23948sdkhjf

For klimaets skyld: Hver tredje dansker spiser mindre kød

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Flere danskere tager en kødfri dag. Især unge har skåret ned på kødforbruget, viser ny undersøgelse

Mere end hver tredje dansker er inden for det seneste år begyndt at spise mindre kød, og hele 88 procent af danskerne fokuserer på at minimere deres madspild.

Læs også: Irma-kunder samles til samtale om klimaet

En ny undersøgelse foretaget af Ipsos Danmark viser, at vores adfærd ændrer sig i takt med, at klimaet er kommet højere på dagsordenen.

Det fortæller Avisen Danmark. 

Havredrik, hakket plantefars og vegetarburgere er bare nogle af de produkter, der er dukket op på hylderne i supermarkederne de seneste år. Danskernes vaner har ændret sig, og det har varerne i supermarkederne også.

En ny undersøgelse gennemført af analysevirksomheden Ipsos Danmark viser, at mere end hver tredje dansker i løbet af det seneste år er begyndt at spise mindre kød.

Læs også: FN belønner Max Burgers klimapositive indsats

Og kigger man på de 18-24-årige, er det mere end hver anden, der har skåret ned på kødforbruget til fordel for klimaet.

Selv om det ifølge Landbrug & Fødevarer stadig er 96 procent af danskerne, der spiser kød, kan landbrugsorganisationen ud fra sine forbrugeranalyser se en tendens til, at flere danskere vælger at tage en enkelt eller to kødfrie dage om ugen.

- Der er ingen tvivl om, at flere flirter med at minimere deres kødforbrug, men ingen ved, hvordan kødsalget præcist ser ud. Til dem, der gerne vil skære ned på deres kødforbrug, er vi i branchen selv ved at udvikle alternativer, lyder det fra Per Vesterbæk, der er afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer.

Fordi flere og flere danskere er blevet bevidste om, hvilket klimaaftryk specifikke fødevarer sætter, har også supermarkedskoncernen Coops butikker landet over kunnet mærke danskernes stigende interesse for at skifte kødet ud med plantebaserede alternativer.

Læs også: Meny iværksætter banebrydende klimaindsats

- Vi ser, at der er en meget klar trend i øjeblikket, hvor danskerne vil have mere grønt og mere plantebaseret mad. Derfor har vi udvidet og udvider løbende vores sortiment, så det passer til danskernes ønsker. Eftersom der er flere, der efterspørger disse varer, appellerer vi også til en meget større målgruppe nu, end vi har gjort tidligere, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Landbrug & Fødevarer holder løbende øje med, hvordan danskernes vaner ændrer sig, så produktionen kan følge med forbrugernes efterspørgsel. Afdelingsleder Per Vesterbæk gør dog opmærksom på, at Danmark stadig er et meget prisfølsomt marked, hvilket betyder, at prisen stadig har en indvirkning på vores indkøb.

Hos Netto, som er en del af supermarkedskoncernen Salling Group, har man valgt, at de plantebaserede varer skal være for hele landets befolkning. Derfor lancerede kæden i foråret en række produkter, som er plantebaserede basisvarer, under navnet Spir.

- Vi har oplevet en markant stigning i efterspørgslen på de plantebaserede alternativer. Derfor ønskede vi at lave et prisvenligt alternativ til danskerne, siger Anette Bøgh, der er konceptchef ved Netto, og fortsætter:

Læs også: Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

- Derfor valgte vi, at vi ville producere nogle basisvarer, som gjorde det nemt for danskerne at bytte de almindelige varer ud med de plantebaserede varer. Historisk set har måltiderne været centreret omkring kødet, og når man så skal erstatte kødet med noget andet, kan det være svært at finde alternativer. Men med produkterne fra Spir, kan danskerne erstatte for eksempel frikadellerne med falafler.

Og det er ikke kun hos Netto, at man har valgt at tænke i nye plantealternativer. Hos Irma, der er en del af Coop, er der for nylig blevet lanceret en plantebaseret burger, den såkaldte "The Beyond Burger" fra Beyond Meat, som er 100 procent plantebaseret og uden gluten og soja.

- Indtil videre har vi testet danskernes interesse for burgeren i Irma. Der er ingen tvivl om, at den har været utrolig populær, og derfor har vi også besluttet, at burgeren skal ud til resten af vores butikker, så det ikke udelukkende bliver et københavnerfænomen, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Foruden et øget fokus på danskernes ændrede adfærd inden for de plantebaserede produkter har flere og flere supermarkeder valgt at fokusere på at begrænse madspild. Ifølge undersøgelsen fra Ipsos Danmark er 63 procent af danskerne begyndt at købe flere madspildsvarer - altså varer, der er tæt på sidste salgsdag - i supermarkedet i løbet af det seneste år.

Læs også: Medie: Aarhus Universitet lod landbruget skrive på oksekødsrapport

Især Coop har oplevet en øget interesse fra danskerne for at reducere madspild.

- For fem år siden fik vi rigtig mange henvendelser fra kunder, hvis de fandt varer, der var ved at overskride datomærkningen. I dag er det helt omvendt. Nu leder folk faktisk efter vores datovarer. Jeg er ikke i tvivl om, at interessen for at reducere madspild er kommet for at blive, fordi det er grundfæstet ved den yngste generation allerede nu, fortæller Jens Juul Nielsen.

Undersøgelsen viser også, at 34 procent af danskerne er begyndt at bruge madspildsappen Too Good To Go, som Coops butikker også er en del af.

- Det er vores egne penge, vi smider ud ad vinduet, når der er meget mad, der udløber. Derfor gør vi meget for ikke at købe mere hjem, end vi kan sælge. Men hvis vi alligevel har madvarer i overskud, sætter vi dem ofte ned til halv pris eller sælger dem billigt videre via To Good To Go, så nogle kan få glæde af varerne.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Holstebro: To Matas-butikker bliver slået sammen

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Nyhedsbrev

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

1

Mand stjal nødder i Netto

Dagli'Brugsen lukker i Visby

Slidte kølere og frysere gjorde udslaget, og nu lukker butikken.

Endelig lykkes det: Rema 1000 åbner i Helsinge til marts

Mille Food fyrer ledelsen

3

Små kiosker vil dø, hvis ny tobakslov bliver gennemført

Nærbutikkernes Landsforening advarer: For nogle småbutikker udgør tobak op mod halvdelen af omsætningen.

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Andele i ny Esbjerg-Netto solgt på rekordtid

Lokal investor nåede at komme på i sidste øjeblik.

Næsten halvdelen af kunderne køber alt deres Nutella i Tyskland

Det handler ikke kun om prisen, lyder det fra analysefirma.

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

En kold fra Carlsberg-kassen - på papirflaske, tak

Byggeriet af ny Rema 1000 og butikscenter er i gang

Netto åbner butik i Sønderborg

Første eksportordre: Danske Liverpool-øl sendes til Færøerne

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Lagkagehuset rykker ind i gammel H&M

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Q8 gør det nemmere at give panten videre

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Røvere truer tankpasser til at udlevere penge og smøger

Deli Drengene-pølser tilbagekaldt efter fund af listeria

Udenrigsminister: USA's handelsangreb skader dansk handel

To mænd er anholdt efter forsøg på at røve tankstation

Irma vil hjælpe grønne iværksættere i gang

Økonomien strammer til i dagligvarebutik: Har brug for opbakning

Renoveret Netto klar i Holbæk

FN belønner Max Burgers klimapositive indsats

Pioner får fornem pris for at sætte tal på madspild

Vestager taber sag om skattesmæk til kaffekæde ved domstol

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Se videoen og kig indenfor i fremtidens butik

3 tips til miljørigtig emballage uden meromkostninger

Flemming har arbejdet 25 år med termografi

Send til en kollega

0.15