23948sdkhjf

10 nye fødevarer kommer et skridt nærmere forbrugerne

Granola af ølrester, performance-drik til e-sportsatleter og alkohol baseret på kaffeblade.

Det er produkter fra nogle af de virksomheder, der er blevet valgt til at være blandt de 10, som nu får får chancen for at komme på hylderne i Irma og at sælge produkter i Coops online supermarked.

Det sker via et nøje tilrettelagt crowdfunding-forløb - Coop Inkubator - der er et samarbejde mellem Coop Crowdfunding, Agro Business Park, Future Food Innovation og CPH-Food.

Blandt de udvalgte virksomheder er Contempehrary, der laver et nordisk svar på det sydøstasiatiske sojabønneprodukt tempeh.

- Vi er helt vildt begejstrede for at være blandt de 10 udvalgte til at være med. Det passer simpelthen bare så godt med vores timing og strategi for at komme i gang med testsalg, kommunikation og skalering af produktionen, fortæller medstifter og ejer af Contempehrary Sabine Franciska Harboe i en pressemeddelelse fra Agro Business Park.

Sundhed og bæredygtighed
Et af hovedkriterierne for at blive udvalgt er, at virksomhedernes produkter falder ind under kategorierne "sund" eller "bæredygtig".

Udover Contempehrary er følgende virksomheder blandt de udvalgte:

· Just Plants, der laver plantebaserede færdigretter

· Clutch Cognition, der udvikler sund performancedrik til for eksempel e-sport

· Circular Food Technology, som anvender økologisk mask til specialmel og granola

· Møllerup Brands, der udvikler nye fødevarer med hamp

· OptiMom, som udvikler sunde brødprodukter til børn

· Merry Berry, der laver sunde snacks af overskudsfrugt

· Pods of Beans, som udvikler veganske gluten- og laktosefri kakaoprodukter

· AM Breweries, som laver en drik baseret på kaffeblade

· Toft Care, som laver proteinberigede mellemmåltider



- Vi oplever, at sundhed og bæredygtighed er i fokus blandt mange af de fødevarevirksomheder, vi arbejder med, og derfor har vi valgt at sætte særligt fokus på det i Coop Inkubtor-forløbet, fortæller Kathrine Vejgaard Stage, Teamleder for Fødevarer i Agro Business Park.

Mere end penge
Coop Inkubator-forløbet handler om meget mere end penge. De virksomheder, der deltager i forløbet, får vejledning fra eksperter, markedstest af deres produkt og feedback på deres koncept fra potentielle kunder.

- Vores erfaring fra tidligere forløb er, at virksomhederne bliver klædt rigtig godt på. De bliver meget skarpe på deres produkt og forretning – hvad de kan tilbyde, og hvordan de er relevante i forhold til konkurrenterne. Derudover hvordan de skal markedsføre sig via billeder og video, fortæller Nicolai Jæpelt, ansvarlig for Coop Crowdfunding, i pressemeddelelsen.

Forløbet begynder tirsdag, når de 10 udvalgte virksomheder mødes til workshops med eksperter i crowdfunding.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078