23948sdkhjf

Fra ”brug-og-smid-væk” til ”køb-og-pas-på”: Flere får elektronikken fikset

| Af redaktionen/tib | Tip redaktionen om en historie

På bare et enkelt år er Støvsugerbandens omsætning på reparationer vokset med over 40 procent. Et opgør med brug-og-smid-væk-kulturen er på vej, mener brancheorganisation

De danske genbrugsstationer bugner af elektronikaffald. Tidligere undersøgelser viser, at op mod en fjerdedel af apparaterne stadig virker og kun har få skader. Meget tyder dog på, at vi står midt i en bæredygtig modreaktion til flere års brug-og-smid-væk-kultur. Ifølge Henrik Egede, der er direktør i brancheorganisationen APPLiA Danmark, er der en begyndende tendens til, at forbrugere ønsker at reparere deres produkter frem for at købe nye. Foreningen repræsenterer producenter og importører af elektriske husholdningsapparater.

– Vi er på vej væk fra køb-og-smid-væk og henimod køb-og-pas-på. Vi er alle begyndt at tænke os bedre om, og det er gået op for mange forbrugere, at det ofte er en bedre løsning at reparere end at købe nyt – både for pengepungen og for kloden. Det er en tendens, vi mærker på forskellig vis nu i branchen for hårde hvidevarer og andre elektroniske apparater, fortæller Henrik Egede.

For at sætte turbo på udviklingen advokerer foreningen for, at Boligjobordningen bliver udvidet, så den også omfatter vedligeholdelse og reparation af husholdningsapparater. En løsning der allerede er indført i Sverige.

Flere reparerer støvsugeren

Et eksempel på den bæredygtige udvikling finder man hos den 56 år gamle kæde af støvsugerbutikker, Støvsugerbanden. Virksomheden har i løbet af det seneste år oplevet en markant stigning i antallet af kunder, der ønsker at reparere støvsugeren frem for at købe en ny. Omsætningen på reparationer er på blot ét år fra 2017 til 2018 vokset med 45,7 procent.

Vi har været kede af den her brug-og-smid-væk-kultur, som har hersket i mange år. I fremgangs-nullerne ødslede folk simpelthen pengene væk, og efter krisen købte folk så billige støvsugere, at det ikke kunne betale sig at reparere på dem. Vi har haft kunder, der har købt en ny støvsuger, alene fordi de syntes, det var svært at finde de rigtige poser til den gamle, fortæller Nicole Kiel Broch, der er direktør i Støvsugerbanden. Hos kæden oplever man imidlertid, at den tendens er begyndt at vende.

– I de seneste år er kunderne dog blevet mere opmærksomme på bæredygtighed. Tendensens viser sig i, at vi generelt sælger flere støvsuger af høj kvalitet og i særdeleshed i mængden af reparationer. For kunderne handler det både om økonomi og om at tage ansvar for miljøet.

Siden Støvsugerbanden blev stiftet for 56 år siden, har reparationer været et vigtigt ben i virksomheden, og alle syv butikker har et værksted med specialuddannede teknikere.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nu kommer Skousen til Ringkøbing

Digitale satninger rammer Søstrenes overskud

Otte gange større risiko for skader på løbehjul end cykel

11.000 fejrede ny Power-butik i Esbjerg

Medie: Nu bliver der gjort plads til Power i Næstved Storcenter

Brug og smid væk-kulturen har fået en modspiller: Reparationscaféer hitter

Nyhedsbrev

Færchfonden: Aktieopkøb skal understøtte iværksættermiljøet omkring lyd

Fond bliver storaktionær i B&O

Finansloven skal hjælpe forbrugerne til at blive grønnere

Danskerne køber elektronik for milliarder

Salget af fladskærme falder, men andre kategorier er i kraftig vækst.

Nu kommer Power til indre København

Danske telebutikker udleverer sim-kort til dit nummer – helt uden at se ID

Flere telebutikker udsteder i strid med loven nye sim-kort uden at se ID. Det betyder, at dit nummer og dermed online-konti uden videre kan stjæles.

Danskerne er vilde med at købe på abonnement

I dag kan man abonnere på alt fra barbergrej til sexlegetøj, og trenden ser kun ud til at blive større.

Dansk elektronikgigant lancerer nyt butikskoncept

Nyt koncept skal sikre, at mindre specialbutikker fastholder nærheden og kontakten til kunderne.

Amerikansk kæde skabte kaos i Shanghai

B&O-boss takker nej til bonus efter svært år

Analytiker: Bang & Olufsen er for lille til at være stor

1

B&O-formand: To primære grunde til skuffende år

Bestyrelsesformand åbner for salg af B&O

3 åbner ny butik i Esbjerg

Bilfirma går til landsretten i opgør med Ai Weiwei

Fotoforhandlere får millionbøde for at aftale priser

Forening bag 50 fotoforhandlere instruerede medlemmer i at koordinere priser og får bøde på 1,3 millioner.

Telias danske direktør stopper efter 15 år hos selskabet

Flere forbrugere og virksomheder fik ny bil i juli

Smoke-It åbner ny butik i Randers

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

BioSan Nordic er hovedsponsor for Dansk Rengøringsmesse 2019

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Se videoen og mød os i vores univers af kreative specialdesignede salgsdisplays

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknolo...

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Send til en kollega

0.149