23948sdkhjf

Nordisk detail-rapport: Udsalg truer danske butikker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Januarudsalg, sommerudsalg, mid-season sale, Black Friday, Cyber Monday og mange flere.

Læs også: Ny rapport: Coronakrisen rykker butikslukninger 10 år tættere på

Danske forbrugere har ofte mulighed for at gøre et godt køb.

Endda så gode, at ni ud af ti nordiske retailere siger, at de har færre besøgende i deres fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Det viser en nordisk rapport udviklet af analyseinstituttet WBR på vegne af Valitor, der leverer betalingsløsninger til en række danske og internationale virksomheder.

- Der er bred enighed blandt retailere om, at udsalgsperioder som fx Black Friday betyder, at færre forbrugere bruger den fysiske butik, når der ikke er udsalg. Det giver dage med meget lav aktivitet. Samtidig peger det på en tendens, og retailere skal derforoverveje, hvilken rolle deres fysiske butik spiller i deres fremtidige strategi, siger Bettina Thorkelin, der er regional director nordic i Valitor, i en pressemeddelelse. 

Læs også: Elektronikkæders salg er eksploderet

Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Skal ikke konkurrere på pris
Ifølge undersøgelsen svarer tre ud af fire retailere, at de ikke kan konkurrere med onlinepriser.

Derfor bør retailere undersøge, hvordan den fysiske butik kan tilføre noget ekstra, som onlinebutikkerne ikke kan.

- Hver femte retailer mener, at de fysiske butikkers fordel er mulighed for at benytte nye teknologier som fx virtual reality og augmented reality. Næsten lige så mange nævnte muligheden for at tilbyde oplevelser, hvor kunderne kan se og opleve et produkt vha.flere forskellige sanser, siger Bettina Thorkelin.

I undersøgelsen svarer 20 pct. af retailerne, at de fysiske butikkers største skjulte styrke er teknologiunderstøttet salg i form af bl.a. virtual reality og augmented reality, mens 18 pct. fremhæver muligheden for at tilbyde en multisensorisk oplevelse.

Bedre service efter køb
Generelt viser undersøgelsen, at kunderne oplever at få den bedste service efter et salg i fysiske butikker.

- Retailerne er enige om, at den gode efter-købs-oplevelse er én af de fysiske butikkers forcer. Det understreges ved, at tre ud af fire mener, at kundeservicen efter salg i deres fysiske butikker er af høj kvalitet. Til sammenligning gælder det kun hver anden onlinebutik, forklarer Bettina Thorkelin.

Rapporten hedder ”The High Street is Dead – Long Live the High Street”, og er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Fordelingen af respondenter er: Sverige (52 pct.), Danmark (28 pct.), Finland (12 pct.), Norge (7 pct.) og Island (2 pct.).

Mere om: tendenser | udsalg | Valitor
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Flere forretninger oplever et større salg denne sommer

Byggemarkeder oplevede boom, og det fortsætter over sommeren

Butikker oplever, at danskerne dropper håndspritten

Flere butikker melder allerede udsolgt af mundbind

Stigende priser: Flere vælger at handle tobak syd for grænsen

Massiv efterspørgsel: Flere mundbind er på vej mod Danmark

Nyhedsbrev

13.202 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Coronakrisen får danske virksomheder til at satse på salg til udlandet

Huawei overhaler Samsung som mest sælgende mobilproducent

1

Salget af cigaretter er faldet efter prisstigninger

Nyt fra branchens bestyrelser

Rugbrød tilbagekaldt efter fund af mug

Hanegal køber op på færdigret-markedet

Amazon når højeste indtjening nogensinde i corona-kvartal

Den amerikanske e-handelsgigant har haft godt gang i onlinebutikken under coronakrisen i andet kvartal.

Mand fængslet for at stikke butiksansat med kniv

Anders Holch Povlsen tilbage på listen over verdens rigeste

Nyt koncept: Fastfoodkæde vil give halv pris til abonnenter

Samsungs overskud stiger under pandemien

Coop hjalp små 120 små fødevarevirksomheder med ny salgskanal under corona

Nu vil Coop gøre muligheden for direkte salg permanent.

Ældre mand kørt over af lastbil ved byggemarked

Café-ejer får bøde for at servere trods corona-forbud

Butikstyv stikker ansat i supermarked ned

Lukkede butikker har kostet Puma millioner under corona

Sådan skræmmer dårlige sælgere kunderne væk

Nu går rygterne igen: Amazon kommer til Norden til efteråret

Coop og Lidl tilbagekalder pizzakit efter fund af metalstykker

Lukkede restauranter koster McDonald's milliarder

Milliardær er gået konkurs med energidrik

Headhunter: B&O får svært at finde en afløser for Nipper

Filmudsættelser medfører trecifret millionunderskud til legetøjsproducent

MEDIE: Matas klar til usikkert efterår

Intrnational ur-koncern fyrer efter corona

Danmarks sødeste kassedame er blevet fyret

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Nu virker Nets-betalinger igen efter netværksfejl

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Volvo tilbagekalder mere end 14.000 biler i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tænker du at du godt kan bruge indspark til din næste messe?

Du og dine kolleger fortjener det bedste!

GMV producerer løftegrej der skåner medarbejdere

Nyhed: Forprintede hygiejneetiketter og retningspile

Unge boligejere lever ikke op til egne klimaidealer

Når vi hjælper hinanden, så bliver alt bare meget bedre.

Globalt ansvar for Columbus’ største BI-kunde

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Send til en kollega

0.141