Ikea er blandt verdens mest populære brands
Tech-giganter er bedst til at sætte indtryk hos forbrugerne. I hvert fald hvis man skal tro den seneste Yougov Brandindex, hvor analysevirksomheden har målt den overordnede sundhedstilstand af et varemærke.
Om undersøgelsen: Undersøgelsen er baseret på mere end seks millioner interviews i løbet af 12 måneder frem til udgangen af juni 2019. Vurderingen er brandet er sket ud fra de adspurgtes opfattelse de seks parametre: kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed. |
En stor del af verdens befolkning rangerer teknologivirksomheder højest – faktisk bliver otte ud af pladserne i top-10 indtaget af tech-virksomheder. Google indtager igen førstepladsen foran What'sApp, YouTube, Samsung og Facebook
Den globale liste
- Youtube
- Samsung
- Amazon
- Ikea
- Nike
- Paypal
- Netflix
De eneste ikke-teknologivirksomheder, som er kommet igennem nåleøjet i år og ind på top-10, er Nike, som har skabt global opmærksomhed med sine reklamekampagner gennem 2018, og Ikea som har fastholdt sit stærke image globalt.
B&O ny på den danske liste
I Danmark er listen knap så teknologi-fikseret. Her indtager Lego, Rema 1000 og MobilePay indtager igen toppen af YouGovs image-ranking med Lego på førstepladsen med en image-score på 43,5.
Der er i det hele taget mange kendinge på den danske liste, herunder Lurpak, DR, Anthon Berg og Samsung. Sidstnævnte er i øvrigt det eneste varemærke på listen, som ikke har sit ophav i Norden.
Bang & Olufsen er ny på top 10 med en image-score på 31,7. Bang & Olufsen var også med på top 10 over varemærker, der har fået mest positiv omtale herhjemme i 2018.
Den danske liste
- Lego
- Rema 1000
- Mobile Pay
- Lurpak
- DR
- Anthon Berg
- Arla
- Sygeforsikringen Danmark
- Samsung
- Bang & Olufsen