23948sdkhjf

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Går man en tur gennem København i denne uge, undgår man ikke at få øje på regnbueflaget i butiksvinduer, vajende fra officielle bygninger eller hængt op i vindueskarmen i private hjem.

Læs også: 7-Eleven Danmark kåret som verdens bedste convenience-koncept

Den officielle Pride-uge er over hovedstaden, og en hvilken som helst forretning eller butikskæde, der vil være noget ved mangfoldigheden, hejser – i både overført og i bogstavelig forstand – det regnbuefarvede flag.

Flaget har siden 1978 symboliseret kampen for blandt andre homoseksuelles ligestilling og rettigheder og bliver hyppigt benyttet under Pride-ugen, der kulminerer med et stort optog gennem byen lørdag eftermiddag.

Ask Ulrich Petersen er forperson for interesseorganisationen LGBT Danmark, der kæmper for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners rettigheder. Han mener, der er grund til at være skeptisk over for virksomheder, som markerer sig i Pride-ugen, men som ikke også samtidig ser på, hvordan forholdene er for LGBT-personer internt i virksomheden. 

- Pride-ugen er en positiv ting og en politisk kamp, men hvis virksomhederne tror, at kampen stopper, når den sidste vogn er kørt forbi, og journalisterne har peget mikrofonen i en anden retning, så klinger indsatsen noget hult, siger han til Kristeligt Dagblad.

Læs også: Cigaretter i lysende bokse koster 7-Eleven og Prince 400.000

Ask Ulrich Petersen mener, at det for nogle virksomheder kan virke attraktivt at hoppe ombord på en vogn i Pride-optoget, fordi det siger noget positivt om virksomheden. 

Kioskkæden 7-Eleven er en af hovedsponsorerne ved Copenhagen Pride. Det er de ifølge kampagneleder Tanya Sonne Brix fra Reitan Convenience Denmark, selskabet bag 7-Eleven, fordi virksomheden ”støtter op om visionen om at skabe en verden, hvor der er plads til alle” og for at give noget tilbage til Priden, når kioskerne i løbet af ugen bliver hyppigt besøgt af festivalens deltagere.

- Der kommer naturligt flere kunder i butikkerne, når der er Pride. Det er jo en stor mangfoldighedsfest, som tiltrækker mange mennesker, og da vi har mange butikker lige i hjertet af København, synes vi også, det er vigtigt, at vi ikke bare lukrerer på, at de mange kunder kommer ind, men at vi også gør vores til, at Copenhagen Pride får et økonomisk udbytte gennem vores sponsorat, som de kan bruge til at sætte fokus på LGBT+-området, siger Tanya Sonne Brix.

Mere om: 7-Eleven | LGBT+ | pinkwashing | Pride
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

RetailNews tester de store dagligvarebutikker online

Medlemmer i digital kundeklub overstiger forventninger

Flere end 355.000 brugere har registreret sig hos Lidls medlems-app det første år.

Arla scorer kassen på Starbucks-aftale

Sommervejr får flere danskere til at købe ind på nettet

Med en klassisk varm og våd sommer vælger flere danskere at købe dagligvarer på nettet, hvilket betyder rekordhøj salgsvækst hos nemlig.com.

1

Fremtidens landsbykøbmand er borgerfinansieret

Borgerfinansierede købmænd er et nyttigt værktøj til at sikre landsbyernes dagligvarebutikker, lyder det fra flere kanter.

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Nyhedsbrev

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Ekspert: Butikker skal oppe sig for at konkurrere med restauranterne

Salget af færdigretter går op og op, men restauranterne er ved at vinde markedet for hurtig mad.

Carlsberg øger salget efter stor fremgang i Kina og Vietnam

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Normal åbner butik på Christianshavn

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Antallet af sundere fødevarer er eksploderet de seneste ti år

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Lidl vil hænge hjertestartere op i hele Danmark

Lidl vil hænge mere end 40 hjerterstartere op på kædens butikker i hele landet.

Det danske marked er langt fra ostemættet

For femte år i træk udrulles Mejeriforeningens ostekulturkampagne Ost & ko.

Coop optrapper online-krigen i København

Coop indfører den mest fleksible levering af dagligvarer til københavnerne.

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Tidligere Fakta-butik skal sælge outlet-varer fra Coops centrallager

Rema 1000 opfordrer fiskere til at fange ekstra makrel i forbindelse med kampagne

Laveste antal butikselever i mange år

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

1

Medie: Coop planlagde storstilet samarbejde med elektronikkæde. Nu er planerne droppet

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Minister vil se på lov om tobakskuponer på færgeruter

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Metalspåner fundet i First Price Partypølser

Danish Crown vil også lave planteburgere

Danske onlinebutikker sælger ulovlige e-cigaretter

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

Firma bag veganer-burger melder om eksplosiv salgsvækst

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu...

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Send til en kollega

0.165