23948sdkhjf

Kinesisk kok levede et halvt år i lagerrum midt i København

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kinesiske kokke bliver snydt til at komme til Danmark og arbejde under elendige vilkår.

Et smalt lagerrum på fire kvadratmeter med en madras på gulvet.

Læs også: Nu åbner to corona-sikrede drivhusrestauranter

Her boede den kinesiske kok Huashan Hong i 180 dage, mens han arbejde på den kinesiske restaurant Bao & Bar midt i København. Det skriver Fagbladet 3F.

Han troede først, at arrangementet ville være midlertidigt, men endte med at bo i restauranten i et halvt år, før han indså, at han var blevet snydt.

- Jeg troede aldrig, det skulle ende sådan her, fortæller han

Aftalen mellem Huashan Hong og hans chef lød oprindeligt, at den kinesiske kok skulle arbejde otte timer om dagen og have to fridage om måneden. Og ikke mindst, at Huashans arbejdsgiver kunne skaffe en lovlig arbejdstilladelse.

Læs også: Færre end normalt spiser ude trods restauranters åbning

Det var det vigtigste kriterium for Huashan, da hans plan var at få sin kone og søn med til Danmark fra Kina.

- Jeg stolede på ham, fordi han virkede ærlig. Og jeg tænkte, at kinesere hjælper kinesere. Men han løj, siger Huashan Hong.

Overalt i landet er der restauranter, der hyrer kinesiske kokke ind til at arbejde for småpenge, mens ejeren lover sine ansatte lovligt ophold i Danmark - og for mange endnu vigtigere:

Chancen for at få hele deres liv og familie med til Danmark og starte på et frisk i et vestligt land.

Læs også: Aarhusianske restauranter dropper buffeten

Handlen med jobbene foregår åbenlyst på nettet, hvor kokkene får at vide, at de får kontrakter på fire år og sikkerheden i lovlige papirer, samt chancen for at bo permanent i Danmark.

Huashan Hongs historie er ens værste forestilling, der bliver til virkelighed, mener formand i 3F København, John Ekebjærg-Jakobsen.

- Det er ting, man ikke kan forestille sig foregår i Danmark. Det her er en ekstrem udgave af, hvordan man nakker de svageste, siger han.

3F København har rejst et erstatningskrav på Huashan Hongs vegne og sagen er nu på vej i retten. Kravet er på flere hundrede tusinde kroner, fortæller John Ekebjærg-Jakobsen.

Læs også: Politi: Åbning af caféer og værtshuse gik over al forventning

- Ingen af os kan acceptere, at sådan noget her foregår. Her skal vi træde et skridt frem og passe på dem, der ikke har nogen bag sig.

Manden, der ansatte Huashan Hong på Bao & Bar hedder Pifu Zhang. Han er ejer af en lille kinesisk restaurant på Vesterbro i København, Noodle House.

Noodle House er i medierne flere gange blevet rost for den autentiske kinesiske mad, og dagbladet Politiken har kaldt den “Byens bedste kineser”.

I november beskrev Politiken netop også, hvordan Noodle House udvidede med endnu en kineser på Nørrebro, nemlig Bao & Bar, hvor Huashan Hong boede.

Læs også: Restauranters åbning betyder intet uden gæsters købelyst

Fagbladet 3F har set flere videoer af Huashan Hongs liv i Bao & Bar og besøgt ham, mens han arbejdede på restauranten.

Flere kollegaer, der har arbejdet samtidig med Huashan Hong, bekræfter dele af hans historie, ligesom de fortæller, hvordan de selv blev snydt.
Ingen chefer vil tage ansvaret

Ifølge Huashan Hong var det Pifu Zhang, der gennem Noodle House tilbød ham jobbet, instruerede i arbejdet på Bao & Bar og lovede en arbejdstilladelse.

Men ifølge Pifu Zhang passer det ikke.

- Jeg var ikke arbejdsgiver for ham, jeg hjalp bare med konceptet på Bao & Bar, fordi det var kinesisk, siger han og fortæller, at han ikke vil udtale sig yderligere efter råd fra sin advokat.

Ejeren af Bao & Bar hedder Said Kiaei og er revisor på Nørrebro. Han forklarer, at han rigtignok ejer Bao & Bar på papiret, men ikke drev restauranten, da Huashan Hong boede der. Han vidste altså ikke noget om, hvad der foregik.

Hverken Said Kiaei eller Pifu Zhang vil fortælle, hvem der driver Bao & Bar. Men ifølge Huashan Hong og flere kilder, er det Ali Ismaeli, ejeren af kebab-restauranten Konyali, der tidligere lå på samme adresse.

Han nægter dog alt kendskab.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kyllingewraps er kaldt tilbage

1

Momsen sat ned i Tyskland - grænsehandlen kan blive billigere

Easis har sat voldsomt fut under nyhederne

Orkla har købt Havrefras

Unge og gamle handler lokalt af forskellige grunde

Stryhns styrer stadig mod milliarden

Nyhedsbrev

13.123 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

30 nye medarbejdere til BilkaToGo i Hundige

Madmarkeds omsætning brager frem

Kassen er tom hos netsupermarked: "Vi har erkendt, at købmandsskabet bedst bor hos uddeleren"

Luksus-pizzakæde er konkurs i Danmark

1

Normal åbner 10 minibutikker i Feriedanmark

Rekordmange konkurrerer om hyldeplads hos Coop

1

Samfundssind: Matas betaler lønkompensation tilbage til staten

Matas er vendt tilbage med raketfart efter nedlukning, og nu betaler virksomheden hele sin lønkompensation tilbage med tak.

20-årig bliver restaurantchef hos hurtigtvoksende burgerkæde

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten - kræver "tocifret millionbeløb"

1

Lagkagehuset indrykker modsvar i aviser efter stormvejr

Beskyldninger om at sende penge fra statslige hjælpepakker i skattely har ramt Lagkagehuset den seneste tid.

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent

Mand stukket adskillige gange med kniv i 7-Eleven

Mindre pillepakninger er en succes i indsatsen mod selvmord

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Onlinesalg driver Matas frem - trods corona

Fleggaard-butik drejer nøglen om

Fødevarestyrelsen kommer efter beskidt Fakta-butik for tredje gang

Nu åbner to corona-sikrede drivhusrestauranter

Michelin-restauranter konkurs: Kreditorer står i kø med millionkrav

Tomatketchup er kaldt tilbage

Pizzeria-ejer tjente penge på at købe sine egne pizzaer

Til midnat blev den sidste mentolcigaret solgt i Danmark

Rekordmange nye øl tappes på dåse

1

Færre end normalt spiser ude trods restauranters åbning

Aarhusianske restauranter dropper buffeten

Bøtterne med bland selv-slik bliver åbnet igen

Restauranters åbning betyder intet uden gæsters købelyst

Der skal være to kvadratmeter per gæst på restauranter

Kunderne er blevet bedre til at huske at tage en pose med

Populær pantstation vender tilbage til Rødovre Centrum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Håndspritstander incl håndsprit - Godt pakketilbud

Mere genanvendelse er ikke helt sort

GTS-institutternes teknologiske infrastruktur

Serie af webinarer målrettet life science sektoren

Små handlende får en ekstra hånd

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

COVID-19: Standarder er essentielle for værnemiddel-logistik

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Nem frokostordning

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

Send til en kollega

0.187