23948sdkhjf

Nordiske forbrugere værdsætter Svanemærket

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hele 75 pct. af de nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet. Og næsten lige så mange er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet.

Læs også: Minister afviser dansk enegang med varer fra besatte områder

Det viser en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS har gennemført for Nordisk Miljømærking, fortæller organisationen i en pressemeddelelse. 

Mange af de valg, vi træffer, sker i dagligdagen, når vi vælger mellem produkter. Her spiller mærkningsordninger en vigtig rolle.

følge undersøgelsen mener 63 pct. af de nordiske forbrugere, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter.

- Undersøgelsen viser, at mærkningsordninger er vigtige navigationsværktøjer for forbrugerne i hverdagen. For hele 77 pct. af de nordiske forbrugere er det dog afgørende, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig, fortæller Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Læs også: Fairtrade fylder 25 år: Hvad betyder mærket egentlig?

Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er et af de miljømærker, som forbrugerne med fordel kan gå efter. Svanemærkede produkter er nemlig certificeret af en uafhængig tredjepart.

Svanemærket, som i dag fylder 30 år, er tilsyneladende også et af forbrugernes foretrukne mærker: Hele 93 pct. af den nordiske befolkning kender Svanemærket, og 76 pct. svarer, at de har tillid til, at svanemærkede produkter er gode miljøvalg.

Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det skete efter, at verden havde været vidne til flere store hændelser med alvorlige miljøkonsekvenser, bl.a. atomulykken i Tjernobyl og hullet i ozonlaget, og to år efter, at "FN's Verdenskommisson for miljø og udvikling" havde fremlagt den såkaldte "Brundtlandrapport".

Et vigtigt budskab fra kommissionen var, at ansvaret for et bedre miljø og mere bæredygtighed ikke bare lå på et overordnet niveau, men at hver enkelt også har både rettigheder og forpligtelser, når det gælder miljø. Derfor tog Nordisk Ministerråd initiativ til et officielt nordisk miljømærke, som skulle give forbrugerne troværdig miljøinformation om produkter.

- Selvom Svanemærket fylder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde, da vi i dag står over for nye udfordringer om bl.a. at stoppe tab af biodiversitet, spare på jordens ressourcer og bremse klimaforandringer. Her er Svanemærket et godt pejlemærke på indkøbsturen, hvis man gerne vil være med til at gøre en forskel, siger Charlotte Rajsager.

Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket findes i dag på mere end 200 forskellige produkttyper inden for 60 forskellige produktgrupper.

FAKTA OM NORDISKE FORBRUGERE

  • 93 pct. kender Svanemærket
  • 75 pct. er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet
  • 71 pct. er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet
  • 63 pct. mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter
  • 74 pct. mener, at Svanemærket gør det lettere at træffe valg, der er gode for miljøet
  • 76 pct. har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, hvis det er svanemærket
  • 77 pct. mener, at det har afgørende betydning, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig i forhold til de produkter, de certificerer.

Kilde: IPSOS 2019 (maj) for Nordisk Miljømærkning

FAKTA OM SVANEMÆRKET I DANMARK

  • 95 pct. af danskerne kender Svanemærket
  • 63 pct. af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer
  • Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
  • Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
  • Udvalget af svanemærkede produkter er bredt - danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, husholdningsprodukter, mad- og bagepapir, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sønderjysk slagter er rykket ind i alle Lidl-butikker

1

Aldi-direktør stopper efter bare tre uger på posten

Købmand lukker fire butikker i Vestjylland

Dagrofa undersøger mulighederne for at køre butikkerne videre. Afviser at have strammet kreditten for købmænd.

Sprøjter sig til holdbarhed: Salling Group tester californisk plantebelægning

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Stor sushikæde: Vi bliver tilbudt beløbskokke

Sushikæden Letz Sushi oplever at blive kontaktet af kinesiske sushikokke i Danmark, der gerne vil ansættes på beløbsordningen, men så arbejde mange flere timer.

Nyhedsbrev

Brancheorganisation: Kokkes forhold kan let kontrolleres

Salling Group og Matas er med til at bekæmpe digital svindel

Flere detailvirksomheder deltager i samarbejdet om ny anti-svindel-app sammen med blandt andet Politiet og Nets.

"Helt vildt": Årets danske bryggeri er Åben

Haveejere skruer op for forbruget af ukrudtsmidler

Dansk fødevareeksport på rekordkurs

Røde tal: Vejarbejde gør ondt på Brugsen

Brugsformand advarer om uholdbar situation.

Kinesisk kok levede et halvt år i lagerrum midt i København

Kinesiske kokke bliver snydt til at komme til Danmark og arbejde under elendige vilkår.

Mandelboden "Studenterbiksen" skaber job til studerende

Rekord: 380 julebryg fra de danske bryggerier

1

Pensioneret varehuschef redder små butikker i knibe

67-årige Hans P. Madsen er tidligere Føtex-chef, og nu rådgiver han små bagere og slagtere gratis.

10.000 chokoladekalendere er tilbagekaldt - smager af pap

Aldi dropper plastikposer

Eksporten af økologi falder efter 12 år med fremgang

Julelys kan være hormonforstyrrende

Forbrugerrådet Tænk har testet en række LED-lyskæder og har fundet hormonforstyrrende ftalater i nogle af dem.

Nu skal fremtidens fødevarer være helt sikre

Coop skærper krav til bæredygtig soja

Danske dagligvarebutikker er mere pessimistiske over for julesalget

Pasta tilbagekaldes efter fund af insekter

Fakta donerer mere end en million til hjertesagen

Kyllingekød trækkes tilbage - solgt over hele landet

Firmabiler, kasinoer og cigaretter: Finanslov øger afgifter

Butikskæder oplever stort nej tak til plastikposer

Thisted Bryghus klar til at åbne sit nye bryggeri

EU hiver Danmark i retten i sag om hvid ost med forbudt navn

Lego køber fansite for voksne

Fåremælk og sort Castello-ost er i farezonen

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Minister: Nu må landmænd slagte deres dyr på gården

Takeaway: Wolt har fart på

Fødevarestyrelsen lukker ulovlig slagter på Rømø

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Messetiden står for døren.

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

En virksomhed tilbyder "break-in" beskyttelses vinduer.

Arrangement med Amager Centret

Rebild Kommune mindsker madspild med Dankost Pro

Mangler din virksomhed nye køkkenprodukter?

PDF-scanning af fakturaer

Trykkeri service tilbydes.

PDF-scanning af ordrer

Producent af emballagemateriale, søger agent!

Leder du efter en PET-producent?

Få tips til at spare tid og penge!

Virksomhed tilbyder hårdt og flydende bitumen.

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Læder produktionsvirksomhed søger distrubutør i Norden!

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få din hurtigport klar igen med lamelreparationssæt

Opskriften på succes: Optimalt bæger til Optimel salat

Undgå uheld på læsserampe med automatisk fastholdelsessystem

Og vinderen er...

Kollaborative robotter og Deep Learning viser potentiale

Forhandler søger salgsagent i Norden!

HCS tilbyder investering i miljø- og transportbranchen

Polsk virksomhed tilbyder partner aftale til det maritime.

6 techdrevne måder din fysiske butik kan erobre Black Friday

Send til en kollega

0.179