23948sdkhjf

Rekordmange danskere handler på nettet - og flere oplever problemer

Siden 2009 er andelen af danskerne, der handlede på nettet i løbet af tre måneder, steget fra halvdelen (50 pct.) til tre fjerdedele (74 pct.) i 2019.

Det er en større andel end nogensinde og også en relativt stor andel sammenlignet med de fleste europæiske lande. I 2018, hvor de seneste tal fra Eurostat er fra, var andelen af internethandlende i Danmark således kun overgået af Storbritannien.

- Tallene viser, at internethandel bliver stadig mere populært - men de tyder også på, at udviklingen er langt fremme herhjemme i forhold til resten af Europa, siger Agnes Tassy, chefkonsulent i Danmarks Statistik.

- I Danmark hænger udviklingen også sammen med, at danske ældre er de mest digitale ældre i EU, tilføjer Agnes Tassy med henvisning til en analyse om ældres internetbrug.

Udover, at flere handler på nettet, stiger andelen, der køber forskellige produkttyper, også.

Af i alt 13 udvalgte produkter, er andelen af internethandlende, der har købt produkterne inden for de seneste år, steget for ni af produkterne. For tøj mv., medicin, mad mv. og møbler og husholdningsartikler er andelen steget med mindst 15 procentpoint. Den største relative stigning er sket inden for medicin og dagligvarer.

- Når andelene stiger, skyldes det selvfølgelig, at flere handler på nettet, men når udviklingen er så markant, tyder det også på, at dem, der handler på nettet, køber flere forskellige produkter nu end tidligere, siger Agnes Tassy.

Omtrent en tredjedel (37 pct.) af dem, som handlede på internettet inden for det seneste år, oplevede problemer i forbindelse med et eller flere køb. Det er markant flere end tidligere. I 2009 oplevede kun 8 pct. af internethandlende problemer ved internetkøb.

Problemerne er vokset inden for alle typer af udfordringer. Problemer med leveringstid og tekniske problemer var både i 2009 og 2019 de mest udbredte, mens svindel var det problem internethandlende oplevede mindst.

- Når flere oplever problemer i forbindelse med onlinekøb, har det betydning, om den enkelte handler oftere på nettet end tidligere. Og alt andet lige er risikoen for at opleve en problematisk handel højere, hvis man handler i flere netbutikker, for flere penge og flere gange, forklarer Agnes Tassy.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062