23948sdkhjf

Nordiske forbrugere værdsætter Svanemærket

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hele 75 pct. af de nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet. Og næsten lige så mange er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet.

Læs også: Et år efter lanceringen: Ny madspildsmærke har bredt sig i Europa

Det viser en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS har gennemført for Nordisk Miljømærking, fortæller organisationen i en pressemeddelelse. 

Mange af de valg, vi træffer, sker i dagligdagen, når vi vælger mellem produkter. Her spiller mærkningsordninger en vigtig rolle.

følge undersøgelsen mener 63 pct. af de nordiske forbrugere, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter.

- Undersøgelsen viser, at mærkningsordninger er vigtige navigationsværktøjer for forbrugerne i hverdagen. For hele 77 pct. af de nordiske forbrugere er det dog afgørende, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig, fortæller Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Læs også: Økologisk tøj kan sagtens indeholde kemikalier

Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er et af de miljømærker, som forbrugerne med fordel kan gå efter. Svanemærkede produkter er nemlig certificeret af en uafhængig tredjepart.

Svanemærket, som i dag fylder 30 år, er tilsyneladende også et af forbrugernes foretrukne mærker: Hele 93 pct. af den nordiske befolkning kender Svanemærket, og 76 pct. svarer, at de har tillid til, at svanemærkede produkter er gode miljøvalg.

Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det skete efter, at verden havde været vidne til flere store hændelser med alvorlige miljøkonsekvenser, bl.a. atomulykken i Tjernobyl og hullet i ozonlaget, og to år efter, at "FN's Verdenskommisson for miljø og udvikling" havde fremlagt den såkaldte "Brundtlandrapport".

Et vigtigt budskab fra kommissionen var, at ansvaret for et bedre miljø og mere bæredygtighed ikke bare lå på et overordnet niveau, men at hver enkelt også har både rettigheder og forpligtelser, når det gælder miljø. Derfor tog Nordisk Ministerråd initiativ til et officielt nordisk miljømærke, som skulle give forbrugerne troværdig miljøinformation om produkter.

- Selvom Svanemærket fylder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde, da vi i dag står over for nye udfordringer om bl.a. at stoppe tab af biodiversitet, spare på jordens ressourcer og bremse klimaforandringer. Her er Svanemærket et godt pejlemærke på indkøbsturen, hvis man gerne vil være med til at gøre en forskel, siger Charlotte Rajsager.

Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket findes i dag på mere end 200 forskellige produkttyper inden for 60 forskellige produktgrupper.

FAKTA OM NORDISKE FORBRUGERE

  • 93 pct. kender Svanemærket
  • 75 pct. er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet
  • 71 pct. er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet
  • 63 pct. mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter
  • 74 pct. mener, at Svanemærket gør det lettere at træffe valg, der er gode for miljøet
  • 76 pct. har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, hvis det er svanemærket
  • 77 pct. mener, at det har afgørende betydning, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig i forhold til de produkter, de certificerer.

Kilde: IPSOS 2019 (maj) for Nordisk Miljømærkning

FAKTA OM SVANEMÆRKET I DANMARK

  • 95 pct. af danskerne kender Svanemærket
  • 63 pct. af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer
  • Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
  • Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
  • Udvalget af svanemærkede produkter er bredt - danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, husholdningsprodukter, mad- og bagepapir, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Hele branchen holder åbent i påsken

Selv om mange var imod Salling Groups forslag om påskeåbent, holder stort set alle dagligvarebutikker åbent.

Lukkede storcentre giver faldende salg hos Bilka og Føtex

Der er sket et markant skifte i kundernes måde at handle på, siger topchefen for supermarkedsgiganten Salling.

Donation fra Lidl skal forsøde påsken for trængte familier og beboere på botilbud

FødevareDanmark: Hullede hjælpepakker presser virksomheder i knæ

Coop.dk åbner for levering til særligt udsatte

Folk i Storkøbenhavn, som på grund af corona ikke må forlade deres hjem, kan nu komme foran i køen.

Digitalt Salg: Få nøglen til fremtidens detailhandel

Nyhedsbrev

13.072 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Coronakrisen sender salget af biler i bakgear

Salling Group vil ikke opfordre folk til at handle lokalt i påsken

Ny kampagne samler næsten alle aktører på dagligvarescenen i Danmark. Men Salling Group er ikke med.

18.000 Thy-pilsnere bliver til gratis håndsprit

Coop tilbyder sine lejere at udskyde betaling

Coops nye initiativ hjælper blandt andet andre butikker, servicefag og lagre.

Restauratør: - Vi fortryder det senere, hvis fiskehandleren lukker

Saftproducent bukker under for coronakrisen

Nemlig.com har ansat 200 – og vil nu doble op

Bager og gør rent - corona ændrer danskernes indkøbsmønstre

Netto vil skille kunderne ad ved kassebåndet

Nyt initiativ imod smittespredning skal udrulles inden påske.

Bryggerier ramt af coronakrisen: Ølforbruget styrtdykker

Nu står grænsehandlen helt stille: Næsten alle er sendt hjem

Madspildsbutikker øger omsætning med 40 procent under corona-krisen

Det skyldes blandt andet, at store supermarkedskæder donerer langt flere og mere attraktive varer end under normale omstændigheder.

Cigaretter bliver dyrere i dag: To ud af tre danskere bakker op

En stor del af danskerne bakker op om at gøre rygning dyrere. Højere pris kan nedbringe rygning, sige forsker.

Kims oplever syv weekendaftener om ugen

Koncern bag to Michelin-restauranter i Danmark går konkurs

Efter flere år med underskud har koncernen bag restauranterne Kadeau drejet nøglen om.

Taskforce skal fordele medarbejdere i dagligvarebutikkerne

Små bryggerier finder nye corona-veje

Salget af vin og spiritus falder under coronaudbrud

HK Handel: Dispensation af lukkelov skaber utryghed hos butiksansatte

Glutenfri bagerisucces har fordoblet omsætningen og vil nu bygge nyt

Gorm's-ansatte går kraftigt ned i løn

Minister afviser at ændre bagatelgrænse for tyveri af håndsprit

Kohberg lukker for bake-off

Ulovlige forhandlere sælger selvtests og medicin på nettet

Hurtigt farvel: Ny Naturmælk-mælk droppet

Flydende panodil kan nu kun købes på recept

Ingen hjælp: Ny flødebollefabrik ramt af ekstremt dårlig timing

Løvbjerg leverer det bedste resultat i 12 år

Huslejen udeblev: Nu skal det gamle Bazar Fyn have nye lejere

Paragraf kan komme kriseramte erhvervslejere til undsætning

City Vejle har skabt en handelsplatform til den hårde tid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv opkvalificeret i salgsteknik online og få godtgørelse

Måske verdens bedste forretningsform for vækst?

Expression er flyttet ind hos ByMakers i Skanderborg

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Ny ordre til Stender

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

PALOMAT® holder påskeferie

Netto forbygger mod dyre driftstop med serviceaftale til 518

Fra smugkig til ny kassevasker

En usikker tid for design- og modevirksomheder

Schneider Electric lancerer nye LK designstikdåser i høj kva

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

EuroShop var en stor succes for CTcoin

Har du kunder i Nordtyskland?

Virtuelt tekstil event maj 2020

Corona Skilte og Folier?

Fødevareafsætningen i akut forandring

Onlinekursus i Butikkens budget

Løsning til mennesker med kommunikationsvanskeligheder

Producent søger leverandører af læder

Solen skinner

Desinficerende ozonbehandling

Send til en kollega

0.156