23948sdkhjf

Ubehøvlede kunder er hverdag for mange butiksansatte

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er ikke ualmindeligt at blive talt grimt eller nedsættende til af kunderne, når man arbejder i butik. Det fremgår af en ny undersøgelse, der vækker bekymring hos HK Handel

Nedladende bemærkninger, verbale trusler og i værste fald fysisk vold, er nogle af de ting, butiksansatte skal forholde sig til, når de går på arbejde. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for HK Handel, hvor i alt 2.497 butiksansatte er blevet stillet en række spørgsmål om deres arbejdsmiljø og kundekontakt.

Undersøgelsen viser, at 68 pct. af de butiksansatte har oplevet, at kunder har talt nedladende eller grimt til dem - og for godt hver femte er det noget, de oplever på ugentlig basis. Hele 13 pct. af de adspurgte har oplevet at blive truet verbalt af kunder, mens 5 pct. har oplevet at blive udsat for fysisk vold.

Den dårlige tone er ikke uden konsekvenser for de ansatte, der i samme undersøgelse svarer, at manglende overskud, negative tanker, stress, søvnbesvær og angst er nogle af de symptomer, der opstår som følge af de ubehagelige oplevelser med kunderne.

Tallene vækker bekymring i HK Handel:

- Det er uacceptabelt, at så mange butiksansatte har haft ubehagelige oplevelser i deres kontakt med kunderne. Det viser, at der er en arbejdsmiljømæssig udfordring, der her skal tages hånd om. Vi ønsker klart at kunne forebygge disse episoder, frem for at de ansatte skal samles op, når skaden først er sket, siger Per Tønnesen, formand i HK Handel.

Her opstår konflikterne
Det er ofte når den ansatte ikke kan efterleve kundens ønsker eller der er misforståelser, at konflikterne opstår. Det kan for eksempel dreje sig om udsolgte varer eller reklamationssager, hvor kunden ikke har sin dokumentation i orden.

- Devisen om at kunden altid har ret kan være med til at lægge et ekstra pres på de ansatte i butikkerne, da de jo er opdraget til at være serviceminded og opføre sig høfligt til hver en tid, og derfor kan det være svært at sige fra over for en kunde. Det vælger nogle kunder at udnytte - blandt andet ved at tale grimt, til de får deres vilje. Derfor vil vi gerne opfordre til at holde en god omgangstone, også selvom der er kø ved kassen, siger Per Tønnesen.

I den kommende tid sætter HK Handel fokus på problemet med kampagnen "Ha' en god dag", hvor kunderne bliver opfordret til at tænke sig om en ekstra gang og ikke stille urimelige krav eller lade dårligt humør gå ud over en tilfældig butiksansat.

- Vi håber, at vi med kampagnen får kunderne til at reflektere over de krav, de stiller til de ansatte og forhåbentligt er med til at gøre arbejdsdagen for de butiksansatte lidt rarere, siger Per Tønnesen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Salling Group ligger i bunden på service og tillid

En storstilet imagekampagne har ikke båret frugt, og Føtex, Bilka og Netto ligger alle under middel i nyt brancheindeks.

1

Ekspert: Føtex skal passe på troværdigheden

Lukker møbelbutik efter Ilva-køb

23-årig står i spidsen for ny Jem & fix i Hobro

Fremtidsforsker: Kød forsvinder ikke helt fra middagsbordene

Trods faldende salg af fersk kød vil bøfferne ifølge fremtidsforsker stadig have en plads på tallerknerne.

3 fortsætter med at lokke flere kunder ind i butikken

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Antallet af bettingreklamer er næsten tredoblet på syv år

Center for Ludomani ønsker forbud i stil med reklamer for alkohol og tobak.

Supermarkeder sælger mindre kød og mere plantefars

1

Driftsdirektør forlader Netto: Pressechef afviser konspiration

Pizzakæde lukkede i Danmark: Nu står flere lande for tur

46 mejerier kontrolleres efter beslaglæggelse af 400 paller mælkepulver

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Falske topchefer narrer danske virksomheder for millioner

Politiet modtager 1-2 henvendelser dagligt fra virksomheder, der er blevet kontaktet af falske topchefer.

Ordnede forhold på vej til madbude

3F og Dansk Erhverv er på trapperne med den første overenskomst for bude, der bringer mad ud.

Orkla satser på nye investeringer og ændrer i topledelsen

Telia taber danske mobilkunder i konkurrencepræget marked

Selv om Telia Danmark har oplevet et mindre fald i antallet af mobilkunder, bekymrer det ikke topchefen.

Dansk køkkenkæde åbner tredje butik på et år i Norge

Jysk åbner første butik med nyt koncept

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Midtjysk møbelbutik i stor udvidelse

De fleste virksomheder fejler i skatteregler

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

1

Mand stjal nødder i Netto

Mille Food fyrer ledelsen

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

En stribe af butikker lukker i gågade

Svaneke Is' regnskab smelter ned

Hammeren er faldet: Lidl brød markedsføringsloven

Netto åbner butik i Sønderborg

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv klar til Halloween med gratis skabeloner fra Avery!

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Send til en kollega

0.177