23948sdkhjf

Carlsberg øger salget efter stor fremgang i Kina og Vietnam

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Carlsberg sælger for flere penge i Asien, mens salget ikke rykker i Vesteuropa.

Årets første seks måneder har budt på fremgang for Carlsberg, der særligt er vokset i Asien.

Læs også: Tabt retssag tærer på resultatet hos Flügger

Det danske bryggeri, der er det tredjestørste i verden, solgte for 33 milliarder kroner i årets første halvdel. Det er to milliarder kroner højere end samme periode året før. 

Det viser Carlsbergs regnskab, der er offentliggjort torsdag morgen. 

Samlet er salget steget 24 procent i Asien, mens overskuddet er vokset med 35 procent. Bryggeriet fremhæver en god udvikling i lande som Kina, Vietnam og Laos.

Desuden går salget af de lidt dyrere øl frem. Det er et centralt element i Carlsbergs strategi, hvor det vil have forbrugerne til at købe øl i de dyrere kategorier - såsom specialøl - da der er bedre indtjening at hente. 

Læs også: Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

I Kina nævner Carlsberg en god udvikling for de lokale mærker Wusu og Dali. Til gengæld er salget af Carlsberg-øl dæmpet af mindre salg i nattelivet.

Ifølge aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand understreger regnskabet, at Carlsberg endelig har fået godt fat i Asien. 

- Det har tidligere været et lidt problemfyldt marked, men nu ser det ud til, at man rigtig får skubbet tingene i den rigtige retning og får sine mærker ud i de her markeder og samtidig har haft styr på omkostningerne, siger Michael Friis Jørgensen. 

- Men Carlsberg er ikke enestående i Asien, for flere af de andre konkurrenter har også vist gode tendenser, siger han.

Læs også: H&M reducerer planer om flere butikker

Mens det asiatiske marked er gået frem, har væksten stået stille på hjemmebanen i Vesteuropa, men det skal ses i lyset af, at samme periode sidste år var ekstraordinært god. 

Sommeren 2018 bød på en historisk varm sommer og VM i fodbold, hvilket normalt trækker salget i vejret. 

Selv om salget ikke gik frem i Vesteuropa, har Carlsberg forbedret sin indtjening i regionen. Det hænger sammen med et stigende salg af øl i de dyre kategorier og faldende omkostninger. 

Derimod er både salg og indtjening gået en anelse tilbage i Østeuropa, der er Carlsbergs mindste region.

Læs også: Zalando får kun lidt ud af voldsom salgsvækst

Samlet set har det stigende salg for hele bryggeriet - inklusive mersalg af de dyrere øl - medvirket til, at Carlsbergs overskud er øget med 659 millioner kroner til 3,54 milliarder kroner i første halvår. 

Carlsberg havde allerede i sidste uge løftet sløret for, at salget var gået bedre end ventet i første halvdel af året, da bryggeriet opjusterede forventningerne til overskuddet i 2019. 

/ritzau/

Mere om: Asien | Carlsberg | regnskab
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kvickly på vej mod historisk overskud

Løvbjerg i Odder har fået makeover

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Ombygget Kvickly har succes med det nemme: Løfter salget med 50 pct

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Flere og flere bestiller dagligvarer og henter selv

Nyhedsbrev

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding åbner torsdag egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i.

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Ny magtfordeling: Unge løsarbejdere bestemmer mere i butikkerne

Det store udvalg af job gør, at unge deltidsansatte ikke er blege for at sige nej til vagter. Det stiller høje krav til butikscheferne.

RetailNews tester: Stor forskel i forventningerne til onlinesupermarkeder

En test af brugeroplevelsen på de fem største onlinesupermarkeder giver et meget lige resultat - men det dækker over store forskelle under overfladen, lyder konklusionen fra analysefirma.

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Fiskemand erkender kun papirsjusk

1

Louise Gade ny HR-direktør i Salling Group

Det er en særdeles erfaren leder, der senere på året bliver budt velkommen af 48.000 kolleger.

Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage

Mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges.

Coop udvider onlineforretningen

Ikea er blandt verdens mest populære brands

Techgiganter dominerer den globale liste. I Danmark vinder Rema 1000 igen imagekapløbet blandt supermarkederne.

Spar åbner flagskibsbutik i Sydhavnen

Miljøstyrelsen finder igen legetøjsslim med skadelig kemi

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Irma fejrer 133-års fødselsdag - og åbner moderne supermarked på Østerport

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Fødevarestyrelsen advarer mod ulovlig fiskehandler på Als

Der er solgt ulovlige fisk på kræmmermarkeder og campingpladser på Als, advarer Fødevarestyrelsen.

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Minister vil se på lov om tobakskuponer på færgeruter

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PALOMAT® Forhandler 2019!

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Send til en kollega

0.168