23948sdkhjf

Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

40 procent af Roskilde Festivals samlede CO2-udledning kommer fra maden. Det vil festivalen nu gøre op med.

Hvor stor er klimabelastningen ved at lave en cheeseburger? Og er det mere bæredygtigt at vælge en kyllingeburger?

Læs også: Amazon-ejer vil bekæmpe klimaforandringer med milliarder

Det spørgsmål kan festivalgæster få svar på, når Danmarks største musikfestival, Roskilde Festival, i denne uge løber af stablen.

For i år er det nemlig muligt at vælge mad efter, hvor stort et CO2-aftryk det enkelte måltid efterlader. Det sker ved hjælp af såkaldte klimamenuer, som hænger ved alle madboder.

- Roskilde Festival har en ambition om at sætte et bæredygtigt aftryk i verden.

- Maden udgør en stor del af det CO2-aftryk, festivalen efterlader, og det vil vi selvfølgelig gerne ændre på, så aftrykket bliver mindre, siger Lars Orlamundt, der er Roskilde Festivals divisionschef.

Læs også: Danske virksomheder blev snydt af falsk klimakompensation

Sidste år kom 40 procent af Roskilde Festivals samlede CO2-udledning fra maden. Fra de 2,5 millioner måltider, som blev solgt i 2018, udledtes 2130 ton CO2 i de otte dage, festivalen varer.

Og selv om det ifølge Lars Orlamundt ikke er alarmerende sammenlignet med en almindelig dansk by, så er det for alt meget, og noget festivalen vil lave om på fra i år, siger divisionschefen.

- I år har vi via dialog og frivillighedens vej snakket med nogle af dem, der har et stort aftryk, om, hvordan vi kan ændre deres aftryk, så de stadig har gode, velsmagende retter, men så de påvirker miljøet mindre, siger Lars Orlamundt.

Han tilføjer, at festivalen ikke har nogen krav til, hvor meget madboderne skal reducere deres CO2-udslip "endnu".

Læs også: Overblik: Her de danske supermarkeders CO2-planer

Inden festivalen gik i gang, har det imidlertid været muligt for madboderne at få beregnet deres menuers CO2-aftryk. 

Det har kunnet lade sig gøre ved hjælp af et system, som Roskilde Festival har udviklet med en svensk virksomhed, Carboncloud.

Muligheden har fået nogle madboder til allerede i år at tilpasse menuerne, så de er mere bæredygtige. Blandt andet ved at udskifte oksekød med kylling i en burger, fortæller Lars Orlamundt.

Han håber dog også, at festivalgæsterne vil blive mere bevidste om at træffe bæredygtige valg.

Læs også: Dagligvarekæder i klimakamp: Lidl vil være CO2-neutral

- Vi håber at kunne få åbnet deltagernes og det omgivende samfunds øjne for, at der er nogle ting, vi måske godt kan lade være med at gøre og stadigvæk have en god oplevelse, siger Lars Orlamundt.

Spørgsmål: Er det ligefrem et mål for jer, at alle menuer på sigt skal være CO2-neutrale?

- CO2-neutrale varer det nok lidt tid, før vi kommer hen til, men vores mål er, at Roskilde Festival hvert år reducerer madretternes CO2-aftryk, og vi får ændret de retter, som har de største CO2-aftryk, siger Lars Orlamundt.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Pizzakæde vil åbne 50 nye steder

Jysk kæde åbner første butik på Sjælland

Coop vil hjælpe grønne fødevareproducenter

Købmænd spiller ud med lovpakke mod butikstyveri og hæleri

Torsdag debatterer Folketinget øget indsats mod butikstyveri og hæleri.

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Nyhedsbrev

1

Fiskehandlere må trods bøder og krav selv løse bøvlede EU-regler

Award-klar: Her er årets innovative ildsjæle i fødevarebranchen

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

Stadeholdere kritiserer ledelsen i Boltens Food Court: "Amatøragtige, inkompetente og manipulerende"

Ny indkøbsdirektør til Lidl Danmark

Irma begynder at dyrke krydderurter i 35 butikker

Københavnerne vilde med krydderurter dyrket i butikken.

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Alchemist brager ind med to Michelinstjerner

Michelin-restauranters bundlinjer på markant optur

Valentinsblomsterne fik selskab af chokolade i år

Interflora melder om mersalg i forbindelse med salget af årets valentinsblomster.

Musik er en pengemaskine for supermarkeder

Netto satser på musik i alle renoverede butikker.

Danske madoplevelser skal tiltrække flere tyske turister

En stigende andel af turisterne kommer til Danmark for madoplevelsernes skyld.

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Sukkerfri sodavand er på hastig fremmarch

To Løver sætter tænderne i succesrig online-slagter

Mattels overskud overrasker trods juleproblemer for Barbie

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Nu sælger kød-kæde overskuddet fra alle restauranterne

Randers Street Food forsinket igen

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Alle Legos klodser skal være grønne inden for ti år

Tusinder ville have billige Kims-produkter på åbningsdag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Send til en kollega

0.141