23948sdkhjf

Nordiske forbrugere værdsætter Svanemærket

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hele 75 pct. af de nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet. Og næsten lige så mange er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet.

Læs også: Minister afviser dansk enegang med varer fra besatte områder

Det viser en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS har gennemført for Nordisk Miljømærking, fortæller organisationen i en pressemeddelelse. 

Mange af de valg, vi træffer, sker i dagligdagen, når vi vælger mellem produkter. Her spiller mærkningsordninger en vigtig rolle.

følge undersøgelsen mener 63 pct. af de nordiske forbrugere, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter.

- Undersøgelsen viser, at mærkningsordninger er vigtige navigationsværktøjer for forbrugerne i hverdagen. For hele 77 pct. af de nordiske forbrugere er det dog afgørende, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig, fortæller Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Læs også: Fairtrade fylder 25 år: Hvad betyder mærket egentlig?

Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er et af de miljømærker, som forbrugerne med fordel kan gå efter. Svanemærkede produkter er nemlig certificeret af en uafhængig tredjepart.

Svanemærket, som i dag fylder 30 år, er tilsyneladende også et af forbrugernes foretrukne mærker: Hele 93 pct. af den nordiske befolkning kender Svanemærket, og 76 pct. svarer, at de har tillid til, at svanemærkede produkter er gode miljøvalg.

Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det skete efter, at verden havde været vidne til flere store hændelser med alvorlige miljøkonsekvenser, bl.a. atomulykken i Tjernobyl og hullet i ozonlaget, og to år efter, at "FN's Verdenskommisson for miljø og udvikling" havde fremlagt den såkaldte "Brundtlandrapport".

Et vigtigt budskab fra kommissionen var, at ansvaret for et bedre miljø og mere bæredygtighed ikke bare lå på et overordnet niveau, men at hver enkelt også har både rettigheder og forpligtelser, når det gælder miljø. Derfor tog Nordisk Ministerråd initiativ til et officielt nordisk miljømærke, som skulle give forbrugerne troværdig miljøinformation om produkter.

- Selvom Svanemærket fylder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde, da vi i dag står over for nye udfordringer om bl.a. at stoppe tab af biodiversitet, spare på jordens ressourcer og bremse klimaforandringer. Her er Svanemærket et godt pejlemærke på indkøbsturen, hvis man gerne vil være med til at gøre en forskel, siger Charlotte Rajsager.

Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket findes i dag på mere end 200 forskellige produkttyper inden for 60 forskellige produktgrupper.

FAKTA OM NORDISKE FORBRUGERE

  • 93 pct. kender Svanemærket
  • 75 pct. er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet
  • 71 pct. er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet
  • 63 pct. mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter
  • 74 pct. mener, at Svanemærket gør det lettere at træffe valg, der er gode for miljøet
  • 76 pct. har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, hvis det er svanemærket
  • 77 pct. mener, at det har afgørende betydning, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig i forhold til de produkter, de certificerer.

Kilde: IPSOS 2019 (maj) for Nordisk Miljømærkning

FAKTA OM SVANEMÆRKET I DANMARK

  • 95 pct. af danskerne kender Svanemærket
  • 63 pct. af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer
  • Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
  • Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
  • Udvalget af svanemærkede produkter er bredt - danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, husholdningsprodukter, mad- og bagepapir, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

- Tro mig: Der er salg i det her, siger ekspert.

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Salget af vegetarisk måltidskasse tredoblet hos Nemlig.com

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

Nyhedsbrev

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

"Tobaksforretninger" kan undgå at gemme cigaretterne væk

Mange kiosker kan muligvis blive kategoriseret som "tobaksforretninger" og på den måde undgå stramninger.

50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Her blev Lagkagehuset kåret til Årets Virksomhed

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Danske bagere vandt VM-bronze

Tidligere Løgismose-boss har planer på Fyn

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Too Good To Go rykker til USA

Danskerne er vilde med grimme grøntsager

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Købmænd vil have alderstjek på dankort

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Alkoholfri øl brager frem

Spangsberg vinder tvist med spiritusfirma

Fødevarestyreslen finder færre sorte slagtere

Al tobak og e-cigaretter skal gemmes væk i butikker

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Forskere: Her er fremtidens bæredygtige danske juletræ

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Send til en kollega

0.156