23948sdkhjf

Salling Group vil lancere fælles klimamærkning

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Skal du vælge kød eller grøntsager til aftensmaden, hvis du vil gøre klimaet en tjeneste? Pasta eller ris? Og hvordan skåner du klimaet bedst, når du skal vælge tøj til børnene?

Læs også: Formand stopper i Salling Group og får toppost i udenlandsk fødevaregigant

Det er ikke nødvendigvis nemt at vælge de mest klimavenlige produkter, når man møder dem i køledisken eller på hylderne. Og selvom mange forbrugerne gerne vil gøre klimaet en tjeneste, når de handler, kan det være komplekst og svært. Det vil landets største detailkoncern Salling Group ændre på.

Salling Group, med kæderne føtex, Netto og Bilka, vil arbejde aktivt for en fælles klimamærkning, der for eksempel kan klima-rangordne produkter, så forbrugerne kan træffe oplyste valg.

Salling Groups administrerende direktør, Per Bank, lancerer torsdag ønsket om en fælles klimamærkning i en kronik i Dagbladet Børsen.

Og slår fast, at det er nødvendigt, at detailhandel, eksperter, forbrugere, lovgivere og forskere går sammen og arbejder for at udvikle en enkel, men velfunderet klimamærkning.

Læs også: Fairtrade fylder 25 år: Hvad betyder mærket egentlig?

- Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klima-aftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes, siger Per Bank i en pressemeddelelse.

Ambitionerne om en klimamærkning har tidligere været efterlyst fra både eksperter og politisk hold. Men det er første gang, at en detailkoncern bakker op og vil arbejde aktivt for et fælles tiltag.

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning.

Salling Group vil investere i arbejdet for at finde de bedste metoder og er også klar til at bidrage med midler til forskning, så de rigtige løsninger findes.

- En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb, uddyber Per Bank.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Politiet finder kæmpe lager med to ton fyrværkeri

Fairtrade fylder 25 år: Hvad betyder mærket egentlig?

Burger King lancerer kødfri succes i Danmark

Formand stopper i Salling Group og får toppost i udenlandsk fødevaregigant

EU: Fødevarer fra israelskbesatte områder skal mærkes

Forbrugerne skal kunne foretage valg på baggrund af blandt andet "etiske overvejelser", fastslår EU-Domstolen.

Fødevareindustrien skal rustes til øget salg af færdigretter

Nyhedsbrev

1

HK-formand: 2400 job er forsvundet fra detailhandlen på grund af ulønnet praktik

Nu vil Salling Group endelig rive center ned i Esbjerg

Bagerkæde uddeler gratis surdej

Nestlé og Starbucks går sammen om ny kaffe til detailhandlen

Coop til ledige akademikere: Bare kom - vi har plads

Coop er glad for ministers holdning og fortæller, at der er rigelig plads til ledige akademikere i butikkerne.

Danskere sælger livsværk til amerikansk emballagegigant

Søstrene Grene vinder regional pris

Købmand opfordrer kunderne til at smide bukserne

Lidl indgår samarbejde med Too Good To Go om lykkeposer

Homemate-måltider suser afsted med nemlig.com

Flammen satser på både take away, brunch og flere restauranter

Udvælgelse: Randers Street Food vil holde kokkeprøver før åbningen

Lang fængselsstraf til mand i sag om organiserede tyverier

Salling Group vil lancere fælles klimamærkning

Danish Crown indgår kæmpeaftale i Kina

Fynboer laver enorme mængder andelår, hakkebøffer og kamsteg

Føtex gør status: Madspild halveret på fem år

Tusindvis af besøgende indtog vegansk messe i Kødbyen

Krydderileverandør skifter navn

Røver truer med kniv og slipper væk med kassebeholdning

Kinesisk hang til danske øl giver vokseværk hos Carlsberg

Skagenfood har nu en klimakasse

Netto-medarbejder fra Viborg fandt skorpion blandt grøntsagerne

Metalspåner udløser tilbagekald af kyllingeschnitzler

Kebabmillionær køber sig ind i restaurantkæde

Bagerkæde lancerer vitaminbrød med ny gærtype

Mille-medarbejdere beholder jobbet

Lagkagehuset ramt af brand - bagere evakueret

Radikale Venstre vil have afgifter på e-cigaretvæsker

Legetøjsbondegård med mug tilbagekaldes

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tysk SME virksomhed søger bæredygtig partner.

IT hosting udfordringer man skal overveje, når man opgradere

Isomasters servicedøre på lager til omgående levering

Hollandsk virksomhed søger produkter til udendørs sport.

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Nyt sortiment af projektører og belysning til vægge og facad

Temadag om digital monitorering af store infrastrukturer

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Klassisk arbejdslampe i et helt nyt lys

Generationsskifte i EL:CON Bygningsautomatik

Flexleasing eller splitleasing eller?

Nye regler for branddøre og brandskydeporte den 1. november

Hip hurra, vi har fødselsdag 8 år

Klaus har kæmpet – nu modtager han elektrikerfagets medalje

Få styr på dagens omsætning med Billy Regnskabsprogram

Derfor mislykkes mange med håndtering af deres produktinform

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Mød os på Building Green 2019 i Forum

PALOMAT® Adjustable - stabling/nedstabling at 2 pallestr.

Send til en kollega

0.233