23948sdkhjf

For klimaets skyld: Hver tredje dansker spiser mindre kød

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Flere danskere tager en kødfri dag. Især unge har skåret ned på kødforbruget, viser ny undersøgelse

Mere end hver tredje dansker er inden for det seneste år begyndt at spise mindre kød, og hele 88 procent af danskerne fokuserer på at minimere deres madspild.

Læs også: Firma bag veganer-burger melder om eksplosiv salgsvækst

En ny undersøgelse foretaget af Ipsos Danmark viser, at vores adfærd ændrer sig i takt med, at klimaet er kommet højere på dagsordenen.

Det fortæller Avisen Danmark. 

Havredrik, hakket plantefars og vegetarburgere er bare nogle af de produkter, der er dukket op på hylderne i supermarkederne de seneste år. Danskernes vaner har ændret sig, og det har varerne i supermarkederne også.

En ny undersøgelse gennemført af analysevirksomheden Ipsos Danmark viser, at mere end hver tredje dansker i løbet af det seneste år er begyndt at spise mindre kød.

Læs også: Danish Crown vil også lave planteburgere

Og kigger man på de 18-24-årige, er det mere end hver anden, der har skåret ned på kødforbruget til fordel for klimaet.

Selv om det ifølge Landbrug & Fødevarer stadig er 96 procent af danskerne, der spiser kød, kan landbrugsorganisationen ud fra sine forbrugeranalyser se en tendens til, at flere danskere vælger at tage en enkelt eller to kødfrie dage om ugen.

- Der er ingen tvivl om, at flere flirter med at minimere deres kødforbrug, men ingen ved, hvordan kødsalget præcist ser ud. Til dem, der gerne vil skære ned på deres kødforbrug, er vi i branchen selv ved at udvikle alternativer, lyder det fra Per Vesterbæk, der er afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer.

Fordi flere og flere danskere er blevet bevidste om, hvilket klimaaftryk specifikke fødevarer sætter, har også supermarkedskoncernen Coops butikker landet over kunnet mærke danskernes stigende interesse for at skifte kødet ud med plantebaserede alternativer.

Læs også: Madpyramiden bliver til Klimapyramiden

- Vi ser, at der er en meget klar trend i øjeblikket, hvor danskerne vil have mere grønt og mere plantebaseret mad. Derfor har vi udvidet og udvider løbende vores sortiment, så det passer til danskernes ønsker. Eftersom der er flere, der efterspørger disse varer, appellerer vi også til en meget større målgruppe nu, end vi har gjort tidligere, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Landbrug & Fødevarer holder løbende øje med, hvordan danskernes vaner ændrer sig, så produktionen kan følge med forbrugernes efterspørgsel. Afdelingsleder Per Vesterbæk gør dog opmærksom på, at Danmark stadig er et meget prisfølsomt marked, hvilket betyder, at prisen stadig har en indvirkning på vores indkøb.

Hos Netto, som er en del af supermarkedskoncernen Salling Group, har man valgt, at de plantebaserede varer skal være for hele landets befolkning. Derfor lancerede kæden i foråret en række produkter, som er plantebaserede basisvarer, under navnet Spir.

- Vi har oplevet en markant stigning i efterspørgslen på de plantebaserede alternativer. Derfor ønskede vi at lave et prisvenligt alternativ til danskerne, siger Anette Bøgh, der er konceptchef ved Netto, og fortsætter:

Læs også: Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

- Derfor valgte vi, at vi ville producere nogle basisvarer, som gjorde det nemt for danskerne at bytte de almindelige varer ud med de plantebaserede varer. Historisk set har måltiderne været centreret omkring kødet, og når man så skal erstatte kødet med noget andet, kan det være svært at finde alternativer. Men med produkterne fra Spir, kan danskerne erstatte for eksempel frikadellerne med falafler.

Og det er ikke kun hos Netto, at man har valgt at tænke i nye plantealternativer. Hos Irma, der er en del af Coop, er der for nylig blevet lanceret en plantebaseret burger, den såkaldte "The Beyond Burger" fra Beyond Meat, som er 100 procent plantebaseret og uden gluten og soja.

- Indtil videre har vi testet danskernes interesse for burgeren i Irma. Der er ingen tvivl om, at den har været utrolig populær, og derfor har vi også besluttet, at burgeren skal ud til resten af vores butikker, så det ikke udelukkende bliver et københavnerfænomen, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Foruden et øget fokus på danskernes ændrede adfærd inden for de plantebaserede produkter har flere og flere supermarkeder valgt at fokusere på at begrænse madspild. Ifølge undersøgelsen fra Ipsos Danmark er 63 procent af danskerne begyndt at købe flere madspildsvarer - altså varer, der er tæt på sidste salgsdag - i supermarkedet i løbet af det seneste år.

Læs også: Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

Især Coop har oplevet en øget interesse fra danskerne for at reducere madspild.

- For fem år siden fik vi rigtig mange henvendelser fra kunder, hvis de fandt varer, der var ved at overskride datomærkningen. I dag er det helt omvendt. Nu leder folk faktisk efter vores datovarer. Jeg er ikke i tvivl om, at interessen for at reducere madspild er kommet for at blive, fordi det er grundfæstet ved den yngste generation allerede nu, fortæller Jens Juul Nielsen.

Undersøgelsen viser også, at 34 procent af danskerne er begyndt at bruge madspildsappen Too Good To Go, som Coops butikker også er en del af.

- Det er vores egne penge, vi smider ud ad vinduet, når der er meget mad, der udløber. Derfor gør vi meget for ikke at købe mere hjem, end vi kan sælge. Men hvis vi alligevel har madvarer i overskud, sætter vi dem ofte ned til halv pris eller sælger dem billigt videre via To Good To Go, så nogle kan få glæde af varerne.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Irma fejrer 133-års fødselsdag - og åbner moderne supermarked på Østerport

RetailNews tester de store dagligvarebutikker online

Fiskefirma afsløret i omfattende fusk

Fisken er blandt andet blevet solgt i Aldi.

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Fødevarestyrelsen advarer mod ulovlig fiskehandler på Als

Der er solgt ulovlige fisk på kræmmermarkeder og campingpladser på Als, advarer Fødevarestyrelsen.

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

Nyhedsbrev

Medlemmer i digital kundeklub overstiger forventninger

Flere end 355.000 brugere har registreret sig hos Lidls medlems-app det første år.

Arla scorer kassen på Starbucks-aftale

Sommervejr får flere danskere til at købe ind på nettet

Med en klassisk varm og våd sommer vælger flere danskere at købe dagligvarer på nettet, hvilket betyder rekordhøj salgsvækst hos nemlig.com.

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

1

Fremtidens landsbykøbmand er borgerfinansieret

Borgerfinansierede købmænd er et nyttigt værktøj til at sikre landsbyernes dagligvarebutikker, lyder det fra flere kanter.

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Carlsberg øger salget efter stor fremgang i Kina og Vietnam

Ekspert: Butikker skal oppe sig for at konkurrere med restauranterne

Salget af færdigretter går op og op, men restauranterne er ved at vinde markedet for hurtig mad.

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Normal åbner butik på Christianshavn

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Antallet af sundere fødevarer er eksploderet de seneste ti år

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Coop optrapper online-krigen i København

Coop indfører den mest fleksible levering af dagligvarer til københavnerne.

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Lidl vil hænge hjertestartere op i hele Danmark

Lidl vil hænge mere end 40 hjerterstartere op på kædens butikker i hele landet.

Det danske marked er langt fra ostemættet

For femte år i træk udrulles Mejeriforeningens ostekulturkampagne Ost & ko.

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Minister vil se på lov om tobakskuponer på færgeruter

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Metalspåner fundet i First Price Partypølser

Danish Crown vil også lave planteburgere

Danske onlinebutikker sælger ulovlige e-cigaretter

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

Firma bag veganer-burger melder om eksplosiv salgsvækst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu...

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Send til en kollega

0.204