23948sdkhjf

Salling Group vil lancere fælles klimamærkning

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Skal du vælge kød eller grøntsager til aftensmaden, hvis du vil gøre klimaet en tjeneste? Pasta eller ris? Og hvordan skåner du klimaet bedst, når du skal vælge tøj til børnene?

Læs også: Ny butik i Horsens skal sætte standarden for Nettokæden

Det er ikke nødvendigvis nemt at vælge de mest klimavenlige produkter, når man møder dem i køledisken eller på hylderne. Og selvom mange forbrugerne gerne vil gøre klimaet en tjeneste, når de handler, kan det være komplekst og svært. Det vil landets største detailkoncern Salling Group ændre på.

Salling Group, med kæderne føtex, Netto og Bilka, vil arbejde aktivt for en fælles klimamærkning, der for eksempel kan klima-rangordne produkter, så forbrugerne kan træffe oplyste valg.

Salling Groups administrerende direktør, Per Bank, lancerer torsdag ønsket om en fælles klimamærkning i en kronik i Dagbladet Børsen.

Og slår fast, at det er nødvendigt, at detailhandel, eksperter, forbrugere, lovgivere og forskere går sammen og arbejder for at udvikle en enkel, men velfunderet klimamærkning.

Læs også: Efter milliardkøb: Discount er Salling Groups nøgle til Polen

- Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klima-aftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes, siger Per Bank i en pressemeddelelse.

Ambitionerne om en klimamærkning har tidligere været efterlyst fra både eksperter og politisk hold. Men det er første gang, at en detailkoncern bakker op og vil arbejde aktivt for et fælles tiltag.

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning.

Salling Group vil investere i arbejdet for at finde de bedste metoder og er også klar til at bidrage med midler til forskning, så de rigtige løsninger findes.

- En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb, uddyber Per Bank.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Arla udnævner ny økonomidirektør

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Fakta-butikker ved grænsen giver momsgevinst videre til kunden. Fleggaard overvejer endnu

Nyansat: Jeg har aldrig før oplevet chikane som på Coop-lager

Lagerarbejder Tommy Christensen blev sygemeldt med stress efter få uger.

Nyhedsbrev

13.186 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Erhvervsorganisation frygter tysk nedsættelse af moms på fødevarer

Bilka lægger rekordordre hos lokalt bryghus

Nu vil Easyfood også sælge til private og levere direkte til hoveddøren

Chokolade-konkurs med til at skabe massive problemer for Wholi

Onlinesupermarked er klar på dronelevering

1

Landsret stadfæster dom: Cafékonge skal i fængsel

Ny butik i Horsens skal sætte standarden for Nettokæden

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Koldskålssalget når nye højder i sommervarmen

Coca-Cola stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

Sodavandsselskabet ønsker større "ansvarlighed" fra sociale medier i kølvandet på racismedebat.

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Chokoladeproducent lukker flere butikker

Fiskevirksomhed tilbagekalder kogte rejer

Nu taler Coop-bestyrelsen om omstridt overvågning på Aarhus-lager

I dag tager Coop stilling til, hvad de vil gøre ved kritikken.

80 nedlagde arbejdet hos Schulstad

Nyt samarbejde mellem Netto og Too Good To Go skal redde i tonsvis af mad

Hele 519 Netto-butikker vil fra i dag tilbyde lykkeposer med overskudsvarer.

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker

3F trækker sig fra samarbejdet på omstridt Coop-lager

E-cigaret-rygere er i tvivl om produktets skadelighed

Tjener millioner: Dansk idé med frosne thaibokse er et hit

Lagkagehusets eks-boss dropper Kohberg

Stryhns kalder store mængder leverpostej retur

Rekordmange danske alkoholfrie øl

Coop forbedrer dyrevelfærd for kyllinger

Frugt- og grøntprisen: Årets nominerede er fundet

Hobbybrygger indretter nyt bryghus

Mejeri mistænkes for at være smittekilde

Her er, hvad danskerne altid har i køleskabet

Too Good To Go med nyt millionunderskud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Columbus først med ny Verifone betalingsløsning

Jubiiiii så kan vi igen komme på besøg hos vores kunder!

Osteløfter fra GMV var løsningen for Thise Mejeri

Spænder du selv ben for de bedste kandidater?

Slap af i sommervarmen

SOMMERTILBUD – køb nu og afdrag rentefrit!

Falske euro sedler i omløb

Send til en kollega

0.203