23948sdkhjf

Nordisk detail-rapport: Udsalg truer danske butikker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Januarudsalg, sommerudsalg, mid-season sale, Black Friday, Cyber Monday og mange flere.

Læs også: Kvinder dikterer mænds tøjstil: Hver tredje kunde i herretøjsbutik er kvinde

Danske forbrugere har ofte mulighed for at gøre et godt køb.

Endda så gode, at ni ud af ti nordiske retailere siger, at de har færre besøgende i deres fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Det viser en nordisk rapport udviklet af analyseinstituttet WBR på vegne af Valitor, der leverer betalingsløsninger til en række danske og internationale virksomheder.

- Der er bred enighed blandt retailere om, at udsalgsperioder som fx Black Friday betyder, at færre forbrugere bruger den fysiske butik, når der ikke er udsalg. Det giver dage med meget lav aktivitet. Samtidig peger det på en tendens, og retailere skal derforoverveje, hvilken rolle deres fysiske butik spiller i deres fremtidige strategi, siger Bettina Thorkelin, der er regional director nordic i Valitor, i en pressemeddelelse. 

Læs også: Stor metroeffekt for butikker tæt på stationer

Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Skal ikke konkurrere på pris
Ifølge undersøgelsen svarer tre ud af fire retailere, at de ikke kan konkurrere med onlinepriser.

Derfor bør retailere undersøge, hvordan den fysiske butik kan tilføre noget ekstra, som onlinebutikkerne ikke kan.

- Hver femte retailer mener, at de fysiske butikkers fordel er mulighed for at benytte nye teknologier som fx virtual reality og augmented reality. Næsten lige så mange nævnte muligheden for at tilbyde oplevelser, hvor kunderne kan se og opleve et produkt vha.flere forskellige sanser, siger Bettina Thorkelin.

I undersøgelsen svarer 20 pct. af retailerne, at de fysiske butikkers største skjulte styrke er teknologiunderstøttet salg i form af bl.a. virtual reality og augmented reality, mens 18 pct. fremhæver muligheden for at tilbyde en multisensorisk oplevelse.

Bedre service efter køb
Generelt viser undersøgelsen, at kunderne oplever at få den bedste service efter et salg i fysiske butikker.

- Retailerne er enige om, at den gode efter-købs-oplevelse er én af de fysiske butikkers forcer. Det understreges ved, at tre ud af fire mener, at kundeservicen efter salg i deres fysiske butikker er af høj kvalitet. Til sammenligning gælder det kun hver anden onlinebutik, forklarer Bettina Thorkelin.

Rapporten hedder ”The High Street is Dead – Long Live the High Street”, og er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Fordelingen af respondenter er: Sverige (52 pct.), Danmark (28 pct.), Finland (12 pct.), Norge (7 pct.) og Island (2 pct.).

Mere om: tendenser | udsalg | Valitor
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

En stribe af butikker lukker i gågade

Svaneke Is' regnskab smelter ned

Matas overtager tidligere spisested

1

Kiosker sælger spil til børn: Minister vil se på hårdere straffe og kontrol

Første conveniencebutik på vej fra Meny

Hammeren er faldet: Lidl brød markedsføringsloven

Nyhedsbrev

Davidsens nye danmarkskort har tomme huller

Davidsen lukker afdeling på Bornholm, mens Midt- og Vestjylland fortsat ikke er dækket

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Kendt garnbutik i Aalborg lukker

Danmarks største musikkæde i krise: Ejer begæret konkurs

Handlen er på plads: 5000 nye medarbejdere til Stark

Lagkagehuset rykker ind i gammel H&M

Netto åbner butik i Sønderborg

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Første eksportordre: Danske Liverpool-øl sendes til Færøerne

Populær japansk kæde åbner i Illum

Kvinder dikterer mænds tøjstil: Hver tredje kunde i herretøjsbutik er kvinde

Billigere tøj holder de danske forbrugerpriser nede

Priserne i Danmark stiger langsommere end i EU, hvilket giver forbrugerne flere penge mellem hænderne.

Næste Playstation-konsol lanceres op til julen 2020

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Pessimisme blandt danske webshops: En tredjedel synes, det går dårligere

RetailNews tester de store elektronikforretninger online

Vi tester Power, Elgiganten, Wupti, Komplett, MM Vision og Proshop.

Q8 gør det nemmere at give panten videre

Landsret stadfæstede dom for apoteks-underslæb

Flere og flere seniorer springer ud som iværksættere

Analytiker: Det er et meget svært job at være B&O-direktør

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Røvere truer tankpasser til at udlevere penge og smøger

Deli Drengene-pølser tilbagekaldt efter fund af listeria

Udenrigsminister: USA's handelsangreb skader dansk handel

To mænd er anholdt efter forsøg på at røve tankstation

Irma vil hjælpe grønne iværksættere i gang

Medie: Silvan fyrer topchef efter 60 dage

Regeringen vil fordoble afgift på plast- og papirposer

Garant-butik lukket med øjeblikkelig virkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Se videoen og kig indenfor i fremtidens butik

3 tips til miljørigtig emballage uden meromkostninger

Flemming har arbejdet 25 år med termografi

Oplev PALOMAT® på Hi messen i Herning

Dit unikke produkt fortjener en unik etiket

Renseprodukter til betalingskort terminaler, POS, PC, ATM og meget mere

Taler du ITIL?

Book et møde allerede i dag

Optimeret forsyningskæde hos Retail Partner

HCS gør madaffald til energi og gødning

Sig farvel til programmører og it-specialister

Dine fribilletter er klar!

Send til en kollega

0.187