23948sdkhjf

Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Onlinehandel kan løses på andre måder end med store centrallagre og varevogne, der leverer ud til kunderne.

Bevar handlen lokalt, gør e-handel mindre klimabelastende og involver kunderne, så vi hjælper med at skabe lokale fællesskaber.

Læs også: Vallø Slot skal sælge millioner af æg i Rema 1000

Sådan lyder filosofien bag den onlineløsning, som Rema 1000 lancerede i 2017 - og som i dag kan fejre tre års fødselsdag og som samtidig runder en milepæl på 100.000 lokale indkøbere rundt om i hele Danmark.

Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Løsningen hedder Rema 1000 med Vigo - og den helt grundlæggende og simple ide er, at man sagtens kan tage indkøbene med for andre, når man alligevel er ude og handle. Via en onlineløsning og apps bestiller kunder varer i Rema 1000 - og andre kunder tager så ordren, handler ind og leverer.

Den massive opbakning fra kunderne er noget, som har overrasket direktør for indkøbs- og udbringningstjenesten Rema 1000 med Vigo, Jesper Bove-Nielsen - også selvom han er forfatter til en bog om deleøkonomi og altid har troet stærkt på ideen om, at sociale tjenester kan hjælpe os i dagligdagen.

Læs også: To Løver sætter tænderne i succesrig online-slagter

- Et er teori og drømme, noget andet er praksis. Og vi er ekstremt overvældede over, hvor mange der er kommet med i vores fællesskab, hvor kunder handler for hinanden. Vores motivation har altid været at gøre det enkelt for vores kunder at give hinanden en hjælpende hånd i en travl hverdag, og at handlen i den lokale butik stadig blev fastholdt - og vi kan konkludere, at kunderne har taget løsningen til sig, siger Jesper Bove-Nielsen.

Kunder tager ansvar
Samtidig er Rema 1000 med Vigo en af de hurtigste tjenester for onlinehandel, som er på markedet i dag. Mellem 80 og 90 procent af alle indkøb bestilles og leveres samme dag, hvilket vidner om en kollektiv fællesskabsfølelse, hvor kunder tager ansvar og handler for hinanden.

Motivationen for at tage et ekstra indkøb med, når man alligevel er i butikken, har været overvældende stor, og de kunder, der melder sig som indkøbere, er langt mere forskellige end først antaget.

- På forhånd havde vi en ide om, at det ville være unge på vej hjem fra sport eller skole, som måske tog en pose med for en ældre kunde, men det viser sig, at det i langt flere tilfælde er de ældre, der står klar til at levere varer ud, siger Jesper Bove-Nielsen.

Pensionisterne er altså hurtige på knapperne, når der ryger en bestilling ind på listen, men også mange andre er klar til at hjælpe.

Barslende mødre, folk som savner lidt social kontakt i hverdagen, eller dem der ønsker lidt ekstra motion med et formål - alle mulige kunder med forskellige baggrunde tager en ekstra pose med.

Klimavenlig udbringning
Netop motionen er en ekstra sidegevinst, og flere indkøbere melder også tilbage, at der er røget et par kilo på de ekstra indkøbsture.

Cirka 60 procent af ordrerne leveres til fods, mens cirka 30 procent sker på cykel og kun cirka 10 procent i bil. Det vidner om en lokal forankring, hvor man handler i den Rema 1000 butik, der ligger tættest på, og tager en rask gåtur for at få varerne leveret.

Læs også: Købmand kritiseres for at udnytte ledige i praktik

- Da vi lancerede Rema 1000 med Vigo, gjorde vi det landsdækkende fra start, men vores tanke var, at det nok ville tage fart i storbyerne, hvor butikkerne ligger tættere på kunderne. Vi kan dog se, at det har fået succes i nogle helt uventede områder af Danmark, hvor aktiviteten er stor, fortæller Jesper Bove-Nielsen.

Næste skridt for Vigo er nu at gå i et integreret samarbejde med andre onlinetjenester, der hjælper danskerne i hverdagen - for eksempel børnefamilieappen Mambeno, der hjælper med nemt at finde opskrifter i hverdagen, som så direkte kan konverteres til en indkøbsliste og en ordre hos Rema 1000 med Vigo.

- Vi fokuserer hele tiden på, hvordan vi kan hjælpe vores kunder med at få en travl hverdag til at hænge lidt bedre sammen - samtidig med, at man ikke afskærer sig selv helt fra omverdenen bag en skærm. Og der er Rema 1000 med Vigo vores bud på, hvordan vi bevarer det lokale fællesskab og den lokale butik ved at handle ind for hinanden, siger Jesper Bove-Nielsen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

7-eleven ændrede strategi og fik succes

Januar-salget overgår sidste år

Aldi skifter placering i Bjerringbro

Byens oplevelser skal skabe salg i forretningerne, fortæller direktør

Thises nye plantedrik går snart i handlen

Konkurrent overtager slagterbutik i Esbjerg

Nyhedsbrev

Købmand blev udsat for væbnet røveri

Børnene overtager vinhandel i Støvring

Andre forbrugsvarer løfter detailsalget

Velling får den fjerde købmand på ét år

Erfaren herre har overtaget Spar i Nr. Bjert

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

Stort butikscenter kommer snart til Faaborg

Vallø Slot skal sælge millioner af æg i Rema 1000

Netto åbner ny butik i Ølgod

Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Royal Unibrew vil sælge te med alkohol

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Efter fejl i kontrolrapport: Dan Ducks andesalg er gået helt i stå

Styrelse advarer mod jægers ulovlige vildsvinepølser

Pizzakæde vil åbne 50 nye steder

Jysk kæde åbner første butik på Sjælland

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Fremtidens brugere skal kende GS1

Bæredygtighed – Trussel eller mulighed for online handel?

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Send til en kollega

0.172