23948sdkhjf

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Går man en tur gennem København i denne uge, undgår man ikke at få øje på regnbueflaget i butiksvinduer, vajende fra officielle bygninger eller hængt op i vindueskarmen i private hjem.

Læs også: 7-Eleven uddeler priser til årets bedste leverandører

Den officielle Pride-uge er over hovedstaden, og en hvilken som helst forretning eller butikskæde, der vil være noget ved mangfoldigheden, hejser – i både overført og i bogstavelig forstand – det regnbuefarvede flag.

Flaget har siden 1978 symboliseret kampen for blandt andre homoseksuelles ligestilling og rettigheder og bliver hyppigt benyttet under Pride-ugen, der kulminerer med et stort optog gennem byen lørdag eftermiddag.

Ask Ulrich Petersen er forperson for interesseorganisationen LGBT Danmark, der kæmper for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners rettigheder. Han mener, der er grund til at være skeptisk over for virksomheder, som markerer sig i Pride-ugen, men som ikke også samtidig ser på, hvordan forholdene er for LGBT-personer internt i virksomheden. 

- Pride-ugen er en positiv ting og en politisk kamp, men hvis virksomhederne tror, at kampen stopper, når den sidste vogn er kørt forbi, og journalisterne har peget mikrofonen i en anden retning, så klinger indsatsen noget hult, siger han til Kristeligt Dagblad.

Læs også: Ny salgsdirektør i Irma

Ask Ulrich Petersen mener, at det for nogle virksomheder kan virke attraktivt at hoppe ombord på en vogn i Pride-optoget, fordi det siger noget positivt om virksomheden. 

Kioskkæden 7-Eleven er en af hovedsponsorerne ved Copenhagen Pride. Det er de ifølge kampagneleder Tanya Sonne Brix fra Reitan Convenience Denmark, selskabet bag 7-Eleven, fordi virksomheden ”støtter op om visionen om at skabe en verden, hvor der er plads til alle” og for at give noget tilbage til Priden, når kioskerne i løbet af ugen bliver hyppigt besøgt af festivalens deltagere.

- Der kommer naturligt flere kunder i butikkerne, når der er Pride. Det er jo en stor mangfoldighedsfest, som tiltrækker mange mennesker, og da vi har mange butikker lige i hjertet af København, synes vi også, det er vigtigt, at vi ikke bare lukrerer på, at de mange kunder kommer ind, men at vi også gør vores til, at Copenhagen Pride får et økonomisk udbytte gennem vores sponsorat, som de kan bruge til at sætte fokus på LGBT+-området, siger Tanya Sonne Brix.

Mere om: 7-Eleven | LGBT+ | pinkwashing | Pride
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Danske dagligvarebutikker er mere pessimistiske over for julesalget

Øko-direktør: Her er min fremtidsdrøm

Helle Borup Friberg svarer blandt andet på, om økologiske varer er dyre nok.

Cepos: Prishop på cigaretter vil øge uligheden en del

Cheføkonom mener på baggrund af folketingssvar, at øget tobaksafgift vil give lommesmerter i nogle husstande.

Pasta tilbagekaldes efter fund af insekter

Fakta donerer mere end en million til hjertesagen

Her åbner landets største Netto

Nyhedsbrev

Nemlig.com fortsætter vokseværk med underskud

Onlinebutikken med dagligvarer Nemlig.com prioriterer vækst over profit i den nærmeste fremtid.

Afgift på bæreposer og engangsservice tredobles i finanslov

Fremover kan det være en god idé at huske sin egen pose, når man er ude at handle, da prisen ventes at stige.

Kyllingekød trækkes tilbage - solgt over hele landet

Voksende burgerkæde med nyt minus

108 butikker i Q8 har meldt sig ind hos De Samvirkende Købmænd

Prinsesse Marie modtog 3,41 mio. kroner af Salling Fondene til nye madspildsbutikker

Coop vil slette CO2-spor med mindre plast og nye træer

Plastindustrien: Stærkt unødvendigt at tredoble bæreposeafgiften

Firmabiler, kasinoer og cigaretter: Finanslov øger afgifter

Rette spor: Emmerys tabte færre millioner

Rød blok er enige om at øge prisen på cigaretter til 60 kroner

Der er flertal i Folketinget for at øge prisen på cigaretter, hvilket var et rygende varmt emne i valgkampen.

Thisted Bryghus klar til at åbne sit nye bryggeri

Butikskæder oplever stort nej tak til plastikposer

Stor dagligvarekæde dropper den trykte tilbudsavis

Fra årsskiftet dropper Dagli'Brugsen de trykte tilbudsaviser. Coops topchef opfordrer andre til at følge trop.

Kunder i vildrede over forsinkede juletræer i potte

Flere tusinde har bestilt juletræer i potte i år, og firmaet bag får stor kritik for ikke at levere til tiden.

Coop.dk vil erobre online-markedet i Aarhus

- Vi har ikke opnået det salg i Aarhus, som vi har ønsket. Derfor investerer vi nu i et markant løft af vores service, siger kommerciel direktør for Coop.

Black friday: Hvert fjerde tilbud er falsk

Der snydes især med kogeplader og grilltilbehør. Se Pricerunners statistikker for black friday indtil videre.

Nu kan kiosker og værtshuse tvinges til digitale kasseapparater

EU hiver Danmark i retten i sag om hvid ost med forbudt navn

Lego køber fansite for voksne

Fåremælk og sort Castello-ost er i farezonen

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Minister: Nu må landmænd slagte deres dyr på gården

Takeaway: Wolt har fart på

Fødevarestyrelsen lukker ulovlig slagter på Rømø

Boom i økologisk sodavand: Især unge prioriterer økologien

Otte ud af ti vil ikke undvære kød på tallerkenen

Naturli' hædret med dyrevelfærdspris

78-årig kvinde blev indespærret i indkøbscenter

Carlsberg-ansatte ramt af Coca-Cola-ændringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Læder produktionsvirksomhed søger distrubutør i Norden!

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få din hurtigport klar igen med lamelreparationssæt

Opskriften på succes: Optimalt bæger til Optimel salat

Undgå uheld på læsserampe med automatisk fastholdelsessystem

Og vinderen er...

Kollaborative robotter og Deep Learning viser potentiale

Forhandler søger salgsagent i Norden!

HCS tilbyder investering i miljø- og transportbranchen

Polsk virksomhed tilbyder partner aftale til det maritime.

6 techdrevne måder din fysiske butik kan erobre Black Friday

Selvstendig med revolutionerende kosmetik/hudplejekoncept?

GET READY FOR JAPAN - to ugers træningsprogram i Japan

Nørd eller nysgerrig? Deltag i et af vores IHC-webinarer

Kom godt igang med din næste messestand

NY BROCHURE - effektiv palletering

Skal din hverdag som restaurant ejer være nemmere?

Højteknologisk produktionsløsning forude!

Karrieresparring med en Headhunter kan være guld værd

Danish IP Fair 2020 i københavn

Når du rigtigt skal hygge…

Spangsberg Chokolade: Det søde logistikliv

CTcoin kontantløsning i Fiskebilen, Hirtshals

Har du erfaring med "micro-irrigation system"?

Send til en kollega

0.241