23948sdkhjf

Madpyramiden bliver til Klimapyramiden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Coop går i dag i gang med dansk detailhandels hidtil største klimakampagne. Den skal bringe klimaet i øjenhøjde med danskerne

Fra i dag får Coops ikoniske Madpyramide hovedrollen i Danmarks hidtil største klimakampagne fra en detailkæde.

Læs også: Coop lægger sine to største tilbudsaviser sammen til én

Med kampagnen vil Coop bringe klimakampen i øjenhøjde for danskerne ved at give gode råd om, hvordan man som forbruger kan spise mere klimavenligt, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Beregninger viser nemlig, at en gennemsnitsdansker kan spare ca. 25 procent af CO2-udledningen fra sin mad ved at følge kostrådene i Madpyramiden.

- For mange danskere kan klimakampen være vanskelig at forholde sig til på et personligt plan. For enten er diskussionen meget overordnet eller også handler den om små symbolske ting. Men i vores daglige madforbrug kan vi faktisk selv gøre en kæmpe forskel for klimaet: Ved bl.a. at spise mere grønt, lidt mindre kød, og undgå madspild, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese,

Som led i kampagnen uddeler Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og fakta 500.000 gratis plakater med den opdaterede Madpyramide til pynt og til inspiration.

Læs også: Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

Under overskriften "Grønt i front" vil Coop inspirere danskerne til at tænke grøntsager før kødet, f.eks. med opskriftskort med spørgsmål som: "Hvad skal du ha' til din rødbede i dag?"

Coops butikker vil også præsentere alle kunder for en række konkrete klimaråd.

At danskerne allerede er blevet meget mere klimabevidste, viser tal fra Coop Analyse.

I en ny undersøgelse svarer 61 pct. af danskerne, at et de er "bekymrede" eller "meget bekymrede" for, hvordan klimaet påvirker os. I 2010 var det tilsvarende tal 47 pct.

Madpyramiden blev oprindeligt lanceret af FDB (Coop) i 1976 for at vise danskerne, hvordan man spiser sundere og varieret ved at spise mest af varerne fra bunden, mindre fra midten og mindst fra toppen.

Kampagnen er en del af Coops samlede klimastrategi, der bl.a. også omfatter reduktion af madspild, energiforbrug i butikkerne, udfasning af klimaskadelige kølemidler, en omfattende emballage-strategi, der bl.a. skal reducere plastikforbruget og strategisk samarbejde med klima-tænketanken Concito.

Mere om: Concito | Coop | klima | madpyramiden
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Rema 1000 stopper brødsalg i 55 butikker

Konkursramt pølseproduktion tæt på at køre igen

Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

Onlinehandel kan løses på andre måder end med store centrallagre og varevogne, der leverer ud til kunderne.

Danske Spil vil have tabsgrænse på spil hos alle udbydere

Det skal være muligt at fastsætte tabsgrænse for spil, mener Danske Spil, der opfordrer andre til at være med.

Supermarkedskæde topper igen listen over de bedst omtalte varemærker

Flyselskabet Ryanair, som i mange år har været udskældt, er årets højdespringer.

Kødekspert havde veganerplan i skuffen i årevis

Nyhedsbrev

Dan Duck vil sende millionregning til Fødevarestyrelsen

Millionerstatning på vej til Lego: Vinder ny kopisag i Kina

Coop lægger sine to største tilbudsaviser sammen til én

Salg af lattergas til personer under 18 år bliver forbudt

Der indføres aldersbegrænsning for salg af lattergaspatroner samt begrænsninger for salgssteder.

Medie: Flertal forbyder salg af lattergas til unge under 18 år

Føtex slanker sin tilbudsavis

Pizzaproduktion: Oles Gård kæmper med frysepizzaers dårlige ry

Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

- Tro mig: Der er salg i det her, siger ekspert.

Salget af vegetarisk måltidskasse tredoblet hos Nemlig.com

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Købmænd vil have alderstjek på dankort

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Alkoholfri øl brager frem

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Svensk virksomhed søger knappe producent.

Klimakampen er rykket ind

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

Send til en kollega

0.173