skal kunne dokumentere, at en forbruger har givet samtykke til at modtage markedsføring.

- Power har overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam. Som virksomhed skal man sikre sig, at man kun sender markedsføring til forbrugere, der rent faktisk har bedt om det, dvs. givet samtykke til det. Det er virksomheden, der skal dokumentere, at forbrugerne har givet samtykke til reklamerne, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.314