23948sdkhjf

Nordisk detail-rapport: Udsalg truer danske butikker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Januarudsalg, sommerudsalg, mid-season sale, Black Friday, Cyber Monday og mange flere.

Læs også: Valentinsblomsterne fik selskab af chokolade i år

Danske forbrugere har ofte mulighed for at gøre et godt køb.

Endda så gode, at ni ud af ti nordiske retailere siger, at de har færre besøgende i deres fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Det viser en nordisk rapport udviklet af analyseinstituttet WBR på vegne af Valitor, der leverer betalingsløsninger til en række danske og internationale virksomheder.

- Der er bred enighed blandt retailere om, at udsalgsperioder som fx Black Friday betyder, at færre forbrugere bruger den fysiske butik, når der ikke er udsalg. Det giver dage med meget lav aktivitet. Samtidig peger det på en tendens, og retailere skal derforoverveje, hvilken rolle deres fysiske butik spiller i deres fremtidige strategi, siger Bettina Thorkelin, der er regional director nordic i Valitor, i en pressemeddelelse. 

Læs også: Danske butikker måtte spejde langt efter boom i julesalg

Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Skal ikke konkurrere på pris
Ifølge undersøgelsen svarer tre ud af fire retailere, at de ikke kan konkurrere med onlinepriser.

Derfor bør retailere undersøge, hvordan den fysiske butik kan tilføre noget ekstra, som onlinebutikkerne ikke kan.

- Hver femte retailer mener, at de fysiske butikkers fordel er mulighed for at benytte nye teknologier som fx virtual reality og augmented reality. Næsten lige så mange nævnte muligheden for at tilbyde oplevelser, hvor kunderne kan se og opleve et produkt vha.flere forskellige sanser, siger Bettina Thorkelin.

I undersøgelsen svarer 20 pct. af retailerne, at de fysiske butikkers største skjulte styrke er teknologiunderstøttet salg i form af bl.a. virtual reality og augmented reality, mens 18 pct. fremhæver muligheden for at tilbyde en multisensorisk oplevelse.

Bedre service efter køb
Generelt viser undersøgelsen, at kunderne oplever at få den bedste service efter et salg i fysiske butikker.

- Retailerne er enige om, at den gode efter-købs-oplevelse er én af de fysiske butikkers forcer. Det understreges ved, at tre ud af fire mener, at kundeservicen efter salg i deres fysiske butikker er af høj kvalitet. Til sammenligning gælder det kun hver anden onlinebutik, forklarer Bettina Thorkelin.

Rapporten hedder ”The High Street is Dead – Long Live the High Street”, og er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Fordelingen af respondenter er: Sverige (52 pct.), Danmark (28 pct.), Finland (12 pct.), Norge (7 pct.) og Island (2 pct.).

Mere om: tendenser | udsalg | Valitor
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Jysk strammer grebet om 200 partnere

Nu kan der hentes svenske saml-selv-møbler ved den lokale købmand

Jysk genåbner butik nr. 1 efter overhaling

Stadeholdere kritiserer ledelsen i Boltens Food Court: "Amatøragtige, inkompetente og manipulerende"

Tiltale: Snød H&M for en halv million

Fiskehandlere må trods bøder og krav selv løse bøvlede EU-regler

Nyhedsbrev

Award-klar: Her er årets innovative ildsjæle i fødevarebranchen

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

3 af 10 er utilfredse med lønnen

Bettina og Jannie vil samle byen i deres køkkenforretning

Coronavirus holder kunder væk: Apple opgiver salgsmål

Salling forhindrer nybyggeri i at tage udsigten fra Salling Rooftop

Aarhus Kommune ændrer planer for byggeri i midtbyen.

Ny indkøbsdirektør til Lidl Danmark

Irma begynder at dyrke krydderurter i 35 butikker

Københavnerne vilde med krydderurter dyrket i butikken.

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Bilsælger får bøde på 838.000 i sag om kontante betalinger

Østjysk bilsælger, der var tiltalt var at modtage kontante betalinger for 40 millioner kroner, er idømt bøde.

Byggemarked bygger nyt: Det bliver lidt nemmere at være kunde

Biva-bygninger koster stifter dyrt

Alchemist brager ind med to Michelinstjerner

Amazon-ejer vil bekæmpe klimaforandringer med milliarder

Fra rester til flagskibsbutikker: Carl Hansen & Søn i nyt samarbejde

Musik er en pengemaskine for supermarkeder

Netto satser på musik i alle renoverede butikker.

Fortsat fremgang hos Nobia

Valentinsblomsterne fik selskab af chokolade i år

Interflora melder om mersalg i forbindelse med salget af årets valentinsblomster.

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Hver femte lønmodtager skifter job hvert år

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Bilsalget er kommet langsomt ud af starthullerne i 2020

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Tre ud af ti ledere har været syge med stress

Lokal slagter lander aftale med Coop

Lundbeck sælger og tjener mindre: Corona skaber usikkerhed

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Se alle Medlemmernes egne nyheder

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Kræver dine kunder, at du kan understøtte Cross Docking?

Mangler din sliddele-forretning produktion?

Skal du på messe?

Hvordan skabes international vækst igennem franchising?

Send til en kollega

0.156