23948sdkhjf

Madpyramiden bliver til Klimapyramiden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Coop går i dag i gang med dansk detailhandels hidtil største klimakampagne. Den skal bringe klimaet i øjenhøjde med danskerne

Fra i dag får Coops ikoniske Madpyramide hovedrollen i Danmarks hidtil største klimakampagne fra en detailkæde.

Læs også: Falske vinterfest-billeder i omløb på sociale medier

Med kampagnen vil Coop bringe klimakampen i øjenhøjde for danskerne ved at give gode råd om, hvordan man som forbruger kan spise mere klimavenligt, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Beregninger viser nemlig, at en gennemsnitsdansker kan spare ca. 25 procent af CO2-udledningen fra sin mad ved at følge kostrådene i Madpyramiden.

- For mange danskere kan klimakampen være vanskelig at forholde sig til på et personligt plan. For enten er diskussionen meget overordnet eller også handler den om små symbolske ting. Men i vores daglige madforbrug kan vi faktisk selv gøre en kæmpe forskel for klimaet: Ved bl.a. at spise mere grønt, lidt mindre kød, og undgå madspild, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese,

Som led i kampagnen uddeler Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og fakta 500.000 gratis plakater med den opdaterede Madpyramide til pynt og til inspiration.

Læs også: Otte ud af ti vil ikke undvære kød på tallerkenen

Under overskriften "Grønt i front" vil Coop inspirere danskerne til at tænke grøntsager før kødet, f.eks. med opskriftskort med spørgsmål som: "Hvad skal du ha' til din rødbede i dag?"

Coops butikker vil også præsentere alle kunder for en række konkrete klimaråd.

At danskerne allerede er blevet meget mere klimabevidste, viser tal fra Coop Analyse.

I en ny undersøgelse svarer 61 pct. af danskerne, at et de er "bekymrede" eller "meget bekymrede" for, hvordan klimaet påvirker os. I 2010 var det tilsvarende tal 47 pct.

Madpyramiden blev oprindeligt lanceret af FDB (Coop) i 1976 for at vise danskerne, hvordan man spiser sundere og varieret ved at spise mest af varerne fra bunden, mindre fra midten og mindst fra toppen.

Kampagnen er en del af Coops samlede klimastrategi, der bl.a. også omfatter reduktion af madspild, energiforbrug i butikkerne, udfasning af klimaskadelige kølemidler, en omfattende emballage-strategi, der bl.a. skal reducere plastikforbruget og strategisk samarbejde med klima-tænketanken Concito.

Mere om: Concito | Coop | klima | madpyramiden
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Varehuschef fyret efter sur smiley i Føtex

Gæstemangel: Gorm's Pizza skrumper

Svensk restaurant-koncept vil ud i hele Danmark

Falske vinterfest-billeder i omløb på sociale medier

Fakta og Netto er de seneste dage blevet bestormet af vrede kunder på grund af to manipulerede billeder.

Ny butik på Frederiksberg vil indrette som i 1800-tallet

Otte ud af ti vil ikke undvære kød på tallerkenen

Nyhedsbrev

1

Nu får Aldi Danmark igen 300 millioner fra Tyskland

Ny succesrig dagligvaretjeneste lancerer i Danmark med Ikea i ryggen

1

Too Good To Go vil helt ud til producenterne

Veganer sagsøger Burger King for at kødgrille plantebøf

Burger King varedeklarerer ifølge sagsøgeren ikke, at kødfrie bøffer bliver stegt sammen med normale bøffer.

Naturli' hædret med dyrevelfærdspris

78-årig kvinde blev indespærret i indkøbscenter

Laksestykker kaldt retur

FDB Møbler åbner butik midt i København

Carlsberg-ansatte ramt af Coca-Cola-ændringer

3F om sexchikane på restauranter: Der er brug for ny kultur

1

Minister afviser dansk enegang med varer fra besatte områder

Røverpar truer med våben og løber væk med kontanter

To gerningsmænd har søndag aften begået røveri mod Brugsen i Vipperød ved Holbæk.

Mand mistænkes for stribe af røverier i Nordjylland

Søndag er en mand blevet fængslet i fire uger - sigtet for et røveri begået mod en købmandsforretning.

Coop i eksklusivt samarbejde med TV2 om ny julekalender

Måltidsfirma får flere millioner fra modemilliardær

Netto lukker i Hillerød på grund af dårlig økonomi

1

Rema 1000 vinder vegansk pristjek

Der kommer flere og flere plantebaserede varer i de danske supermarkeder, men udbud og pris varierer meget fra butik til butik.

Coop tilbagekalder skinkestrimler

1

Pantfrie dåser ender i naturen: Minister vil finde løsning

Politiet finder kæmpe lager med to ton fyrværkeri

Burger King lancerer kødfri succes i Danmark

Nu vil Salling Group endelig rive center ned i Esbjerg

Danskere sælger livsværk til amerikansk emballagegigant

Søstrene Grene vinder regional pris

Homemate-måltider suser afsted med nemlig.com

Købmand opfordrer kunderne til at smide bukserne

Danish Crown indgår kæmpeaftale i Kina

Krydderileverandør skifter navn

Røver truer med kniv og slipper væk med kassebeholdning

Kinesisk hang til danske øl giver vokseværk hos Carlsberg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Series 14-25 FRT1.

Laver du magiske sko, så leder en polsk skobutik efter dig!?

Datakrav til transportørerne

Oplad din mobil direkte i bordlampen

7 kompetencer man skal kigge efter hos en cloud infrastruktu

Skal du med til MBM Tourism Prague 2020 i Tjekkiet?

Super mulighed for at blive SELVSTÆNDIG som franchisetager

Gør op med produktionsindustriens barrierer for at etablere

Tysk SME virksomhed søger bæredygtig partner.

IT hosting udfordringer man skal overveje, når man opgradere

Isomasters servicedøre på lager til omgående levering

Hollandsk virksomhed søger produkter til udendørs sport.

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Nyt sortiment af projektører og belysning til vægge og facad

Temadag om digital monitorering af store infrastrukturer

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Klassisk arbejdslampe i et helt nyt lys

Generationsskifte i EL:CON Bygningsautomatik

Flexleasing eller splitleasing eller?

Send til en kollega

0.193