23948sdkhjf

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Går man en tur gennem København i denne uge, undgår man ikke at få øje på regnbueflaget i butiksvinduer, vajende fra officielle bygninger eller hængt op i vindueskarmen i private hjem.

Den officielle Pride-uge er over hovedstaden, og en hvilken som helst forretning eller butikskæde, der vil være noget ved mangfoldigheden, hejser – i både overført og i bogstavelig forstand – det regnbuefarvede flag.

Flaget har siden 1978 symboliseret kampen for blandt andre homoseksuelles ligestilling og rettigheder og bliver hyppigt benyttet under Pride-ugen, der kulminerer med et stort optog gennem byen lørdag eftermiddag.

Ask Ulrich Petersen er forperson for interesseorganisationen LGBT Danmark, der kæmper for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners rettigheder. Han mener, der er grund til at være skeptisk over for virksomheder, som markerer sig i Pride-ugen, men som ikke også samtidig ser på, hvordan forholdene er for LGBT-personer internt i virksomheden. 

- Pride-ugen er en positiv ting og en politisk kamp, men hvis virksomhederne tror, at kampen stopper, når den sidste vogn er kørt forbi, og journalisterne har peget mikrofonen i en anden retning, så klinger indsatsen noget hult, siger han til Kristeligt Dagblad.

Ask Ulrich Petersen mener, at det for nogle virksomheder kan virke attraktivt at hoppe ombord på en vogn i Pride-optoget, fordi det siger noget positivt om virksomheden. 

Kioskkæden 7-Eleven er en af hovedsponsorerne ved Copenhagen Pride. Det er de ifølge kampagneleder Tanya Sonne Brix fra Reitan Convenience Denmark, selskabet bag 7-Eleven, fordi virksomheden ”støtter op om visionen om at skabe en verden, hvor der er plads til alle” og for at give noget tilbage til Priden, når kioskerne i løbet af ugen bliver hyppigt besøgt af festivalens deltagere.

- Der kommer naturligt flere kunder i butikkerne, når der er Pride. Det er jo en stor mangfoldighedsfest, som tiltrækker mange mennesker, og da vi har mange butikker lige i hjertet af København, synes vi også, det er vigtigt, at vi ikke bare lukrerer på, at de mange kunder kommer ind, men at vi også gør vores til, at Copenhagen Pride får et økonomisk udbytte gennem vores sponsorat, som de kan bruge til at sætte fokus på LGBT+-området, siger Tanya Sonne Brix.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173