23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Carlsberg øger salget efter stor fremgang i Kina og Vietnam

Carlsberg sælger for flere penge i Asien, mens salget ikke rykker i Vesteuropa.

Årets første seks måneder har budt på fremgang for Carlsberg, der særligt er vokset i Asien.

Det danske bryggeri, der er det tredjestørste i verden, solgte for 33 milliarder kroner i årets første halvdel. Det er to milliarder kroner højere end samme periode året før. 

Det viser Carlsbergs regnskab, der er offentliggjort torsdag morgen. 

Samlet er salget steget 24 procent i Asien, mens overskuddet er vokset med 35 procent. Bryggeriet fremhæver en god udvikling i lande som Kina, Vietnam og Laos.

Desuden går salget af de lidt dyrere øl frem. Det er et centralt element i Carlsbergs strategi, hvor det vil have forbrugerne til at købe øl i de dyrere kategorier - såsom specialøl - da der er bedre indtjening at hente. 

I Kina nævner Carlsberg en god udvikling for de lokale mærker Wusu og Dali. Til gengæld er salget af Carlsberg-øl dæmpet af mindre salg i nattelivet.

Ifølge aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand understreger regnskabet, at Carlsberg endelig har fået godt fat i Asien. 

- Det har tidligere været et lidt problemfyldt marked, men nu ser det ud til, at man rigtig får skubbet tingene i den rigtige retning og får sine mærker ud i de her markeder og samtidig har haft styr på omkostningerne, siger Michael Friis Jørgensen. 

- Men Carlsberg er ikke enestående i Asien, for flere af de andre konkurrenter har også vist gode tendenser, siger han.

Mens det asiatiske marked er gået frem, har væksten stået stille på hjemmebanen i Vesteuropa, men det skal ses i lyset af, at samme periode sidste år var ekstraordinært god. 

Sommeren 2018 bød på en historisk varm sommer og VM i fodbold, hvilket normalt trækker salget i vejret. 

Selv om salget ikke gik frem i Vesteuropa, har Carlsberg forbedret sin indtjening i regionen. Det hænger sammen med et stigende salg af øl i de dyre kategorier og faldende omkostninger. 

Derimod er både salg og indtjening gået en anelse tilbage i Østeuropa, der er Carlsbergs mindste region.

Samlet set har det stigende salg for hele bryggeriet - inklusive mersalg af de dyrere øl - medvirket til, at Carlsbergs overskud er øget med 659 millioner kroner til 3,54 milliarder kroner i første halvår. 

Carlsberg havde allerede i sidste uge løftet sløret for, at salget var gået bedre end ventet i første halvdel af året, da bryggeriet opjusterede forventningerne til overskuddet i 2019. 

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14