23948sdkhjf

Nu donerer taskekæde igen millioner til kræftforskning

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Neye-Fonden har haft som sin mærkesag gennem mere end 40 år at donere Neye-butikkernes overskud til kræftforskning. I år deler fonden 5,6 mio. kr. ud på flere mindre donationer til forskning.

Danskere ramt af kræftformer som lungekræft, leukæmi, prostatakræft og brystkræft kan se frem til mere forskning på området, når 21 forskere tildeles de i alt 5,6 mio. kr. i donation fra Neye-Fonden, der ejer taskekædens butikker.

Læs også: Dagligvarekæde vil give danskerne en 40 tons tung julegave

Historisk har Neye-Fonden hvert år doneret butikkernes overskud til en eller få forskere inden for et bestemt kræftområde, men i år ønskede fonden at lade donationen komme flere til gode, fortæller den i en pressemeddelelse. 

- Hver tredje dansker bliver i dag diagnosticeret med den sygdom, som desværre er skyld i, at 15.400 danskere mister livet hvert år. Kræft skal ikke alene bekæmpes med kemo, men også med vigtig forskning. Derfor er vi hos Neye stolte af, at butikkernes overskud bidrager med mere viden om kræft og nye metoder, der skal bekæmpe flere kræftsygdomme, siger Camilla Raffnsøe, der er administrerende direktør hos Neye og Neye-Fonden.

Hun fortæller, at fonden altid har haft det som sit kerneformål at donere butikkernes overskud til både yngre og etablerede forskere.

Historien bag kræftdonationerne
Alene de seneste fem år har Neye-Fonden doneret 47 millioner til dansk kræftforskning.

Men historien om Neye-kæden går tilbage til 1881, hvor Johannes Neye åbnede sin første galanterihandel på det eksklusive Vimmelskaftet i København.

Næsten 100 år senere, i 1977, blev Neye overført til Neye-Fonden. På det tidspunkt var det Agathe Neye, der drev butikskæden. Hun var enke efter Knud Neye, Johannes Neye’s søn.

Knud døde af kræft i 1945 i en alder af kun 59 år, og da parret var barnløst, besluttede Agathe Neye sig til at lade alle aktiverne i virksomheden, samt alt parret ejede i øvrigt, overgå til en fond.

Neye-Fonden skulle fremover drive Neye-kæden og via overskuddet støtte sygdomsbekæmpende forskning, nærmere bestemt kræftforskning.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Genbrugsbutikker i hele Danmark vender black friday på hovedet

Kgl. Hofleverandør nyskaber sit brand

Søstrene Grene vinder regional pris

Influencere og Instagram får aalborgensisk butik på verdenskortet

Instagram lokker kunder fra Asien til nordjysk modebutik.

Pandora taber penge midt i sin store rebranding

Smykkeselskabet Pandora vil nulstille sig selv for at øge salget. Det sker dog ikke uden omkostninger.

Kasi-Jespers smykkefirma har underskud og bryder selskabsloven

Revisorer fremhæver flere lovbrud hos Amazing Jewelry, der er ejet af Jesper "Kasi" Nielsens far.

Nyhedsbrev

Skadelige stoffer fundet i smykker fra danske forhandlere

1

60 Only-butikker lukker - og i hundredvis af nye åbner

Bestseller ryster fundamentet for en af de store tøjkæder.

Strategi: RO’S Torv vinder pris for at tænke innovativt

Vild udvikling i salget af grimme juletrøjer

Virksomheden Jule-Sweaters solgte 1.000 grimme juletrøjer i 2016. I år forventer de at sælge 60.000.

1

Topchef for H&M advarer mod at stoppe forbruget

Det vil få store sociale konsekvenser, hvis verdens befolkning køber mindre tøj, advarer Karl-Johan Persson fra H&M.

Danskere strømmer til Sverige for at shoppe

Butikspersonale hinsidan fortæller om horder af danskere i Malmø.

Ben Kingsley-lookalike stjal pelse fra strandvejsbutik

Zalando tester levering samme dag med miljøvenlige elbiler

Nu donerer taskekæde igen millioner til kræftforskning

1

Flere og flere kunder sender varer retur til netbutikker

Antallet af returneringer er i kraftig stigning, og det presser netbutikkerne. Alligevel bliver det mere udbredt med gratis retur til kunderne.

Efter kritik: Victoria's Secret bruger første plus size-model

Victoria's Secret har fået kritik for at bruge ensartede modeller. Men det ser selskabet ud til at ændre på.

Billigere tøj holder de danske forbrugerpriser nede

Priserne i Danmark stiger langsommere end i EU, hvilket giver forbrugerne flere penge mellem hænderne.

Populær japansk kæde åbner i Illum

Kvinder dikterer mænds tøjstil: Hver tredje kunde i herretøjsbutik er kvinde

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Lindex åbner med rekordstor succes i Fields

Lindex slog rekord, da modekæden i weekenden åbnede dørene til sin første butik i Danmark. Åbningen blev den største for nogen modebutik i Field's historie.

Sverige har bygget verdens første genbrugsshoppingcenter

Det er vigtigt, at butikkerne ikke ligner klassiske genbrugsbutikker, siger centerchef.

Stærk sommerkollektion har øget salget for H&M

Medie: Gummistøvle-dronning har taget ulovlige million-lån

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gør op med produktionsindustriens barrierer for at etablere

Tysk SME virksomhed søger bæredygtig partner.

IT hosting udfordringer man skal overveje, når man opgradere

Isomasters servicedøre på lager til omgående levering

Hollandsk virksomhed søger produkter til udendørs sport.

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Nyt sortiment af projektører og belysning til vægge og facad

Temadag om digital monitorering af store infrastrukturer

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Klassisk arbejdslampe i et helt nyt lys

Generationsskifte i EL:CON Bygningsautomatik

Flexleasing eller splitleasing eller?

Nye regler for branddøre og brandskydeporte den 1. november

Hip hurra, vi har fødselsdag 8 år

Klaus har kæmpet – nu modtager han elektrikerfagets medalje

Få styr på dagens omsætning med Billy Regnskabsprogram

Derfor mislykkes mange med håndtering af deres produktinform

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Mød os på Building Green 2019 i Forum

Send til en kollega

0.159