23948sdkhjf

Fødevareminister vil sætte dyrevelfærdsmærke på mælk og bøffer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvis alt går vel, kan man fra tidligt i 2020 købe mælkeprodukter samt okse- og kalvekød med dyrevelfærdsmærke.

Det findes allerede på grisekød og kyllingekød, og fra næste år kan danskerne se frem til at finde det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke på andre madprodukter i kølediskene.

Læs også: Nye typer af produkter efterspørger miljø-certificering

Fødevareminister Mogens Jensen (S) siger lørdag, at ordningen bliver udvidet. Hvis alt går vel, kan man fra begyndelsen af 2020 få sat dyrevelfærdsmærket på mælkeprodukter som smør, mælk og yoghurt samt okse- og kalvekød.

- Vi ved fra undersøgelser, at mere end syv ud af ti forbrugere ønsker statskontrolleret dyrevelfærd. Lige præcis det leverer Dyrevelfærdsmærket.

- Ved at udvide mærkningsordningen bliver det muligt at bidrage til, at også køerne får bedre dyrevelfærd, når forbrugerne vil betale lidt mere for varerne.

- Initiativet sikrer blandt andet, at dyrene får mere plads, og at køerne får mere tid sammen med deres kalve, siger Mogens Jensen i en pressemeddelelse.

Læs også: Regeringen vil forbyde farlige stoffer i bagepapir

Dyrevelfærdsmærket blev introduceret i 2017, hvor det blev sat på grisekød. Sidste år kom ordningen så også til at omfatte kyllingekød.

Mærket indeholder et, to eller tre grønne hjerter, afhængig af hvor meget dyrevelfærd landmændene har lagt oven i de regler, der er på området for dyrevelfærd.

Et hjerte står for "bedre dyrevelfærd", to hjerter er "endnu bedre dyrevelfærd", mens "meget bedre dyrevelfærd" udløser tre grønne hjerter.

Hjerternes størrelse bliver for grise blandt andet uddelt efter, hvor meget halm og plads grisene har, og om de har udearealer.

Læs også: Minister opfordrer butikker til boykot af sprøjtemiddel i frugt

Dyrevelfærdsmærket er et samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet, landmænd, fødevarevirksomheder, brancheorganisationer, dyreværnsorganisationer og detailhandlen.

Fødevareministeren har modtaget høringssvar fra flere parter, og de bakker ifølge pressemeddelelsen op om udvidelsen af ordningen.

Det er der til gengæld andre, der ikke gør.

Hos Forbrugerrådet Tænk er man meget skeptisk over for dyrevelfærdsmærket med de tre grønne hjerter, fordi man mener, at det ikke bringer lige så meget dyrevelfærd med sig, som andre mærker gør.

Læs også: Klimamærke bør vejlede til en mere plantebaseret kost

- Man tror, at man gør noget godt ved at købe noget med for eksempel ét grønt hjerte. At man så har gjort en god gerning.

- Men hvis det ikke bringer særligt meget dyrevelfærd med sig og slet ikke så meget dyrevelfærd, som der er i Ø-mærket og i Dyrenes Beskyttelses mærke, så bliver alle jo snydt, siger formand Anja Philip.

Hun henviser til det statskontrollerede røde Ø-mærke samt mærket med navnet "Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse".

Forbrugerrådet Tænk mener også, at det dyrevelfærdsmærke, som detailhandelsvirksomheden Coop lancerede i 2016, er bedre end det, som Mogens Jensen vil udvide.

Læs også: Fødevareminister vil have forbud mod frugt med giftigt stof

Men generelt ser Forbrugerrådet Tænk det som et problem, at der er mange dyrevelfærdsmærker på banen samtidig.

- Vi som forbrugere bliver jo fuldstændig forvirrede, for hvilke kriterier er der for ét mærke i ét supermarked og for et andet mærke i et andet supermarked?

- Det er meget bedre at støtte op om de gode mærker, vi allerede har, som forbrugerne kender og ved, at dér får de reel dyrevelfærd, siger formand Anja Philip.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tyv brugte tegneserietrick til at snyde pantmaskinen

Ny app nedsætter madspild betydeligt i Meny-butikker

WhyWaste skal efter overbevisende test udrulles i alle landets Meny-butikker.

Løgismose og Netto udvider samarbejdet

Parløbet mellem Netto og Løgismose har været en kæmpe succes for begge parter.

Tankstationer hæver priserne efter angreb i Saudi-Arabien

Spiritusbranche: Forbyd al salg af alkohol til mindreårige

Politikerne bør vedtage totalforbud for salg af al slags alkohol til unge under 18 år, mener spiritusbranchen.

Efter 110 år: Tulip skifter navn

Nyhedsbrev

Coop vil give strategisk rådgivning til små fødevarevirksomheder

Indretningen af nye Netto-butikker får salget af sundt og grønt til at stige

Kunderne er de samme som tidligere, men deres vaner begyndte at ændre sig i takt med butiksindretningen.

Flere store virksomheder dropper udskældte palmeolieleverandører

Benzinpriser kan stige efter droneangreb i Saudi-Arabien

Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

Irma inviterer sine medlemmer til møder om klima og begynder den første markedsføring, der opfordrer kunderne til at købe mindre af bestemte varer

3F: Tivoli Food Hall-forhandlinger brudt sammen

SuperBrugsen åbner flagskibsbutik på Amager

Toprestaurant overtager slagteri

Svensk parti vil lade Systembolaget holde søndagsåbent

Svenskerne bør selv bestemme, hvornår de køber alkohol, lyder det fra Sveriges næststørste parti.

Stikprøve: To ud af tre butikker sælger alkohol til børn

68 procent af butikker i stikprøve sælger alkohol til børn. Aldersgrænsen skal hæves, mener organisation bag.

Rygeost tæt på samme status som champagne og feta

Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker

Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn

En strid om et ord har fået et midlertidigt punktum.

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Kæmpestor interesse for nyt streetfoodmarked

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Lars Seier har købt en kendt café

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

Slagteri-udvidelse afslørede ældgammel gravhøj

Nyt nationalt partnerskab skal styrke fiskerierhvervet

Flere spiser mere fuldkorn

Efter fyringer: Nu ansætter Lego igen

Rema 1000 når milepæl for genanvendt plastik

Svensk Tetra Pak-milliardær er død

Bagermestre får ny direktør

Aarhus Universitet trækker omstridt oksekødsrapport tilbage

Landbrugslobby tilbagebetaler penge for omstridt kødrapport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CF...

Retail Safari i London med Matthew Brown

EL:CON styrker sin nordjyske tilstedeværelse med opkøb af NT El-Service ApS

Send til en kollega

0.201