23948sdkhjf

Debat: Husk at sætte jeres priser op

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

"Hvis man ikke forhøjer sine priser, risikerer man gradvist at æde sin forretning op indefra," råder ekspert.

Af Nicolai Broby Eckert, partner, Simon-Kucher & Partners

Læs også: Frugt- og grøntprisen: Årets nominerede er fundet

Årsskiftet nærmer sig, og dermed er tiden inde til at varsle prisreguleringer.

I år er det ekstra vigtigt, at man husker at sætte sine priser op, for vi står ifølge alle tilgængelige prognoser over for en periode med recession og øget prispres.

Ifølge en undersøgelse, som vi hos Simon-Kucher & Partners gennemførte tidligere i år, undervurderer langt de fleste danske virksomheder betydningen af prisstigninger som driver for vækst i omsætning og indtjening.

Danske virksomheder har typisk fokus på andre faktorer, først og fremmest øget salg og dernæst reduktion af omkostninger.

Læs også: Unge og gamle handler lokalt af forskellige grunde

Dermed overser danske virksomheder, hvor vigtigt det er at regulere priserne. Hvis man ikke forhøjer sine priser, risikerer man gradvist at æde sin forretning op indefra, fordi salgspriserne ikke følger med omkostningerne.

Undersøgelsen viser, at 23 procent af de danske virksomheder har planlagt helt at undlade at forhøje deres priser. 15 procent har planlagt prisstigninger, der er lavere end inflationen. 50 procent har planlagt at forhøje deres priser, så prisstigningerne følger inflationen. Kun 12 procent vover at skabe en buffer ved at forhøje deres priser med mere end inflationen.

Resultaterne er overraskende, ikke mindst fordi prisstigninger kan være den korteste af alle veje til øget omsætning.

Det er imidlertid ikke ligegyldigt, hvordan man gennemfører sine prisstigninger.

Læs også: Sådan bliver varepriserne påvirket af krisen

I stedet for at iværksætte den samme procentuelle prisstigning over hele linjen bør man sætte priserne op på områder, hvor prisfølsomheden er begrænset. Eksempelvis er prisfølsomheden på forskellige former for gebyrer væsentligt lavere end på produkter og løsninger.

Derudover er det vigtigt, at man får kommunikeret og motiveret prisstigningerne over for sine kunder.

Derfor: Fortæl jeres kunder om årsagerne til prisstigningerne. Så vil kunderne ofte være tilbøjelige til at acceptere, at de skal betale mere.

Mere om: priser | prissætning
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hurtigtvoksende isenkræmmer åbner igen ny butik

Elektronik- og tøjkøb sender juliforbrug på normalt niveau

Undersøgelse: Respekten for de butiksansatte er steget

Danmarks sødeste kassedame er blevet fyret

H&M-salg dykkede igen i butikkerne

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Nyhedsbrev

13.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Salling Group vil åbne flere legetøjsbutikker

Flere Coop-lagre mærker stress og overvågning

Nyt brev til Coops ledelse beskriver “overvågning” og “straf” på koncernens store lager i Odense, efter at kritikken af arbejdsforhold i Aarhus har raset de seneste uger.

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Nyt butik-koncept testes af i Vestjylland

Med få måneders mellemrum har Vestjylland fået to nye butikker, der kan være med til at definere fremtiden for salg af forbrugerelektronik.

Webshop: Sådan overholder du Sveriges nye kreditlov

Sverige har indført nye regler, som gælder alle webshops. Få tre gode råd til at overholde dem.

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Nyt fra branchens bestyrelser

Nu virker Nets-betalinger igen efter netværksfejl

Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Fakta-butikker ved grænsen giver momsgevinst videre til kunden. Fleggaard overvejer endnu

Hovedstaden sætter ny rekord i tomme butikker

Kolding Storcenter kæmper med tomme lokaler

Volvo tilbagekalder mere end 14.000 biler i Danmark

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Global transportvirksomhed får bøde for levering af kopimøbler

Møbelkoncern fyrer 45: Frygter ny corona-bølge

Ny lov skal sikre forbrugerne mod farlige produkter

Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Chokolade-konkurs med til at skabe massive problemer for Wholi

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Koldskålssalget når nye højder i sommervarmen

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Dansk legetøjsfirma laver store millionoverskud

Lidl, Netto og Bilka er billigst med økologiske kolonialvarer

Thisted oplever mindre boom: 3 nye butikker åbner inden september

Kæmpe Power-butik på vej i Kolding

Fiskevirksomhed tilbagekalder kogte rejer

Danskernes forbrug stiger igen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Columbus først med ny Verifone betalingsløsning

Send til en kollega

0.157