23948sdkhjf

Stark frygter ikke nedgang i nybyggeri: Strategien sidder i skabet

I sidste uge kunne Stark Group berette, at regnskabsåret havde budt på omsætningsrekord, og med en massiv opkøbsindsats har koncernen i årets løb fået cementeret sin plads som markedsleder i Norden.

Læs også: Stark melder klar til at fortsætte opkøbsbølgen

En af grundene til væksten skal findes i segmentet af små og mellemstore håndværkere, som man hos Stark har valgt at satse massivt på.

– En af hjørnestenene i Stark Groups strategi er et stærkt fokus på at servicere de små og mellemstore professionelle håndværkere og -virksomheder, skriver koncernen i den pressemeddelelse, der fulgte med regnskabet.

Og ser man på udviklingen lader det til at være en velvalgt hjørnesten.

Nedgang i nybyg

Læs også: Stark når nye højder - bundlinjen næsten halveret

Som mange andre af byggeriets aktører har man hos Stark Group oplevet, hvordan der gennem det seneste år er sket en neddrosling i nybyggeri.

– Som vi ser det lige nu, så oplever vi at markedet flader lidt ud, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen, finansdirektør i Stark Group til Wood Supply, og uddyber:

– Vi er stadig på et meget højt niveau, men vi oplever en udfladning, når det kommer til nybyggeri og de store projekter, hvor det er vores indtryk, at der er en større tøven end hidtil, forklarer Sisse Fjelsted.

Stabilitet i de små og mellemstore
Mens salget til nybyg så småt stagnerer, har Stark til gengæld oplevet god vækst på det såkaldte RMI-marked (renovation, maintenance and improvement).

Læs også: Byggemarkedskæde opruster med ny regionsdirektør

Det er her, Stark Group ifølge finansdirektøren henter omkring to tredjedele af sin omsætning på tværs af den samlede forretning, og kundegruppen udgøres primært af netop de små og mellemstore håndværkere og virksomheder, som man med strategien har sat fokus på. Ifølge koncernen er det er gruppe, som er mere modstandsdygtige overfor de makroøkonomiske udsving.

– De mindre og mellemstore er ikke så afhængige af nybyggeri, så udviklingen spiller faktisk enormt godt sammen med den strategi, vi har lagt, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen.

Nej tak til frugtesløs volumen
Strategien hos Stark Group går altså glimrende i spænd med den udvikling, der ses i øjeblikket, men valget om at satse på de mindre aktører blev taget for mere end to år siden. Og det har givet gevinst, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen:

– Vi vokser virkelig vores andel af små og mellemstore, og det er også dem, vi indretter os for at imødekomme, når vi for eksempel laver overdækkede pick up-områder eller investerer i at brede vores udlejningsforretning ud, fortæller hun.

Strategien, har derfor også betydet, at man har sagt farvel til enkelte større kunder, som ikke er var profitable.

– Selvom store kunder ofte betyder stor volumen, er det ikke altid det, der giver bedst mening for os; derfor har vi også måttet sige farvel til nogle, så vi kan bruge vores kræfter og ressourcer på de kunder, vi har valgt at fokusere på, slår Sisse Fjelsted Rasmussen fast. 

Mere om: Stark Group
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Global transportvirksomhed får bøde for levering af kopimøbler

Møbelkoncern fyrer 45: Frygter ny corona-bølge

Multiform vil sælge brugte køkkener

Nyhedsbrev

13.184 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

2

Fra 12-tals-student til elev i grønlandsk byggemarked

Muuto samler hele baduljen i Benløse

Corona-projekter løfter salget hos Flügger

Køkkenbutik slår dørene op til loungestemning og vinkælder

Jysk bygger nyt i Nordjylland

Trygt tæppe, smarte bokse og en smuk foldestol løb med Bolias designpriser

Henrik skifter møbler ud med søm og skruer

HTH-stifter og familien vender tilbage til køkkenerne

Topchef forlader Nobia Danmark

Holch Povlsen-selskab føjer 13 millioner til bundlinjen

Ungt møbelfirma skifter showroom ud med lagersalg

Dansk sanger smidt ud af Illums Bolighus: Direktør beklager

Sikkerhedsvagter må omstille sig – Benjamin er ”dørmand” i et byggemarked

H&M-salg halveret under coronakrise

April og maj udviklede sig som et mareridt for butikskæden H&M som følge af udbruddet af coronavirus.

Østjysk tømmerhandel i tilbagegang

Byggecenter fylder 100 år i en corona-tid: Klar med branchens første virtuelle messe

Bygma runder 6 milliarder på centrene: Vi kigger stadig efter opkøb

Keramiker får erstatning i sag om kopikrukker fra Netto

Det er ikke lykkedes Salling Group og Ronald A/S at blive renset for anklager om krænkelse af ophavsretten

Wendelbo åbner nyt showroom

Lars Larsen-selskaber sender kompensationskroner retur

KPK åbner showroom både ubemandet og digitalt

Stadig salg i klassikerne: Carl Hansen & Søn igen på vej op

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Globalt ansvar for Columbus’ største BI-kunde

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Send til en kollega

0.157