23948sdkhjf

Antallet af bettingreklamer er næsten tredoblet på syv år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Center for Ludomani ønsker forbud i stil med reklamer for alkohol og tobak.

Antallet af betting-reklamer på radio og tv er næsten tredoblet på syv år.

Det viser en opgørelse fra Kantar Gallup. Det skriver DR i forbindelse med podcast-serien 'Dan Rachlin og Ludomanien'.

Opgørelsen fra Kantar Gallup adfacts viser, at der i 2012 i gennemsnit på radio og tv var 426 reklamespots om betting per døgn.

I 2018 var det i snit 937, mens der i 2019 - til og med august - i gennemsnit var 1.197.

Vi bliver altså i stadig højere grad præsenteret for reklamer, der indbyder til at spille. Til væddemål på det ene eller det andet.

Og sådan burde det ikke være, hvis man spørger Michael Bay Jørsel, som er centerleder for Center for Ludomani.

I virkeligheden burde der indføres totalt stop på bettingreklamerne helt på linje med reklamer for alkohol og tobak, mener han.

- Der er så mange mennesker, der bliver berørt af det, når reklamerne toner frem på skærmen.

Ifølge ham er der 125.000 voksne mennesker, der i varierende omfang spiller. Og for de helt unge i alderen 12 til 17 år er der anslået 31.600, som har en risikobetonet spilleadfærd.

Bag dem står alle de pårørende, som oplever, at deres mand, far eller datter bruger eller har brugt masser af penge på betting og konstant bliver lokket til at spille igen via reklamer.

Sidste år havde Center for Ludomani 696 klienter, og lidt over halvdelen af dem var unge mennesker mellem 18 og 30 år. I 2009 var det tal på 18 procent, fortæller Michael Bay Jørsel.

Og spilreklamerne kan have stor effekt, særligt på de mennesker der spiller meget i forvejen, siger Thomas Marcussen, klinikleder på Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitet.

Folk, der ikke spiller, bliver måske bare irriteret over reklamerne. Men for spillere skal der ikke meget til, før de bliver påvirket af stimuli, der har noget med spil at gøre, herunder reklamer, siger han.

- Når de ser de her reklamer, får de udskilt stoffet dopamin i deres krop. Og i stedet for at have en indre bremse i forhold til at spille, så er det som om, at hjernen trykker lidt mere på speederen, det gør det vanskeligere at holde igen.

Og ifølge Thomas Marcussen er det utroligt voldsomt for en ludoman at blive mindet om spil i sofaen hjemme i stuen.
- Når man sidder der og måske har brugt alle familiens penge, så har man ikke brug for at blive mindet om, at man kan spille.

Det kan måske være svært at forstå, hvor meget man kan blive påvirket af reklamer, siger Thomas Marcussen. Men det kan være voldsomt.

- Det er som at blive ramt af lynet. Man prøver at lade være med at tænke på det, men via reklamerne bliver man kørt ind på et spillespor.

Og eksponeringen af reklamerne har ændret sig, oplever han. Hvor man førhen groft sagt bare kunne lade være med at gå forbi kiosken, er reklamerne i dag næsten umulige at undgå.

- De er alle vegne, og selv de mindste spilrelaterede stimuli kan have store konsekvenser.

Der er mange reklamer om betting, erkender Morten Rønde, direktør for onlinegamblingudbydernes brancheorganisation, DOGA.

Blandt udbyderne er der blevet lavet et såkaldt adfærdskodeks efter et pres fra politikere, som ville sikre, at onlinegamblingudbyderne gjorde noget for at sikre en mere ansvarlig markedsføring.

Kodekset skal blandt andet være med til, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til spilafhængighed.

- Vi arbejder på at gøre reklamerne mindre aggressive. Det kan ske ved eksempelvis at have en tekst i reklamerne, hvor der står, hvor man kan få hjælp. Og på sigt kommer der også et spilreklamenævn, hvor man gratis kan klage over reklamer.

Men branchen lever af markedsføring, og derfor ser Morten Rønde selvfølgelig heller ikke et reklameforbud som vejen frem.

Det vil ifølge ham blandt andet kunne betyde, at seerne skulle have penge op af lommen for for eksempel at se en fodboldkamp, da det er dyrt for tv-udbyderne at vise kampe. Udgifter, som reklamerne er med til at betale.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aldi taber vegansk pristjek. Næsten 80 kroners forskel på 13 plantebaserede varer

Der kommer flere og flere plantebaserede varer i de danske supermarkeder, men udbud og pris varierer meget fra butik til butik.

Netto lukker i Hillerød på grund af dårlig økonomi

Måltidsfirma får flere millioner fra modemilliardær

Coop i eksklusivt samarbejde med TV2 om ny julekalender

Coop tilbagekalder skinkestrimler

Bliver Per Bank Salling Groups næste bestyrelsesformand?

Nyhedsbrev

Netto-direktør: Ledige akademikere kan gøre karriere hos os

1

Pantfrie dåser ender i naturen: Minister vil finde løsning

Politiet finder kæmpe lager med to ton fyrværkeri

Formand stopper i Salling Group og får toppost i udenlandsk fødevaregigant

Fairtrade fylder 25 år: Hvad betyder mærket egentlig?

EU: Fødevarer fra israelskbesatte områder skal mærkes

Forbrugerne skal kunne foretage valg på baggrund af blandt andet "etiske overvejelser", fastslår EU-Domstolen.

Burger King lancerer kødfri succes i Danmark

Nu vil Salling Group endelig rive center ned i Esbjerg

1

HK-formand: 2400 job er forsvundet fra detailhandlen på grund af ulønnet praktik

Fødevareindustrien skal rustes til øget salg af færdigretter

Bagerkæde uddeler gratis surdej

Nestlé og Starbucks går sammen om ny kaffe til detailhandlen

Danskere sælger livsværk til amerikansk emballagegigant

Coop til ledige akademikere: Bare kom - vi har plads

Coop er glad for ministers holdning og fortæller, at der er rigelig plads til ledige akademikere i butikkerne.

Søstrene Grene vinder regional pris

Købmand opfordrer kunderne til at smide bukserne

Lidl indgår samarbejde med Too Good To Go om lykkeposer

Homemate-måltider suser afsted med nemlig.com

Danish Crown indgår kæmpeaftale i Kina

Krydderileverandør skifter navn

Røver truer med kniv og slipper væk med kassebeholdning

Kinesisk hang til danske øl giver vokseværk hos Carlsberg

Skagenfood har nu en klimakasse

Netto-medarbejder fra Viborg fandt skorpion blandt grøntsagerne

Metalspåner udløser tilbagekald af kyllingeschnitzler

Kebabmillionær køber sig ind i restaurantkæde

Bagerkæde lancerer vitaminbrød med ny gærtype

Mille-medarbejdere beholder jobbet

Lagkagehuset ramt af brand - bagere evakueret

Radikale Venstre vil have afgifter på e-cigaretvæsker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gør op med produktionsindustriens barrierer for at etablere

Tysk SME virksomhed søger bæredygtig partner.

IT hosting udfordringer man skal overveje, når man opgradere

Isomasters servicedøre på lager til omgående levering

Hollandsk virksomhed søger produkter til udendørs sport.

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Nyt sortiment af projektører og belysning til vægge og facad

Temadag om digital monitorering af store infrastrukturer

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Klassisk arbejdslampe i et helt nyt lys

Generationsskifte i EL:CON Bygningsautomatik

Flexleasing eller splitleasing eller?

Nye regler for branddøre og brandskydeporte den 1. november

Hip hurra, vi har fødselsdag 8 år

Klaus har kæmpet – nu modtager han elektrikerfagets medalje

Få styr på dagens omsætning med Billy Regnskabsprogram

Derfor mislykkes mange med håndtering af deres produktinform

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Mød os på Building Green 2019 i Forum

Send til en kollega

0.167