23948sdkhjf

Gigantisk bryllupssucces og fars sidste ønske satte gang i flødebolleeventyr

- Normalt spiser man højst to flødeboller, men Coop-manden sad og kørte fem-seks stykker ind i løbet af mødet. Han sagde, at det produkt var alt for godt til hans afdeling, og at det skulle ud landsdækkende, fortæller stifter.

Et brev fra hans afdøde far og en gigantisk succes ved et bryllup.

Det er to af årsagerne til, at fynboen Michael Møller Larsen nu er godt i gang med et flødebolleeventyr, som efter planen skal gøre hans produkt til en knaldgod forretning både herhjemme og i udlandet.

Virksomheden, som han stiftede for et år siden, hedder SweetNorth, og flødebollerne har navnet Ærli'.

Med base i Vissenbjerg på Fyn har Michael Møller Larsen udviklet en serie flødeboller, der er både økologiske og glutenfri, og som helt ekstraordinært kan holde sig friske i op til en måned. Og så er de med chokolade hele vejen rundt om skummet - ikke noget med en bund med marcipan, for Michael Møller Larsen kan ikke lide marcipan.

Han får dem p.t. produceret i syv varianter hos chokoladefabrikken Konnerup & Co. ved Faaborg, som kan klare en månedlig produktion på 4.000-5.000 Ærli'-flødeboller. Og det er slet ikke nok til at følge med efterspørgslen, fortæller Michael Møller Larsen.

- Lige nu må vi sige nej til nye kunder. Hvis vi havde kapaciteten til at skrue op for produktionen, kunne vi meget hurtigt fordoble eller tredoble salget, siger han.

- Gad vide ...
Michael Møller Larsen har været vant til, at hans flødeboller blev revet væk, lige siden han første gang bragte dem ud til en større forsamling. Og det var, før han overhovedet havde tænkt på det som en levevej.

Læs også: Ikea tilbagekalder Sötsak Skumtopp-flødeboller

- I begyndelsen af 2016 begyndte jeg at lave flødeboller bare til mig selv og min familie. Vi havde besøg af en glutenallergiker, og så lavede jeg en glutenfri version, som han var helt vild med. Derefter kunne jeg lige så godt fortsætte med at lave dem allesammen glutenfri.

- Kort tid efter var jeg til bryllup hos et vennepar, som gerne ville have 300 af mine flødeboller til festen. Det endte med, at jeg fik bestillinger på flere tusinde fra bryllupsgæsterne - og så begyndte jeg så småt at tænke "gad vide, om der er en forretning i det", fortæller den fynske flødebolleiværksætter.

Han begyndte også at sælge til andre venner og bekendte, og senere i 2016 var han kommet så langt, at han holdt møde med Coops afdeling for lokale varer i håb om, at Ærli' kunne komme på nogle af de lokale dagligvarehylder.

Skudt til hjørne
- Normalt spiser man højst to flødeboller, men Coop-manden sad og kørte fem-seks stykker ind i løbet af mødet. Han sagde, at det produkt var alt for godt til hans afdeling, og at det skulle ud landsdækkende. Men det krævede, at jeg skulle forlænge holdbarheden fra 10-12 dage, så den kom op på en måned.

- Det har jeg så gjort, og jeg har også holdt yderligere møder med Coop. Men en aftale er skudt til hjørne, fordi de gerne ville kunne sælge en million af mine flødeboller om året, og det kunne jeg slet ikke producere. Det gik simpelthen galt på den måde, at jeg prøvede at løbe, før jeg kunne kravle, konstaterer Michael Møller Larsen.

Mens han var godt i gang med at drømme om et kæmpestort flødebollehit blev hans far syg, og faderen døde i november 2017. Det var et forløb, som sugede masser af energi ud af Michael Møller Larsen, der indstillede de store planer. Lige indtil han fik et afskedsbrev, hvori faderen opfordrede ham til at holde fast i flødebollerne.

- Han skrev, at han havde kunnet se, hvor glad jeg var, da jeg lavede dem. Så et halvt års tid senere gik jeg i gang igen og stiftede SweetNorth, fortæller Michael Møller Larsen.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

RetailNews tester de store dagligvarebutikker online

Medlemmer i digital kundeklub overstiger forventninger

Flere end 355.000 brugere har registreret sig hos Lidls medlems-app det første år.

Sommervejr får flere danskere til at købe ind på nettet

Med en klassisk varm og våd sommer vælger flere danskere at købe dagligvarer på nettet, hvilket betyder rekordhøj salgsvækst hos nemlig.com.

1

Fremtidens landsbykøbmand er borgerfinansieret

Borgerfinansierede købmænd er et nyttigt værktøj til at sikre landsbyernes dagligvarebutikker, lyder det fra flere kanter.

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Arla scorer kassen på Starbucks-aftale

Nyhedsbrev

Ekspert: Butikker skal oppe sig for at konkurrere med restauranterne

Salget af færdigretter går op og op, men restauranterne er ved at vinde markedet for hurtig mad.

Carlsberg øger salget efter stor fremgang i Kina og Vietnam

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Normal åbner butik på Christianshavn

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Antallet af sundere fødevarer er eksploderet de seneste ti år

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Lidl vil hænge hjertestartere op i hele Danmark

Lidl vil hænge mere end 40 hjerterstartere op på kædens butikker i hele landet.

Det danske marked er langt fra ostemættet

For femte år i træk udrulles Mejeriforeningens ostekulturkampagne Ost & ko.

Coop optrapper online-krigen i København

Coop indfører den mest fleksible levering af dagligvarer til københavnerne.

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Laveste antal butikselever i mange år

Rema 1000 opfordrer fiskere til at fange ekstra makrel i forbindelse med kampagne

Tidligere Fakta-butik skal sælge outlet-varer fra Coops centrallager

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

1

Medie: Coop planlagde storstilet samarbejde med elektronikkæde. Nu er planerne droppet

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Minister vil se på lov om tobakskuponer på færgeruter

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Metalspåner fundet i First Price Partypølser

Danish Crown vil også lave planteburgere

Danske onlinebutikker sælger ulovlige e-cigaretter

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

Firma bag veganer-burger melder om eksplosiv salgsvækst

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu...

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Send til en kollega

0.243