23948sdkhjf

Supermarkeder sælger mindre kød og mere plantefars

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mens danskerne forbruger mindre fersk kød, er salget af vegetariske produkter steget markant.

Danskernes forbrug af vegetariske fødevarer som plantefars, linsebøf og lignende forarbejdede madvarer er tredoblet fra 2012 til 2019.

Læs også: Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Samtidig er danskernes forbrug af fersk kød faldet med fem procent fra 2015 til 2018 opgjort i kroner per kunde. Det kommer efter en periode, hvor salget af kød faktisk steg støt i årene 2010-2015.

Det viser tal fra Coop Analyse, skriver Børsen.

Også detailkæden Salling Group, der dækker over blandt andet Føtex, Bilka og Netto, oplever en stigende appetit på de såkaldte vegi-varer.

- Vi ser et begyndende fald i kødsalget, som ikke er årstidsbestemt. Især salget af rødt kød er påvirket.

Læs også: Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

- Samtidig ser vi en kæmpe efterspørgsel efter vegi-varer, siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Salling Group, til Børsen.

Den stigende efterspørgsel på bøffer af linser og ærter kan i den grad mærkes hos Naturli' Foods, der producerer vegi-produkter.

- Vi oplever, at der er en sand madrevolution i gang. Vores salg er i kraftig vækst. Vi har skruet helt op for innovationskraften, siger Henrik Lund, direktør i Naturli’ Foods.

Firmaet har eksisteret som nicheproducent siden 1988, men efterspørgslen tog først fart for to år siden. Nu er Naturli’ Foods i 16 lande og på vej ind i USA.

Læs også: Coop vil hjælpe grønne fødevareproducenter

Selv om danskerne handler flere plantebaserede produkter, oplever Løgismose Meyers-koncernen, der samarbejder med både Salling Group og Coop, at forbrugerne stadig vil have produkter, de kender.

- Kravet er, at man kan levere både en almindelig lasagne og en grøntsagslasagne, der kan stå ved siden af hinanden i køledisken, siger koncernens direktør, Jesper Uggerhøj, til Børsen.

Hos Landbrug & Fødevarer kan Per Vesterbæk, der er afdelingsleder for Markedsanalyse, Forbrugerøkonomi & Statistik, godt genkende billedet af, at salget af fersk kød til detailbutikker er faldende.

Men han påpeger, at der flere nuancer end som så.

Læs også: Salling forhindrer nybyggeri i at tage udsigten fra Salling Rooftop

- Vi har set en kraftig stigning af færdigretter, og vores analyser peger på, at en stor del af dem, der køber mindre kød, køber flere færdigretter.

- Vi går samtidig mere ud og spiser, og det tyder på, at der ikke er de samme barrierer, når vi går ud og spiser. Der handler det mere om selvforkælelse, hygge og socialt samvær, siger han.

Organisationen følger dog tendensen med stigende appetit på kødfrie alternativer tæt, og at flere medlemmer har lavet produkter inden for det felt. Eksempelvis er Danish Crown på vej med en planteburger.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stort butikscenter kommer snart til Faaborg

Vallø Slot skal sælge millioner af æg i Rema 1000

Netto åbner ny butik i Ølgod

Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

Royal Unibrew vil sælge te med alkohol

Nyhedsbrev

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Styrelse advarer mod jægers ulovlige vildsvinepølser

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Efter fejl i kontrolrapport: Dan Ducks andesalg er gået helt i stå

Jysk kæde åbner første butik på Sjælland

Pizzakæde vil åbne 50 nye steder

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Coop vil hjælpe grønne fødevareproducenter

Købmænd spiller ud med lovpakke mod butikstyveri og hæleri

Torsdag debatterer Folketinget øget indsats mod butikstyveri og hæleri.

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Stadeholdere kritiserer ledelsen i Boltens Food Court: "Amatøragtige, inkompetente og manipulerende"

Award-klar: Her er årets innovative ildsjæle i fødevarebranchen

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

1

Fiskehandlere må trods bøder og krav selv løse bøvlede EU-regler

Ny indkøbsdirektør til Lidl Danmark

Alchemist brager ind med to Michelinstjerner

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Irma begynder at dyrke krydderurter i 35 butikker

Københavnerne vilde med krydderurter dyrket i butikken.

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Nu sælger kød-kæde overskuddet fra alle restauranterne

Randers Street Food forsinket igen

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Send til en kollega

0.188